Ang. private skilt på offentlig vei.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
_Adler_

Ang. private skilt på offentlig vei.

Post by _Adler_ »

Hvilke regler for dette finnes? Tenker på "Kjør forsiktig", "Kjør sakte", "Barn leker" skilt. Er det lov å bare sette opp slikt på veien? Vet om 2 steder i nærheten, der det er satt opp henholdsvis 2 skilt av samme type. "Barn leker" skilt begge 2. 80-soner begge 2. Hovedvei, generelt lite trafikk begge stedene. Jeg har ALDRI sett unger der, og jeg kjører forbi der nesten daglig. Eneste gangen jeg har sett unger på det ene stedet er da mora lot ungen sin, på ca. 4 år hente posten. Hun stod i døra, ungen måtte gå ca. 100 m, krysse veien med 80-sone og hente posten i postkassa som står rett etter en sving. Wtf? Hvem gjør slikt uansett?! :roll: Uansett, når man kjører er de fleste klar over at det kan være hindringer i veien, da trenger ikke jeg å bli "beordra" til å kjøre saktere enn de altfor lave fartsgrensene i Norge..... Prøver de å få trafikkantene til å få dårlig samvittighet eller? Skal de skylde på skiltet da, når de lar ungene gå fritt ute?! Kan det faktumet, at det står et skilt der, bli brukt mot deg _om_ man en gang skulle være så uheldig å kjøre på en unge? Jeg hadde aldri latt mine småunger gå fritt ute, uten at jeg var i nærheten.
Mtp hvor mange unger som finnes i Norge, så burde jo veiene vært fullpakka av skilt, men det er de ikke, så tenkte på om det kanskje var en lov ang. dette?
Yamaha Aerox 2004

Image
Évike
MC: Yamaha Virago XV750

Re: Ang. private skilt på offentlig vei.

Post by Évike »

Ja, det er store skiller mellom Europavei, riksveier og kommuneveier.
Kommuneveiene er de eneste hvor f.eks. Vel-foreninger og andre kan søke om å sette opp skilter. Fra jeg drev egen næring kjenner jeg til disse reglene fordi Kommunens egne veier var det eneste overkommelige å skilte fra. Men også her plukker de inn skilter det ikke er søkt om tillatelse for. Dessuten er det forskjell på skilt for allmenn-nyttig informasjon som f.eks. Barn leker og "Reklameskilter" som peker til firmaer.
Besøk oss gjerne i NAF MC VESTFOLD: http://www.nafmc.com
_Adler_

Post by _Adler_ »

Hvor striks er de på dette da? Er det vegvesenet som styrer dette? Disse skiltene har vært plassert ved veien i ca. 2-3 år, og ettersom det jeg vet, har de aldri blitt fjerna. Er en kommunevei dette, om jeg ikke tar helt feil.
Yamaha Aerox 2004

Image
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Så vidt jeg vet må man søke om å sette opp reklameskilt og lignende på offentlig vei, og disse kan bli fjernet dersom dette ikke er gjort. Navneskilt og reklame for egen virksomhet som derimot er plassert på bygget hvor virksomheten drives er untatt for søknad om tillatelse. Jeg mener dette også gjelder adresseskilt, og "Kjør varsomt, barn leker" skilt i kryss med privat vei.

Men uansett har jeg litt vanskelig for å forstå problemstillingen din. Plager disse skiltene deg i så stor grad at du syntes de burde bli fjernet? Dersom det er slik at det aldri er barn som leker i nærheten av veien så er det litt merkelig at det har blitt satt opp, men hvis du kjører der til stort sett samme tid hver dag så kan det også være at du ikke er der på "riktig tid". I Bergen er det et område som kalles Sædalen hvor hele strekningen er 50 kmt i pga mange barn i området. Avhengig av når man kjører der kan det være helt tomt for barn, eller fullt av barn...
Post Reply