Halvhjelm.
jeg vil bare legge til at de som ikke bruker helhjelm bør tenke seg om en gang til... jeg har drevet med >"freeride" på tråsykkel en stund nå,og kjøpte meg en downhill cross helhjelm som hører til. denne kosta 3000 kr. hadde det ikke vært for den hadde vel jeg vært dø nå. Jeg klarte selfølgelig å sette utfor en trapp jeg ikke visste var så lang den er. Og så klart hadde ikke jeg vett nok til å bremse ned i farta ned trappene...( trappa var på 40-50 trinn) i frykt for å skjene ut i skrens. Dette endte med at jeg "ikke var tilstede" en god stund før ambulansen kom.
Hjelmen som er av Carbon, ble bra knust og oppskrapet etter at jeg gled bortover betongen/asfalten...jeg var ikke "bevisst"i det ambulansepersonellet kom. (det vil si jeg ikke visste hva som hadde skjedd eller hvorfor jeg lå der.) jeg hadde fått utallig med skrubb og brannsår på høyre side , samt brukket kragebein. brukket tvers av. de ligger ved siden av hverandre nå... Takk gud for raskttenkende kompiser, mobil og ambulansepersonell. jeg ser og på hjelmen, jeg ville skrapt opp øret eller i verstefall mistet det.
så nå sitter jeg her avhengig av smertestillende og tenker meg om før jeg kjører noe på 2 hjul uten hjelm igjen
Hjelmen som er av Carbon, ble bra knust og oppskrapet etter at jeg gled bortover betongen/asfalten...jeg var ikke "bevisst"i det ambulansepersonellet kom. (det vil si jeg ikke visste hva som hadde skjedd eller hvorfor jeg lå der.) jeg hadde fått utallig med skrubb og brannsår på høyre side , samt brukket kragebein. brukket tvers av. de ligger ved siden av hverandre nå... Takk gud for raskttenkende kompiser, mobil og ambulansepersonell. jeg ser og på hjelmen, jeg ville skrapt opp øret eller i verstefall mistet det.
så nå sitter jeg her avhengig av smertestillende og tenker meg om før jeg kjører noe på 2 hjul uten hjelm igjen
Ktm exc-r 530Sm. 2008mod.
dongri smelter seg ikke inn i huden den brenner seg inn i huden.
Når det kommer til om jeg hart bakkgrunn for å si det jeg sier om dongri og shorts: jeg har kjørt mer enn en som har kjørt i slikt tøy i løpet av årene jeg har kjørt.
jeg har også lest rapportene etter ulykkene. så skulle tro jeg har det som trengs for å si det jeg sier.
Var en her inne som spurte om teksitil dress. kan si at teksitil dress er laget av et spesielt stoff som er brannhemmende. disse dressene er laget med tanke på å minimere faren for at tøyet skal ta fyr og for å beskytte mest mulig ved en velt.
Det andre er jo at det går faktisk ann å spørre andre som jobber i helsevesnet også. Svaret vil bli det samme, som jeg har sagt.
når man krasjer så krasjer man ikke bare en gang.
først så treffer man bakken/en bil el lignende.
Der etter krasjer hodet med hjelmen.
hjernen krasjer med hodet.
så kommer tilbake turen.
Når man krasjer har man 4 krasj egentlig. kjører man med en helhjelm så vil hjelmen bremse opp de andre påfølgende krasjene. med halv hjelm vil ansiktet fungere som en brems med påfølgende større skader enn med helhjelm.
Uansett hvordan hjelm man bruker så kan nakken knekke. det er ikke hjelmen som avgjør om nakken knekker, men hvordan man treffer bakken.
Når det kommer til om jeg hart bakkgrunn for å si det jeg sier om dongri og shorts: jeg har kjørt mer enn en som har kjørt i slikt tøy i løpet av årene jeg har kjørt.
jeg har også lest rapportene etter ulykkene. så skulle tro jeg har det som trengs for å si det jeg sier.
Var en her inne som spurte om teksitil dress. kan si at teksitil dress er laget av et spesielt stoff som er brannhemmende. disse dressene er laget med tanke på å minimere faren for at tøyet skal ta fyr og for å beskytte mest mulig ved en velt.
Det andre er jo at det går faktisk ann å spørre andre som jobber i helsevesnet også. Svaret vil bli det samme, som jeg har sagt.
når man krasjer så krasjer man ikke bare en gang.
først så treffer man bakken/en bil el lignende.
Der etter krasjer hodet med hjelmen.
hjernen krasjer med hodet.
så kommer tilbake turen.
Når man krasjer har man 4 krasj egentlig. kjører man med en helhjelm så vil hjelmen bremse opp de andre påfølgende krasjene. med halv hjelm vil ansiktet fungere som en brems med påfølgende større skader enn med helhjelm.
Uansett hvordan hjelm man bruker så kan nakken knekke. det er ikke hjelmen som avgjør om nakken knekker, men hvordan man treffer bakken.
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Vi begynner vel å bli enige om at alt annet enn heldekkende verneutstyr med ekstra stopping på utsatte steder som sitter fast til kroppen er det eneste som er å stole på. Alt annen påkledning er ønsketenking, og til syvende og sist er det opp til den enkelte å bruke det.
Som jeg har sagt et par ganger før. Jeg har så mye respekt for meg selv, min egen sikkerhet og liv, for ikke å snakke om pårørende at jeg bruker full kjøredress og helhjelm uansett forhold. Og derfor tør jeg si at alle andre burde gjøre det samme.
Jeg vil ha ALLE hjem, hele, hver gang
Takk til Medic som oppklarte hvordan dongeri oppfører seg i sår under påvirkning av varme/friksjon.
Som jeg har sagt et par ganger før. Jeg har så mye respekt for meg selv, min egen sikkerhet og liv, for ikke å snakke om pårørende at jeg bruker full kjøredress og helhjelm uansett forhold. Og derfor tør jeg si at alle andre burde gjøre det samme.
Jeg vil ha ALLE hjem, hele, hver gang
Takk til Medic som oppklarte hvordan dongeri oppfører seg i sår under påvirkning av varme/friksjon.
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
etter å ha sett alt jeg har sett i forbindelse med jobben. har jeg lært meg at jeg ikke, kjører 1 m på mc uten fult utstyr. mitt liv setter jeg så pass høyt. som ragnhild så tenker jeg også på de som måtte bli igjen om jeg mister livet.
Det siste jeg vil er at noen skal sitte igjen etter meg pg.a at jeg var for lat til å kle meg fornuftig.
klær og hjelm er det eneste vi har til å beskytt oss når vi kjører mc. derfor er det også viktig å bruke den lille beskyttelsen vi kan få.
Det siste jeg vil er at noen skal sitte igjen etter meg pg.a at jeg var for lat til å kle meg fornuftig.
klær og hjelm er det eneste vi har til å beskytt oss når vi kjører mc. derfor er det også viktig å bruke den lille beskyttelsen vi kan få.
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
:oops: Nei, men det har vist vært noen avvikende meninger som har luftet seg rundt omkring på forumet
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Selvsagt er alle enige om hva som er smartest i teorien. Men for meg er mc-kjøring uansett en kalkulert risiko - og det innebærer faktisk at jeg tar en kalkulert risiko fra tid til annen (ganske ofte faktisk) når det gjelder påkledning. Feks halvhjelm, dongeribukse, Converse Allstars. Det eneste som er konstant er skinnjakke og hansker.
Så vil jeg ha meg frabedt å bli devaluert av folk som velger annerledes.
T'Weed
Så vil jeg ha meg frabedt å bli devaluert av folk som velger annerledes.
T'Weed
Kunne du vært snill og lagt ut bilder av hjelmen om du får fikset det. Er interessert i å segsxr-(r) wrote:jeg vil bare legge til at de som ikke bruker helhjelm bør tenke seg om en gang til... jeg har drevet med >"freeride" på tråsykkel en stund nå,og kjøpte meg en downhill cross helhjelm som hører til. denne kosta 3000 kr. hadde det ikke vært for den hadde vel jeg vært dø nå. Jeg klarte selfølgelig å sette utfor en trapp jeg ikke visste var så lang den er. Og så klart hadde ikke jeg vett nok til å bremse ned i farta ned trappene...( trappa var på 40-50 trinn) i frykt for å skjene ut i skrens. Dette endte med at jeg "ikke var tilstede" en god stund før ambulansen kom.
Hjelmen som er av Carbon, ble bra knust og oppskrapet etter at jeg gled bortover betongen/asfalten...jeg var ikke "bevisst"i det ambulansepersonellet kom. (det vil si jeg ikke visste hva som hadde skjedd eller hvorfor jeg lå der.) jeg hadde fått utallig med skrubb og brannsår på høyre side , samt brukket kragebein. brukket tvers av. de ligger ved siden av hverandre nå... Takk gud for raskttenkende kompiser, mobil og ambulansepersonell. jeg ser og på hjelmen, jeg ville skrapt opp øret eller i verstefall mistet det.
så nå sitter jeg her avhengig av smertestillende og tenker meg om før jeg kjører noe på 2 hjul uten hjelm igjen
Jeg mener fortsat at dongri er bedre enn endel andre ting, inkludert bar hud. Du får vel uansett brannsårutvikling om man sklir av gårde på asfalt? (uten utstyr), leste en rapport om sikkerheten til dongeri, hvor de konkluderte med at i 70 km/t gikk det rundt 1.5 meter før dongribukse var slitt hull i, det er rett og slett ikke langt nok til at buksa kan ta fyr. Derfor tror jeg brannskader folk får i slike ulykker ikke blir større av dongri.medic1136 wrote:dongri smelter seg ikke inn i huden den brenner seg inn i huden.
Når det kommer til om jeg hart bakkgrunn for å si det jeg sier om dongri og shorts: jeg har kjørt mer enn en som har kjørt i slikt tøy i løpet av årene jeg har kjørt.
jeg har også lest rapportene etter ulykkene. så skulle tro jeg har det som trengs for å si det jeg sier.
.
AtW
1,5, meter før det er hull i buksa. Greit nok.
men i 70 kmt så sklir du nok litt lengre enn 1,5 m.
Saken er slik. kjører du i shorts så får du brann sår ja, med sand og grus i. dette går det ann å ta bort. Det vil heller ikke trenge så langt inn i kjøttet.
kjører du i olabukse vil du i tilleg til sand og grus gå stoff inn i såret. dette stoffet trenger lengre inn enn sand og grus. Og er derfor ikke like lett å fjerne. eller det vil si, man fjerner det ved å skjære det bort. Ofte langt inn. Noe som igjen gir store arr og skader du kommer til å slite med resten av livet.
men i 70 kmt så sklir du nok litt lengre enn 1,5 m.
Saken er slik. kjører du i shorts så får du brann sår ja, med sand og grus i. dette går det ann å ta bort. Det vil heller ikke trenge så langt inn i kjøttet.
kjører du i olabukse vil du i tilleg til sand og grus gå stoff inn i såret. dette stoffet trenger lengre inn enn sand og grus. Og er derfor ikke like lett å fjerne. eller det vil si, man fjerner det ved å skjære det bort. Ofte langt inn. Noe som igjen gir store arr og skader du kommer til å slite med resten av livet.
Poenget er at når det er hull i buksa, så vil ikke buksa bli varm og skade huden din, fordi da er den ikke der lenger. At stoffet trenger inn i såret virker mye mer sannsynlig (men er også en litt annen forklaring enn det som har vært presentert tidligere i tråden), fremmedlegmer i sår er vel sjeldent en god ting.medic1136 wrote:1,5, meter før det er hull i buksa. Greit nok.
men i 70 kmt så sklir du nok litt lengre enn 1,5 m.
Saken er slik. kjører du i shorts så får du brann sår ja, med sand og grus i. dette går det ann å ta bort. Det vil heller ikke trenge så langt inn i kjøttet.
kjører du i olabukse vil du i tilleg til sand og grus gå stoff inn i såret. dette stoffet trenger lengre inn enn sand og grus. Og er derfor ikke like lett å fjerne. eller det vil si, man fjerner det ved å skjære det bort. Ofte langt inn. Noe som igjen gir store arr og skader du kommer til å slite med resten av livet.
AtW
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Sorry, T'Weed men jeg devaluerer ikke deg eller andre. Jeg har så mye respekt for meg selv og mine medmennesker at jeg vil fortsette å si at det er lite gjennomtenkt å ikke bruke verneutstyr, hver gang, uansett om andre mener at jeg er ei gammel tante som bare maser.Tumbleweed wrote: Så vil jeg ha meg frabedt å bli devaluert av folk som velger annerledes.
T'Weed
Og hvis du tar det som devaluering av andre når jeg sier at jeg vil ha ALLE hjem, hele, hver gang, da er jeg på en annen planet enn deg
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Den kommentaren var på ingen måte myntet på deg, dine utspill i dette temaet tar jeg rett og slett som omtanke.
Kommentaren var heller som et tilsvar til en tone hos enkelte - hvor man får inntrykk av at deres skråsikkerhet når det gjelder sikkert utstyr er det eneste riktige, og andre som har et mer lemfeldig forhold til sikkerhetsutstyr burde helst ikke fått kjøre i det hele tatt. Satt på spissen, men allikevel det jeg sitter igjen med.
Vi er alle motorsyklister, og det er synd om man ikke kan vise en raushet og romslighet overfor individuelle valg som ikke rimer med ens egne.
T'Weed
Kommentaren var heller som et tilsvar til en tone hos enkelte - hvor man får inntrykk av at deres skråsikkerhet når det gjelder sikkert utstyr er det eneste riktige, og andre som har et mer lemfeldig forhold til sikkerhetsutstyr burde helst ikke fått kjøre i det hele tatt. Satt på spissen, men allikevel det jeg sitter igjen med.
Vi er alle motorsyklister, og det er synd om man ikke kan vise en raushet og romslighet overfor individuelle valg som ikke rimer med ens egne.
T'Weed
Jeg har en tante som jobber på sykehus, akuttmottaket faktisk, hun får stadig inn noen som har detti på moped,mc og har sett at dongeri har smeltet seg inn i huden. trudde ikke noe på det før hu sa det [/quote]| u9k | wrote:Smelter dongri seg inn i huden? Har sett det blitt påstått mange ganger, men aldri fått noe dokumentasjon på at dongri er verre enn andre ting (eller verre enn ingenting). Bomull er jo et veldig lite "smeltevennlig" stoff.
AtW
Jeg fikk høre på kjøreskolen at dongri var værstingen fordi den inneholder mye nylon og det smelter godt under friksjon. Prøv å krabbe på bare knær på et nylonteppe så kjenner du fort resultatet.
Nowbody loves a chicken !