Trenger hjelp med Scooter/Moped!!!!

Prat om moped & scooter.
Hazem

Trenger hjelp med Scooter/Moped!!!!

Post by Hazem »

Heisann! :)

Er en gutt på 16 som snart er ferdig med grunnkurs og alt sånt.. så har jeg tatt 50cc lappen men er usikker på om jeg skal ha moped eller om jeg skal ha scooter.. som sagt så er jo scooter lettere bare sitte og gasse ikke no gir eller noe men moped ser jo mye tøffere ut og mye kulere!

så lurer på om hvordan det er og gire om det er vanskelig ogsånt..

også har jeg 2 kompiser som har ``Peugeot Speedfight 2`` de sier den er veldig bra men faren til en kompis hadde gått og snakka med flere folk og da hadde de sagt at speedfight & Jet Force er de som kommer inn på REP oftest..

og hvor mye jeg kan bruke av penger?

si ca 15/20 lapper :)

Hadde vært helt herlig om folk kom med forslag om hvilken jeg burde kjøpe osv osv :)
FreddyYZF-R125Dude
MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08

Re: Trenger hjelp med Scooter/Moped!!!!

Post by FreddyYZF-R125Dude »

Hei, scooter er jo ganske greit egentlig, men det er mye gøyere med gir moped! Og giringen blir du fort vant med, det fikser du på noen få dager.
Visst du skal ha gir moped, så kan du se på Yamaha TZR, Aprilia RS, og Rieju Matrix RS2.
Du finner mange fine eksemplarer fra 15-20.000,- ;)
Gratulerer med lappen må jeg få si også :)
bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg. 8)
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917
_Adler_

Post by _Adler_ »

Jeg anbefaler helt klart scooter! 50cc klassen har lite krefter, så hvorfor fucke opp alt som heter aks på all giringa, uten nytte? Mener, du blir flink til å gire, clutche osv. men det lærer du fort uansett, og har få fordeler senere når du evt. skal ha deg noe tyngre. Og så har vi det med uvaner som kan skje mens du kjører moped (venstre foten nedi ved stans, rett se-teknikk osv.). Er altfor mange som tror det å kjøre girmoped hjelper nevneverdig når de skal ha seg tung mc, det mener jeg er tull, og ja, har kjørt og eid begge delene (girmoped og scooter). Det er også utrolig mye trim og styling til scootere, er det på girmopedene også, men det er scooter som er in nedover i Europa og utvalget er deretter.

Til den prisen så er jo Yamaha Aerox, Aprilia SR, Speedfight o.l. fine modeller med mye bra utvalg i deler.
Yamaha Aerox 2004

Image
FreddyYZF-R125Dude

Min mening er at girmopeder er mye gøyere, da har man noe og gjøre, istendenfor og bare gasse, gasse og gasse.
Og aksen blir ikke ødelagt, visst du mener/føler at aksen blir ødelagt når man girer, kan man bare ta ut blomben, og sette i større dyse. Da akser den bra når man kommer opp til 4500, 5000rpm.
Selvom scooter er inn i Europa, betyr det ikke at han/hun trenger og kjøpe scooter bare for og følge strømmen.
Men jajo, scooter er jo helt greit det også, men girmoped er litt gøyere :) (Imo)
bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg. 8)
Hazem

Post by Hazem »

Detta høres bra ut! :D
jo fler svar jeg for jo bedre er det!

men tenker på farten også.. jeg tenker meg en moped på ca 70/80 km .. er det mulig og trimme en uten at politi kan høre at den er trimma og er det veldig LETT og finne ut av det..? og hvem er best på trimming og da tenker jeg på 50cc :)

Har sett på den her også : http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=17671883
syntes den er drit fin! mix av scooter & moped..

om dere veit om no steder som finn der jeg kan lete etter mopede osv hadde vært herlig om dere hadde skrevet det så kan jeg se på sidene! :)

Håper på svar! :D
FreddyYZF-R125Dude

Hazem wrote:Detta høres bra ut! :D
jo fler svar jeg for jo bedre er det!

men tenker på farten også.. jeg tenker meg en moped på ca 70/80 km .. er det mulig og trimme en uten at politi kan høre at den er trimma og er det veldig LETT og finne ut av det..? og hvem er best på trimming og da tenker jeg på 50cc :)

Har sett på den her også : http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=17671883
syntes den er drit fin! mix av scooter & moped..

om dere veit om no steder som finn der jeg kan lete etter mopede osv hadde vært herlig om dere hadde skrevet det så kan jeg se på sidene! :)

Håper på svar! :D
Visst du på død og liv skal trimme den, så kan du egentlig bare ta ut blomben i svanehalsen, og sette inn større dyse. Da går den bare 65km/t, men det er nok, i tilfelle du blir stoppet, så blir det ikke så mye og tukle med visst du må inn på visning.
Gode sider til og se på sykler er: http://www.autodb.no
http://www.tinde.no
http://www.finn.no
Men politiet stopper deg visst du kjører overfartsgrensen, og de er klar over at det er en moped du kjører.
Sykkelen bråker mer om du setter på effektannlegg, eller tar vekk blomben med luftfilteret. (Er ikke sikker på om det var luftfilteret det het, men bråker fælt ( :twisted: ) visst du tar ut den.)
_Adler_

Post by _Adler_ »

FreddyYZF-R125Dude wrote:Min mening er at girmopeder er mye gøyere, da har man noe og gjøre, istendenfor og bare gasse, gasse og gasse.
Og aksen blir ikke ødelagt, visst du mener/føler at aksen blir ødelagt når man girer, kan man bare ta ut blomben, og sette i større dyse. Da akser den bra når man kommer opp til 4500, 5000rpm.
Selvom scooter er inn i Europa, betyr det ikke at han/hun trenger og kjøpe scooter bare for og følge strømmen.
Men jajo, scooter er jo helt greit det også, men girmoped er litt gøyere :) (Imo)
Greit nok det, men giring blir en "automatisert" prosess etter litt erfaring, den også, og variator eier manuelle gir noe sjukt når det gjelder aks og effekt. Les i hvilken sammenheng jeg sa det med at scooter er "in" i Europa:
Det er også utrolig mye trim og styling til scootere, er det på girmopedene også, men det er scooter som er in nedover i Europa og utvalget er deretter.
Altså mye mer deler og utvalg til scootere, i alle fall topp-modellene.

Mitt tips ang. trimming, skal du først trimme, trim skikkelig! Selv ved å bare fjerne plomberinga (heter ikke blombering), så går den for å være trimma (forstå det den som kan....), og du må betale bot, vise den, evt. betale store summer om du krasjer og regress kommer inn i bildet. Selv om sjansen for at du blir tatt er høyere, så har du det i alle fall MYE morsommere for et par tusenlapper, får lært deg å mekke gjør du også.
Men om du absolutt vil "trimme", men vil begrense risikoen for å bli tatt, hadde jeg enten uplombert eller kjøpt meg et effektanlegg (+ dyse opp såklart) (så du har org. anlegget i reserve). Finnes effektanlegg med lavt støynivå.
Yamaha Aerox 2004

Image
FreddyYZF-R125Dude

Ja, det er jo mye utvalg til scootere og slikt. Og mange kjører scootere.
Men trenger jo ikke utvalg til en scooter man skal ha i 2 år ca.
Det er jo meningsløst og trimme, når man bare kan kjøpe lettmc! De går jo 120 til 150km/t! Og man slipper og betale bot pga trim visst man kjører for fort. Da blir det bare fartsovertredelse, og det er mye mindre stress og bli tatt i fartskontroll med en lettmc. Med moped blir jo det bot pga trim og da blir det mye mer stress!
_Adler_

Post by _Adler_ »

Greit nok det, men prisen er en helt annen. Det er ikke meningsløst å trimme, selv om man kan kjøpe lett mc, mange har trimming som hobby, inkl. meg. Og ha den i 2 år, går jo ann å være over 18 år og fremdeles kjøre moped/scooter.... :roll:
Yamaha Aerox 2004

Image
FreddyYZF-R125Dude

Ja, prisen er jo annerledes... men når jeg var på utkikk fant jo jeg mange mopeder som var like dyr som scootere.
Men det er jo en del personer som bytter til bil når de er 18. Jeg har ikke tenkt til det ... borsett fra når det er vinter, da er jo det kjekt med en bil. Gjør litt vondt og falle med scooter/moped i vinterstid, visst du tenker så langt fram med og kjøre på vinterstid :lol:
Ja, det er jo gøyt og trimme, visst man liker og skru! Har veldig lyst til og skru på min sykkel... men har en virkelig streng far når det kommer til trimming og skruing på sykler ...
Men jeg kommer til og skru på min lettmc neste år!
Jeg anbefaler moped selvom! Syns det er gøyere enn scooter, selvom jeg ikke har noe imot scooter.
Lykke til med valget Hazem!
:)
xDt5ptx
MC: Derbi Senda R X-Race

Post by xDt5ptx »

_Adler_ wrote:Greit nok det, men prisen er en helt annen. Det er ikke meningsløst å trimme, selv om man kan kjøpe lett mc, mange har trimming som hobby, inkl. meg. Og ha den i 2 år, går jo ann å være over 18 år og fremdeles kjøre moped/scooter.... :roll:
Scooter = Homserakett... Gir moped = Hot stuff :) + at gir moped får utnyttet kreftene skikkelig i forholt til automatgir moped
;)

gå heller for en gir moppe du ;)
¤Derbi Senda¤
FreddyYZF-R125Dude

Piaggio NRG er ikke akkuratt en "homserakett"
+ Scootere er ikke for homser ;) Scooter er kjekt det! Men litt gøyere med girmoped ja.
Det er noen scootere som går kjappere enn mopeder ... siden ca. alle mopeder er jo sperret til 45km/t.
Det er noen scootere som ikke er sperret til 45km/t ... så det går faktisk kjappere med en scooter. Men som sakt, gøyere med girmoped!
_Adler_

Post by _Adler_ »

xDt5ptx wrote:
_Adler_ wrote:Greit nok det, men prisen er en helt annen. Det er ikke meningsløst å trimme, selv om man kan kjøpe lett mc, mange har trimming som hobby, inkl. meg. Og ha den i 2 år, går jo ann å være over 18 år og fremdeles kjøre moped/scooter.... :roll:
Scooter = Homserakett... Gir moped = Hot stuff :) + at gir moped får utnyttet kreftene skikkelig i forholt til automatgir moped
Dette stemmer jo forsåvidt ikke! Selv om reimdrifta fører til et lite effekttap i forhold til kjede, så holder en perfekt innstilt variator seg på det samme turtallet der motoren har mest effekt, gjennom HELE aksen, helt til det ikke er mer å gå på!

Og det at du forbinder en ting opp mot en persons seksuelle legning, viser hvor ignorant du er.
Yamaha Aerox 2004

Image
FreddyYZF-R125Dude

_Adler_ wrote:Dette stemmer jo forsåvidt ikke! Selv om reimdrifta fører til et lite effekttap i forhold til kjede, så holder en perfekt innstilt variator seg på det samme turtallet der motoren har mest effekt, gjennom HELE aksen, helt til det ikke er mer å gå på!

Og det at du forbinder en ting opp mot en persons seksuelle legning, viser hvor ignorant du er.
+1 BRA SAGT!
Maxi

Post by Maxi »

Min piaggio zip kommer opp i ca 55-58 km timen på flata, ingen ting er gjort med den:P men så er det en 2003 modell:D
Post Reply