Blitt skeptisk til sykler

Prat om tung MC.
to9montana
Posts: 6
Joined: 03 Jun 2009 20:18

Blitt skeptisk til sykler

Post by to9montana »

Jeg har nettopp registrert meg her,men har vært innom og lest mange tråder før jeg ble medlem. Jeg har planer om å ta lappen til neste år og kjøpe en sykkel. Jeg har lest mange tråder her om vedlikehold av sykler,og det virker som en sykkel krever utrolig mye stell, vet ikke helt om det er verdt alt stellet. Jeg er i tillegg student så vet ikke helt om jeg har råd til det. Er det noen som kan fortelle meg hva som er NØDVENDIG stell i løpet av en sesong?
vevea
Posts: 290
Joined: 24 Feb 2007 12:01
MC: FZ1

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by vevea »

Skifte olje og filter minst 1 gang hver sesong, være flink med å smøre kjedet, vaske den i blant, og sjekke dekktrykket.

Stort mer trenger du egentlig ikke gjøre, så lenge ingenting går galt. Det er jo også en fordel å fylle servicer, hvertfall de store med ventilsjekk etc.

Helt klart verdt det!
- Yamaha FZ1-N
x Suzuki SV650S
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by Northman »

Mønsterdybde og bremser er også greit å følge med på :-)

Absolutt verdt det.
It is better to exist unknown to the law.
to9montana
Posts: 6
Joined: 03 Jun 2009 20:18

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by to9montana »

hvor ofte trenger man å smøre kjede?
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by Lølle »

Kommer an på kjøring, vei og føre. Mye sand og regn gjør at du bør smøre oftere.
De fleste smører nok for mye, men for sjelden. Smører du hver 50 eller 100 mil, varer drev og kjede mye lenger enn ellers. Mye.
Du behøver derimot ikke smøre med så mye. Alt utenpå kjedet er bare et onde og du behøver bare smøre innsiden av kjedet, resten ordner tannhjulene. En runde er nok, bruk strået så treffer du godt inni kjedet. Dermed skal en boks vare lenge. Du smører når kjedet er varmt.
Image
Image
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by Lord Erik »

+1 til alle kommentarene over, men jeg vil gjerne legge til at dette er veldig avhengig av hvilken sykkel du kjøper. En gammel og slitt sykkel vil som oftest kreve mer tilsyn enn en som kun har rullet ut av fabrikken. At det er dyrt er ikke å komme bort fra. Sykkelen og kjøreutstyr er forhåpentligvis en engangsinvestering, men foruten alle de nye tingene du finner ut at du "må" ha, så kommer bensin, avgifter, og forsikring i tillegg.

Men til gjengjeld har du mye glede i en sykkel, og ubrukte penger er bare bomull og metall. Personlig syntes jeg også at all stellingen med sykkelen er koselig. :)
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by Hawken »

Ser at alle innleggene over her handler om kjøp av sykkel med kjede, på den andre siden har man jo kardangdrift som en mulig utvei. Her er det jo så å si ikke vedlikehold i det hele tatt, men mye dyrere hvis noe først går galt.
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
Bomber
Posts: 103
Joined: 03 Apr 2009 21:28
MC: 08 Cbr 600RR
X: 04 Cbr 1000RR,

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by Bomber »

Hawken wrote:Ser at alle innleggene over her handler om kjøp av sykkel med kjede, på den andre siden har man jo kardangdrift som en mulig utvei. Her er det jo så å si ikke vedlikehold i det hele tatt, men mye dyrere hvis noe først går galt.
+ du må da nesten gå for bimmer/ bimmer liknende som ikke akkurat er noe pluss
UP kaller meg en dårlig sjåfør og en mann med dårlige holdninger.
to9montana
Posts: 6
Joined: 03 Jun 2009 20:18

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by to9montana »

takker for alle svar. Må si dere har klart å overbevise meg her nå, ser mye mer positivt på det nå. Ble litt redd på grunn av alle trådene angående vedlikehold osv.
Bomber wrote:
Hawken wrote:Ser at alle innleggene over her handler om kjøp av sykkel med kjede, på den andre siden har man jo kardangdrift som en mulig utvei. Her er det jo så å si ikke vedlikehold i det hele tatt, men mye dyrere hvis noe først går galt.
+ du må da nesten gå for bimmer/ bimmer liknende som ikke akkurat er noe pluss
Er bimmer sykler generelt dyrere enn andre?
Hadde sett for meg en suzuki gsx-r 600 til neste sommer,litt eldre modell rundt 98 ca. Det er vel en grei nybegynner sykkel?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by tshansen »

Det er ofte snakk om vedlikehold for at folk liker å stelle godt med "dyra" sine ;-) Å de får som oftest det beste vedlikeholdet som er å få kjøpt for penger hehe.

Det er nok ingen grunn til å frykte at du kommer til å måtte skru/vedlikeholde mere enn du kjører ;-)
Å mange leger mere vedlikehold i syklene sine enn andre.. ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by Ulvinnen »

Bomber wrote:
+ du må da nesten gå for bimmer/ bimmer liknende som ikke akkurat er noe pluss
Det er nok noen som synes at BMW er et pluss i seg selv ;-)

Men det er også andre merker som har kardang, f.eks. Moto Guzzi. Selv synes jeg det er veldig greit å slippe å tenke på smøring av kjede.
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by Onsløv »

Bomber wrote:
Hawken wrote:Ser at alle innleggene over her handler om kjøp av sykkel med kjede, på den andre siden har man jo kardangdrift som en mulig utvei. Her er det jo så å si ikke vedlikehold i det hele tatt, men mye dyrere hvis noe først går galt.
+ du må da nesten gå for bimmer/ bimmer liknende som ikke akkurat er noe pluss
Eller Honda Deauville, Yamaha XJ750/XJ900 Diversion

Kom over en nettside med liste over MC'er med kardang, men finner ikke siden igjen nå.
Evnt er jo det sykler med beltedrift. Kjedet skal bare skiftes en gang inn i mellom.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by supermons »

to9montana wrote:Hadde sett for meg en suzuki gsx-r 600 til neste sommer,litt eldre modell rundt 98 ca. Det er vel en grei nybegynner sykkel?
Sykkel er ikke billig uansett hvordan du vrir og vender på det, man må bare fokusere på hva man får igjen for det ;)

Jeg har en 98 GSXR 600, og liker den godt. Men gamle sykler krever ofte litt mer vedlikehold enn nye. Sørg for å kjøpe en som er godt vedlikeholdt så sparer du deg for mye arbeid. Er også en fordel å kunne ta litt vedlikehold selv, det sparer du nemlig mye penger på!
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by Hawken »

Bomber wrote:+ du må da nesten gå for bimmer/ bimmer liknende som ikke akkurat er noe pluss
Det handler vel mere om smak og behag?
Har selv kjørt BMW F650 og R1150 R og har ingenting å utsette på noen av disse syklene.
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by Ola M »

to9montana wrote:Jeg er i tillegg student så vet ikke helt om jeg har råd til det.
Hvis det i tillegg betyr at du kommer til å kjøpe en litt eldre sykkel må du nok regne med litt mer vedlikehold. Det koster ikke så mye hvis du gjør det selv og det meste er lett å lære, men jeg vil kanskje anbefale en nyere sykkel av mindre kubikk, eks Suzuki GS500, Honda CB 500, Kawa GPZ o.l. Alle trenger oljeskift minst en gang i året og kjedesmurning hver natt før du legger deg. :P Men det er kjempeenkelt.
Post Reply