Blitt skeptisk til sykler

Prat om tung MC.
to9montana
Posts: 6
Joined: 03 Jun 2009 20:18

Blitt skeptisk til sykler

Post by to9montana »

Jeg har nettopp registrert meg her,men har vært innom og lest mange tråder før jeg ble medlem. Jeg har planer om å ta lappen til neste år og kjøpe en sykkel. Jeg har lest mange tråder her om vedlikehold av sykler,og det virker som en sykkel krever utrolig mye stell, vet ikke helt om det er verdt alt stellet. Jeg er i tillegg student så vet ikke helt om jeg har råd til det. Er det noen som kan fortelle meg hva som er NØDVENDIG stell i løpet av en sesong?
vevea
Posts: 290
Joined: 24 Feb 2007 12:01
MC: FZ1

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by vevea »

Skifte olje og filter minst 1 gang hver sesong, være flink med å smøre kjedet, vaske den i blant, og sjekke dekktrykket.

Stort mer trenger du egentlig ikke gjøre, så lenge ingenting går galt. Det er jo også en fordel å fylle servicer, hvertfall de store med ventilsjekk etc.

Helt klart verdt det!
- Yamaha FZ1-N
x Suzuki SV650S
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by Northman »

Mønsterdybde og bremser er også greit å følge med på :-)

Absolutt verdt det.
It is better to exist unknown to the law.
to9montana
Posts: 6
Joined: 03 Jun 2009 20:18

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by to9montana »

hvor ofte trenger man å smøre kjede?
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by Lølle »

Kommer an på kjøring, vei og føre. Mye sand og regn gjør at du bør smøre oftere.
De fleste smører nok for mye, men for sjelden. Smører du hver 50 eller 100 mil, varer drev og kjede mye lenger enn ellers. Mye.