Ny sykkel, budsjett ca 80-100k [Sykkel kjøpt!]

Prat om tung MC.
Post Reply
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Ny sykkel, budsjett ca 80-100k [Sykkel kjøpt!]

Post by Lord Erik »

Jeg solgte GSRen min i dag. En vedmodig avgjørelse som jeg ble mindre og mindre sikker på desto nærmere jeg kom til å faktisk selge den. Jeg har tenkt å kurere denne vedmodigheten ved å kjøpe meg en ny sykkel så raskt som mulig.

Jeg er litt usikker på hva jeg vil ha, og tenkte derfor jeg kunne opprette en tråd hvor jeg muligens kunne får innspill fra andre som har mer erfaring enn meg. Budsjettet mitt er rundt 80.000 kr, men jeg kan strekke meg litt (100.000 kr). Sykler som jeg vurderer er:

- Honda CBR600F4i
- Aprilia RSV Mille
- Ducati 748 eller 916

Listen er ikke i en prioritert rekkefølge, og jeg har ikke sjekket priser på dem enda så det er ikke umulig at noen av dem er dyrere enn jeg ønsker. Er det noen som har noen meninger angående noen av syklene, eller andre forslag til hva jeg kan kjøpe så vil jeg gjerne høre dem! :D

Uten sykkel føler jeg meg litt handikappet og dødelig merker jeg.

EDIT: Redigerte bort noen sykler og satt ny budsjettgrense.
Last edited by Lord Erik on 18 Jun 2009 18:21, edited 3 times in total.
User avatar
Captain_Awesome
Posts: 20
Joined: 31 May 2009 11:28
MC: Honda VFR 800 2005
Yamaha XJ 600 1999 solgt
Location: Oslo

Re: Ny sykkel, budsjett ca 80k

Post by Captain_Awesome »

nå kan ikke jeg skryte på meg alverden erfaring med noen av disse syklene, men jeg tror kanskje jeg ville gått for en CBR600. Rett og slett fordi du får nyest sykkel for pengene, og sannsynligvis en som ikke har gått så langt. Men det er jo klart at de andre har litt mer ponnier under planstikken...

Fet sykkel får du uansett!!!
Four wheels move the body, two wheels move the soul!!
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Ny sykkel, budsjett ca 80k

Post by KiM »

Nå blir alle personer her veldig inhabil dersom de har sykkelen føler jeg (med mindre man ikke er glad i sykkelen sin ;-) )

Som de sier ellers...du må prøvekjøre. Du kan sikkert få prøve min en dag om du ønsker det (så lenge du lover ikke å krasje! :lol: ).

Aprilia og Ducati krever nok litt mer vedlikehold (utifra tendensene her på forumet) enn japanerne. Men så er det jo noe med disse italienerne, som jeg dog personlig ikke deler. Men alle har rett til sin mening.
ingen KiM, ingen kos
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Ny sykkel, budsjett ca 80k

Post by Lord Erik »

Forsåvidt et godt poeng, men er gjerne mange som har eid mer enn én sykkel. Eller generelt folk som har sterke meninger som sykler de ikke har eid, men hørt mye om. ;-)

Har litt lyst å kjøpe denne, men den er litt over det jeg er villig til å strekke meg til (tror jeg).
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Ny sykkel, budsjett ca 80k

Post by KiM »

Skal du kjøre til Narvik? :P
ingen KiM, ingen kos
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Ny sykkel, budsjett ca 80k

Post by Lord Erik »

Vet ærlig talt ikke hvor det er, men det går vel tog? 8)
Fyen
Posts: 29
Joined: 18 May 2009 23:45
MC: 2000 Yamaha YFZ R6

Re: Ny sykkel, budsjett ca 80k

Post by Fyen »

Ofotbanen.. ;p
User avatar
icemanx
Posts: 411
Joined: 23 Jun 2008 21:33
MC: 1998 Ducati 748 SPS
Location: Trondheim

Re: Ny sykkel, budsjett ca 80k

Post by icemanx »

kan i allefall snakke for 748.. er vel litt mer vedlikehold på disse.. og sittestillingen må prøves før du kjøper i allefall.. men sansynligheten for rimelig forsikring er vel større der en på cbr1000rr og r1 i allefall..

er en helt annen sykkel å kjøre med v-twin en r4.. effekt og momentkurve er litt annerledes..
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Ny sykkel, budsjett ca 80k

Post by Lord Erik »

Hva slags vedlikehold er det snakk om da? Tror jeg lener mest mot en eller annen form for Ducati (916 eller 748) eller en RSV Mille. Etter en rask prat med faren min i går kveld overtalte han meg nok en gang til å ikke skulle spare på pengene mine, så akkurat nå er ikke 80.000 et tak lenger.

Jeg har tenkt å forsikre sykkelen med delkasko på hans navn, men forsikringspremie er likevel relevant. Som student har jeg ikke råd til å blø for mye hver måned. ;-)
748
Posts: 12
Joined: 08 Sep 2008 15:40

Re: Ny sykkel, budsjett ca 80k

Post by 748 »

Du får nok ingen CBR 1000 RR til 80 lapper? ;) En CBR 900 RR får du derimot .
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Ny sykkel, budsjett ca 80k

Post by Lord Erik »

Nei, jeg har nå sett at 1000RR'ene ligger en tanke høyere i pris. Men i utgangspunktet er jeg uansett mest interessert i en V-twin Italiener eller en CBR600F, så jeg følte ikke dette som noe stort tap. ;-)
User avatar
icemanx
Posts: 411
Joined: 23 Jun 2008 21:33
MC: 1998 Ducati 748 SPS
Location: Trondheim

Re: Ny sykkel, budsjett ca 80k

Post by icemanx »

på duc ( i allefall 748 ) så har man det berømte vippearmstyret som kan gå galt da.. rerell bytta vel alle på 748'n han hadde.. ( og det blir fort dyrt hvis alle er gåene.. da dem koster 1300-1500/stk afaik )

også skal vel registrerreimer byttes hver 20K..

ellers må meg si at 748 er en kjempesykkel for min del.. er førstesykkelen min , og jeg trives mye bedre på den en no "vanlig" 600ccm litt oppreist alla gsr600'n du hadde.. er som natt og dag å kjøre..

og hvis du er litt posør som meg, så er jo 748/916/996/998 en perle innenfor design ( synes jeg da )
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ny sykkel, budsjett ca 80-100k

Post by tshansen »

Du kan være uheldig å måtte skifte vippearmene også kjent som kammene på ducatien, å ja dette koster litt, men ikke noe du trenger å tenke på igjen på en stund ;-)

Reimer koster vel ca 300,- kroner stykket (er 2 du må bytte) og disse skal byttes hvert andre år eller hver 20.000 km, hva som kommer først!
Dette er en latterlig enkelt å ingen problem å utføre selv. Skulle du være i tvil så skal jeg alltids hjelpe deg :)

Ellers så er det bare viktig å passe på oljen. At der til en hver tid er olje og at den skiftes hver 6000. Bortsett fra det er det ikke så mye mere vedlikehold enn på andre sykler i dette sjiktet.

Uansett så ønsker jeg deg lykke til med kjøp av sykkel. Og håper du får ny snart \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
icemanx
Posts: 411
Joined: 23 Jun 2008 21:33
MC: 1998 Ducati 748 SPS
Location: Trondheim

Re: Ny sykkel, budsjett ca 80-100k

Post by icemanx »

LordShaft wrote:Du kan være uheldig å måtte skifte vippearmene også kjent som kammene på ducatien, å ja dette koster litt, men ikke noe du trenger å tenke på igjen på en stund ;-)

Reimer koster vel ca 300,- kroner stykket (er 2 du må bytte) og disse skal byttes hvert andre år eller hver 20.000 km, hva som kommer først!
Dette er en latterlig enkelt å ingen problem å utføre selv. Skulle du være i tvil så skal jeg alltids hjelpe deg :)

Ellers så er det bare viktig å passe på oljen. At der til en hver tid er olje og at den skiftes hver 6000. Bortsett fra det er det ikke så mye mere vedlikehold enn på andre sykler i dette sjiktet.

Uansett så ønsker jeg deg lykke til med kjøp av sykkel. Og håper du får ny snart \:D/
har du bytta reimer på din "mange" ganger før ? hvor mye stress er det osv ?
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ny sykkel, budsjett ca 80-100k

Post by tshansen »

Jeg har bare byttet reimer på min en gang. Med hjelp av svigers, som har gjort det x antall ganger.

Å eneste stresset er å få av batteriet, og det dekselet batteriet står i. Ellers så er det planke kjøring. Skru av dekslene som dekker reimene. 3 til 4 skruer på hvert (totalt 3 deksel) også slakke på "strammehjulet" (i mangel på bedre ord å kalle det) ta av reimene og sette på nye.

Er bare viktig å passe på at merkene på de tannhjulene som holder reimene står i riktig posisjon i forhold til merkene på ramma. gjør du ikke dette går ikke stemplene synkronisert og hjulet står kubb.

Hele jobben er gjort på 2 timer om du ikke har plukket av kåpene på forhånd. er mere jobb å fjerne/løsne ting så du kommer til enn det er å skifte reimene ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply