Ønsker inspill ved valg av sykkel

Prat om tung MC.
hallaron
Posts: 6
Joined: 04 Jun 2009 10:30

Ønsker inspill ved valg av sykkel

Post by hallaron »

Vi har i mange år klart oss med en bil i familien, men merker daglig at det hadde vært behov for et transportmiddel til. Mest for å komme meg til og fra jobben. Alternativene er aluminiumsjolle med påhenger, MC i klassen 600 pluss / minus eller en bil til. Bil er etter min mening bare et pengesluk; bil er nok det mest fornuftige og det minst fristende. Jolle er for såvidt et alternativ, men jeg har en båt fra før av og det sitter et stykke inne å kjøpe en til. I tankeprosessen vender jeg derfor stadig tilbake til å tanken på å kjøpe meg en MC. Det er mange år siden jeg var orientert om MC/kjørteMC og jeg vender meg derfor til nettform, har meget god erfaring med bruk av forum i andre sammenhenger. Jeg har gjort meg opp noen tanker og vil gjerne høre hva det MCfolket mener. Jeg er klar over at preferanser endrer seg over tid, men i dag har jeg følgende tanker om valg av sykkel:

- Brukes til og fra jobb pluss en av og til en lenger tur, primært et lokalt transportmiddel
- Bør være smidig og lettkjørt
- Den bør ligge i området 500-800 kubikk
- Bør ikke koste mer enn 50 000,- (Dette er ikke absolutt, et meget godt kjøp på en dyrere sykkel kan absolutt være aktuelt)
- Ønsker ikke R sykkel, men er ellers åpen for det meste. Kan godt ha både sykkel med Crome og krosser.
- Lurer på muligheten for vineterkjøring: Er vinterkjøring = uforsvarlig?
- Den bør være pålitelig og kreve lite mekking. Har nok av verktøy og grei plass å stå, men har ikke mye tid og ønsker ikke å bruke mye ressurser på vedlikehold og reparasjoner
- Jeg ser for meg at Honda og Yamaha er kvalitetssykler med lite plunder, Riktig eller feil?
- Bør ikke være alt for gammel, mentalt har jeg instilt meg på sykkel som er 10 år gammel eller nyere
- Er det noen nedre aldergrense for å sitte på? Tenker på muligheten til å svippe ungene på skolen.

Sykler jeg har myst på: Yamaha XT 660, Yamaha 650 Dragster, Honda shadow, Honda Dauville, Yamaha fazer+++

Crosseren er med fordi jeg har kjørt en lignende tidligere og tenker at det er en veldig grei "hive seg på for en tur til byen" sykkel. Og at den kanskje er bedre egnet til vinterkjøring enn de andre. Fazeren er med fordi jeg har kjørt denne før og liker den svært godt.

Svært glad for inspill og meninger.
Kriston
Posts: 687
Joined: 05 Jan 2009 23:51
MC: Ducati 1198S Corse
Location: Oslo

Re: Ønsker inspill ved valg av sykkel

Post by Kriston »

Nye VFR 800 er rimelig tøff. Har aldri prøvd den.
Om du fester på 2 støttehjul er den nok relativt bra om vinteren også.
hallaron
Posts: 6
Joined: 04 Jun 2009 10:30

Re: Ønsker inspill ved valg av sykkel

Post by hallaron »

Som innlegget mitt avslører er jeg ikke spesielt orientert m.h.p. sykkel. Hadde en periode for 15-20 år siden der jeg kjørte en del. Lysten på sykkel har ligget og ulmet og siden jeg nå har behov for et eller annet å kjøre til å fra jobb med så er det jo fristende å tenke tanken. Men for å komme tilbake til dette med vinterkjøring: Jeg leser og hører at noen "skryter" av at de kjører om vinteren, men selv her i Arendal, hvor vinteren er relativt beskjeden, er det lenge mellom hver gang jeg ser MC på veien i de kalde, mørke måndene. Noen her inne som kjører noe videre om vinteren? Eller er det bare å glemme? Jeg har jo syklet litt om vinteren og det går jo, men ideelt er det ikke..

Redigert: Etter en rask tur på finn.no tror jeg nok VFR 800 utgår p.g.a. pris og litt R preg. Jeg har hatt min periode med størst mulig fart, fikk betale for det i form av en sommer med skader etter en velt... Selv om det er fremdeles gøy å dra på litt av og til :-)
User avatar
Galilee
Posts: 935
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Ønsker inspill ved valg av sykkel

Post by Galilee »

Her er et par sykler som JEG synes gir mye for penga:

Yamaha TDM850 - allsidig sykkel med karakter
Suzuki VX800 - nakensykkel med cruisermotor (og kardang)
Yamaha SRX400 eller 600 - unik perle av en sykkel
Suzuki DR800 - fordi schvær endunker er kult
Honda NTV650 - twin med kardangdrivt. Billig vedlikehold

Etter MC messa må jeg si jeg var imponert over hvor bra Hyosung var blitt. GT250 f.eks. ser jo ut til å være et bra kjøp.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
hallaron
Posts: 6
Joined: 04 Jun 2009 10:30

Re: Ønsker inspill ved valg av sykkel

Post by hallaron »

Galilee wrote:Her er et par sykler som JEG synes gir mye for penga:

Yamaha TDM850 - allsidig sykkel med karakter
Fin sykkel! - ser det er en til salgs på Finn.no - denne har gått 77000 - er det mye på 850 ccm motor med 77 hk? - på en sykkel virker det mye?!...
Galilee wrote:Suzuki VX800 - nakensykkel med cruisermotor (og kardang)
En til salgs av denne også - en 91 modell.. er redd det betyr mekking og jobbing - eller tar jeg feil?
Galilee wrote:Yamaha SRX400 eller 600 - unik perle av en sykkel
Finner ingen til salgs på finn, og det var dumt, jeg likte det jeg leste og så.
Galilee wrote:Suzuki DR800 - fordi schvær endunker er kult
Heller ingen til salgs på finn - hva skiller den fra en Yamha 660 ?
Galilee wrote:Honda NTV650 - twin med kardangdrivt. Billig vedlikehold
Nok en som ikke er til salgs på finn, men fin! Allerede -92 modell hadde rimelig mderne preg over seg - en aktuell kandidat om rett sykkel til rett pris dukket opp..
Galilee wrote:Etter MC messa må jeg si jeg var imponert over hvor bra Hyosung var blitt. GT250 f.eks. ser jo ut til å være et bra kjøp.
Alle disse var sykler jeg likte, men hva må en påregne av vedlikehold og reparasjoner på en 15 - 20 år gammel sykkel? Er det mekk 2 dager og kjør en, eller fungerer de stort sett greit?
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Ønsker inspill ved valg av sykkel

Post by Ola M »

Vinterkjøring når det er glatt er stort sett en dårlig idé. Men kaldt og tørt går fint, det eneste er at evt salting går hardt utover eksponerte deler.

Kanskje en BMW adventure type hadde vært noe?

Eksempel 650 GS http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=17707663

Minus er at det er en enkeltsylinder med litt lite effekt, men lite vedlikehold og relativt billig for årsmodellen. Bonus er jo varmeholker og 12v uttak som kan brukes til varmeelementer i klær. Det fins en nyere 800 versjon som er to sylindret, men den er ennå såpass ny at du må godt nord for hundre lapper. Og selvsagt, den store bamsen, 1200 GS eller de eldre 1100 eller 1150. En ca 2000 modell får du får litt under 100 lapper og er veldig bra sykler, dog med sine egne personlighetstrekk og noen årsmodeller man skal styre unna.
User avatar
Galilee
Posts: 935
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Ønsker inspill ved valg av sykkel

Post by Galilee »

hallaron wrote: Alle disse var sykler jeg likte, men hva må en påregne av vedlikehold og reparasjoner på en 15 - 20 år gammel sykkel? Er det mekk 2 dager og kjør en, eller fungerer de stort sett greit?
Selv kjører jeg en TDM fra 96. Nå er det 3 året jeg har den og den begynner å nærme seg 100 000km. Bortsett fra vanlig service etter manualen har jeg bytta kamkjede. Neste blir muligens hjullager. Kurant å gjøre selv hvis man er litt nevenyttig.

Det viktigste er at de er jevnlig vedlikeholdt. Det er mye viktigere enn kjørelengde. Sjansen for å være uheldig og at noe vesentlig ryker øker kanskje litt med alderen og kjørelengde. Du bør påregne vedlikehold og bytte av slitedeler i større grad enn på nyere sykler, men jeg tror uansett ikke at de må skrus på i ett sett.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Ønsker inspill ved valg av sykkel

Post by RockeRolf »

Tør påstå at alle nogenlunde moderne japanske sykler kan kjøres problemfritt i år etter år, kilometer etter kilometer. Det samme synes å være tilfellet med Triumph og Aprilia. Som andre har nevnt: litt basic vedlikehold og ettersyn er alt som skal til. kontrollintervallene på ventilklaringer er laaange og behovet for ventiljustering er ofte max 1-2 ganger på 100 000km.
hallaron
Posts: 6
Joined: 04 Jun 2009 10:30

Re: Ønsker inspill ved valg av sykkel

Post by hallaron »

Ok - dag har det blitt en inneffektiv dag på jobben - har blitt mye MC tenking :roll:

Har søkt, lest, spekulert og vurdert. Hva tror dere om http://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... l&tot=null denne? Ikke den vakreste sykkelen jeg har sett, men nok av HK (for meg) grei kjørestilling og ganske lav Km stand. Hvor å spørre på en annen måte: Hvorfor skal jeg IKKE kjøpe den?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ønsker inspill ved valg av sykkel

Post by tshansen »

hvis det ikke har vært gjort noe form for vedlikehold eller service på denne ville jeg styrt unna. Men om det ikke skulle være tilfelle, og du liker denne sykkelen. Så hvorfor i alle dager skal du ikke kjøpe denne sykkelen!?? Løp og kjøp! Gjerne prøvekjør den om det er mulig.

Er sikkert noen her inne som vet eventuelle svakheter på disse syklene eller ting som er verdt å spørre om ved eventuellt kjøp :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Ønsker inspill ved valg av sykkel

Post by RockeRolf »

Eneste kjente svakheten er vel et andregear som kan hoppe ut av inngrep ved belastning/pådrag.
Er verdt å sjekke da rep. fordrer deling av motor.
hallaron
Posts: 6
Joined: 04 Jun 2009 10:30

Re: Ønsker inspill ved valg av sykkel

Post by hallaron »

Takk for mange gode inspill !! Nå skal jeg på sjøen og seile litt, så skal jeg ta en liten prat med ho på hjemmefronten senere i dag.
hallaron
Posts: 6
Joined: 04 Jun 2009 10:30

Re: Ønsker inspill ved valg av sykkel

Post by hallaron »

TDM 900'en så meget fin ut, uten at jeg har sjekket på nettet, har jeg en magefølelse av at slik en faller utenfor budsjett.... Jeg har også en jobb å gjøre på hjemmefronten for å overbevise konemor om at MC er lurt ... 8)
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Ønsker inspill ved valg av sykkel

Post by Northman »

Hva med en hyggelig overraskelse?

"Se hva jeg har kjøpt til oss?"

8)
It is better to exist unknown to the law.
Mc-touring
Posts: 3
Joined: 08 Jun 2009 18:38
Location: Eidsvoll

Re: Ønsker inspill ved valg av sykkel

Post by Mc-touring »

Tror jeg ville satset på en Honda NT650 Deauville. Har hatt slike som tjenestesykkel på jobben, og de fungerte helt perfekt, og hadde lavere drift og vedlikeholds kostnader enn syklene fra BMW. En brukt Honda NT650 Deauville koster rundt 50.000,- for en 2000 modell, og da får du mye sykkel for pengene.

Fortsatt god jakt etter den "perfekte" sykkel... :D
Post Reply