Fra klasse A1 til A. Hjelp!
Fra klasse A1 til A. Hjelp!
Hei, sitter her å tenker på om jeg skal ta lappen på mellomtung sykkel (A1). Jeg er 19, så kan ikke ta tung før om to år. Det jeg lurte på var: hvis man har lappen på A1, hvordan er overgangen til A da? Må man ta kjøretimer og alt på nytt? Eller trenger man bare å ta oppkjøringa en gang til? Drømmer om tung sykkel, men liten vits i å ta A1 hvis man må ta alt på nytt hvis man skal ha A...
Re: Fra klasse A1 til A. Hjelp!
A1 er lett MC, 125cc og 15 hk. A er A, den er bare begrenset til 34 hk inntil fylte 21 eller du har hatt lappen i to år. Det er mange andre som kan korrigere meg på dette, men jeg mener det ikke kreves noe oppgradering/betaling/prosedyre for å gå fra mellomtung til tung, det bare skjer.
- vikingjan
- MC: Har akkurat handlet en 92 VFR750F, men har hatt Yamaha FS1DX, DT50M; DT50MX, SUZUKI GP100 og Yamaha RS100. Jeg vet ikke om disse "teller" mot min nåværende .....
Hei !minigrill wrote:Hei, sitter her å tenker på om jeg skal ta lappen på mellomtung sykkel (A1). Jeg er 19, så kan ikke ta tung før om to år. Det jeg lurte på var: hvis man har lappen på A1, hvordan er overgangen til A da? Må man ta kjøretimer og alt på nytt? Eller trenger man bare å ta oppkjøringa en gang til? Drømmer om tung sykkel, men liten vits i å ta A1 hvis man må ta alt på nytt hvis man skal ha A...
Jeg er i ferd med å avslutte overgangen mellom A1 (lett) til A (tung).
Det du trenger er en/noen kjøretime(r) slik at kjøreskolen kan avgjøre om du kan ta de obligatoriske
kursene i presisjonskjøring (på bane) og sikkerhetskurs (på vei). Disse to kursene er obligatoriske og
må gjennomføres hvis man skal opp til oppkjøring til klasse A.
Ofte tar kjøreskolen noen timer til for å forberede deg til kursene og til oppkjøring.
På oppkjøringen slipper du teoriprøve og skal bare gjennomføre praktisk prøve.
Atl "loven" krever er at man tar de to kursene, alt utenom er "etter behov". Du skal tross alt leie motorsykkel
til oppkjøringen en plass. De leier ikke ut sin mc til noen de tviler på at kan kjøre ...
M.v.h.
Jan M.
Altså, A1 er lett-mc, A er mellomtung og tung-mc, alt etter alder og når du tok førerkortet. Om du er 19 år, hvorfor tar du ikke bare kl. A lappen? Da vil du være begrenset til 34hk (mellomtung) (dvs. du kan kjøre lett-mc) til du fyller 21 år og fra da kan du automatisk kjøre tung-mc, uten effektbegrensing.
Det er ikke slik at du trenger nye kjøretimer, prøver osv. om du tar klasse A-lappen før fylte 21 år. Er overaskende mange som tror det der, og de samme folk tror ofte at det er kubikkbegrensing på kl. A (mellomtunglappen)
Det er ikke slik at du trenger nye kjøretimer, prøver osv. om du tar klasse A-lappen før fylte 21 år. Er overaskende mange som tror det der, og de samme folk tror ofte at det er kubikkbegrensing på kl. A (mellomtunglappen)

Yamaha Aerox 2004

- vikingjan
- MC: Har akkurat handlet en 92 VFR750F, men har hatt Yamaha FS1DX, DT50M; DT50MX, SUZUKI GP100 og Yamaha RS100. Jeg vet ikke om disse "teller" mot min nåværende .....
Hei igjen !_Adler_ wrote:Altså, A1 er lett-mc, A er mellomtung og tung-mc, alt etter alder og når du tok førerkortet. Om du er 19 år, hvorfor tar du ikke bare kl. A lappen? Da vil du være begrenset til 34hk (mellomtung) (dvs. du kan kjøre lett-mc) til du fyller 21 år og fra da kan du automatisk kjøre tung-mc, uten effektbegrensing.
Minigrill .. Jeg beklager at jeg ikke leste ditt innlegg godt nok.
A1 er lettklassen opp til 125cc og ca 15 hk
A er alt over ... Imidlertid er det slik at man kan ikke få kjøre kraftigere motorsykler enn 34 hk om du tar lappen
før du er 21 år. Reglene sier at man får automatisk oppgradert førerkortet etter å ha hatt det i 2 år eller fyller 21 år.
Klasse A (tung motorsykkel)
Gjelder føring av motorsykkel generelt (med eller uten sidevogn) dersom du har fylt 21 år eller har hatt klasse A i 2 år eller gjelder føring av
mellomtung motorsykkel (med eller uten sidevogn) dersom du ikke har fylt 21 år og heller ikke har hatt klasse A i 2 år.
En mellomtung motorsykkel har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg.
Klasse A gir førerrettighet også for:
•moped
•snøscooter med eller uten tilhengersledes hvis førerkortet er utstedt før 1. juli 2006
•tilhenger til motorsykkel (med slagvolum over 125 ccm) godkjent for trekking
M.v.h.
Jan M.
Okei, tusen takk for svar : ) Mulig jeg tar A i nærmeste fremtid. Det virka bare så logisk at man må ha nye kjøretimer og slik hvis man skulle fra mellomtung til tung sykkel. Er jo tross alt Norge vi bor i...
Hehe, sant, men, tar du kl. A lappen kjører du uansett opp med en tung mc over 34 hk, er ikke slik at opplæringen da foregår på en under 34 hk
Yamaha Aerox 2004