Effektanlegg og kn filter

Prat om tung MC.
Post Reply
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Effektanlegg og kn filter

Post by Speedy Gonzales »

Da ska eg handle litt tenkte eg og bare lurte på om det er noen forskjell på desse og hva som eventuellt er best til min cbr 600 98
Og hvor eg kan få dette billigst

Takker sin alltid på forhånd 8)
ninja-mannen(c)
MC: Kawasaki ZX6-R `03

Post by ninja-mannen(c) »

Husk på at om du monterer både effektanlegg og KN-filter så må du dyse/mappe om motoren også, alt etter om du har karbiser eller injection.
Speedy Gonzales

det blir såpass stor forandring altså.. hvis eg ser bort fra kn filteret da ? da må det no gå bra uten at det eg må stille en haug med ting?
ninja-mannen(c)
MC: Kawasaki ZX6-R `03

Post by ninja-mannen(c) »

Da går det greit så lenge du kun har slip-on/bolt-on. Den vil gå litt for magert og du vil merke at det smeller litt ved avslag på gassen/motorbrems.
Keihin

Post by Keihin »

Uten filter så er det ikke kritisk å få den justert, men når det er sagt så er det uansett lurt å få den sjekket skikkelig iblandt. Også uten bytte av komponenter. Fra fabrikk er de ofte justert for miljøet, ikke for at motoren skal "trives".

Du har forgassere, og de skal også helst synkroniseres en gang i året uansett. Koster deg ikke allverden ekstra å kjøre den i benk med CO måler og evt. justere nåler/dyser så alt blir 100%. Kan fort være at du får litt bedre gassrespons og bedre bensinøkonomi av det.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

ninja-mannen(c) wrote:Da går det greit så lenge du kun har slip-on/bolt-on. Den vil gå litt for magert og du vil merke at det smeller litt ved avslag på gassen/motorbrems.
Yes, og noe av dette kan du redusere ved å gi den en feitere blanding. Dette kan igjen føre til at den ikke responderer like raskt ved "take-off"

T'Weed
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Trodde det var at det smeller fordi den har for feit blanding jeg. Min smeller som pokker, noe jeg syntes bare er artig, men vet at det selvsagt ikke er helt hundre hehe. Er det ikke det at det blir for mye bens som så går ut i avgassen og antennes i potta *BLAM* ?
Winalot

Post by Winalot »

Det er jo bensinen som antenner. Min smeller noe i potta, og jeg har fått beskjed om at min sykkel har for fet dyse slik at den gjør det :roll: Men jeg kan også ta feil noen ganger...
Image
Keihin

Post by Keihin »

Riktig som ninja-mannen sier; når man "bremser på gassen" vil det smelle hvis den er litt mager på CO skruen. Husk at bensin alene ikke kan brenne. Det er kombinasjonen med oksygen som lager futt.

Slik jeg har skjønt det så blir blandingen for mager så det tenner ikke i det hele tatt på noen "sykluser", så dermed samler det seg opp bensin/gass i potta. Dette er ikke skadelig, og alle som kjører på bane har satt opp forgasserne slik for å unngå rykk idet man går på gassen ut av svingene. Bonuseffekten er at det selvfølgelig også er litt kult ;)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
TheDuke2

Post by TheDuke2 »

Er det ikke skadelig for eksosventilene om man kjører på for tørr blanding da? Mener å ha hørt noe om det.
Speedy Gonzales

hadde ingen aning om at det ble så store forskjeller bare med et effektanlegg og kn filter..

Forgasserne skal stilles så snart våren kommer igjen uansett pga den driver å nøkker da eg prøver å holde jevn fart..

Men takker for svar
Keihin

Post by Keihin »

TheDuke2 wrote:Er det ikke skadelig for eksosventilene om man kjører på for tørr blanding da? Mener å ha hørt noe om det.
Tørr blanding er skadelig for mer enn det, men på de fleste sykler er det såpass flaskehals i innsug og luftfilter at kun slip-on utgjør veldig lite økning i total gjennomstrømming.

Personlig ville jeg fått den justert uansett. Billig forsikring, også slipper man å tenke på det hver dag man kjører også :)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Jalmar

Post by Jalmar »

Det er jo ganske bortkasta å bruke mye penger på en sykkel, for så å spare inn på justeringer som skal til for at sykkelen skal yte optimalt. :roll: Tror mange kunne spart både penger og ergrelser på å sørge for regelmessig justering. Dessuten er det jo hyggelig at sykkelen yter det den skal. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
adoniz

Post by adoniz »

som tidligere nevt kan motoren varmskjære seg vet for mager blanding! Det utvikles nemmlig mer varme, det kjenner du feks med at motoren blir fortere varm, starter lettere uten choke osv. Også enkelt å se det på pluggene, hvit plugg, (for mye CO) betyr for mager blanding. Finn ei strekke, gønn på med full spiker, skru av motoren og se hvordan pluggene ser ut. (da ser en åssen det ligger an i høyeffektområdet)

Skal du ha mer luft-flow i sykkern, må du også øke bensinmengden. Ikke mye vits i bare mer luft, om du ikke øker bensinmengden da blir det jo heller ingen effektøkning, og dessuten er det "skadelig". .

Det samme gjelder effektannlegg. Kan bli varmere motoren da.
Det smeller også fordi at gassene blir anntent av det varme eksosanlegget. Når du slipper gasshåndtaket, og du "skrur av luftmengden" kan det forstatt komme mye bensin. (dette gjelder vel bare gasser-sykkler) på grunn av suget i motoren,.
Post Reply