Sykkel på ferge

Prat om tung MC.
brap

Sykkel på ferge

Post by brap »

Er det noen mulighet til å stroppe ned sykkelen på "normalt" korte fergeturer? Og er det noen vits i å gjøre det? Har noen av dere opplevd at sykkelen har velta på fergetur?

Jeg skal kjøre rv17 (Steinkjer - Bodø) og der er det visstnok 7 ferger, fra 20min til 1 time hver. Sykkelen er en Fazer 600.
il4
Winalot

Post by Winalot »

Jeg kjører rimelig ofte sykkelen min på 15 min ferjetur, dette er da en ferje som du sitter på/i kjøretøyet så du forlater ikke sykkelen din. På denne strekningen pleier jeg bare å sitte på sykkelen, eller bare sette den på sidestøtten. Den er ikke i nærheten av å falle med noen av delene :wink: Hvis du må forlate kjøretøyet vet jeg at det finnes fester for dette i ferjen, men om de har stropper for det ombord vet jeg rett og slett ikke. Du får iallefall ha en god tur :D
Image
Olav'en
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*

Post by Olav'en »

Om ikkje bølgene blir meterhøge, så er det som å stå på fastgrunn :D
Trulso

Post by Trulso »

hei kjører også ofte på ferger, både dærdu sitter på sykklen og sitter på båten.. og sykklen har altid stått likenfint når jeg har kommet tilbake ;)
ninja-mannen(c)
MC: Kawasaki ZX6-R `03

Post by ninja-mannen(c) »

Om det er litt rufsete på havet kan du få et tau med mannskapet og binde sykkelen ned på samme side som sidestøtten. Sett den i 1.gir og knytt en hyssing el. strikk rundt bremsehendel og styre(for å ha frambremsen på)
Kriz

Post by Kriz »

ninja-mannen(c) wrote:Om det er litt rufsete på havet kan du få et tau med mannskapet og binde sykkelen ned på samme side som sidestøtten. Sett den i 1.gir og knytt en hyssing el. strikk rundt bremsehendel og styre(for å ha frambremsen på)
F.eks Strips funker fett på bremsehendelen, gjorde det da jeg mekka litt på mopeden fordi jeg ikke hadde noe ordentlig å ha den oppå så bare falt den ned hvis framhjulet gikk rundt :P
humle

Post by humle »

Vi har kjørt rv 17 i sommer, vi stroppet på tre av fergene (der mannskapet ba oss om det) De hadde stropper ombord, men de var skitne og til dels ødelagte, vi brukte våre egne, nye.....
God tur!
Cartman

Post by Cartman »

Lurt som humle sier, å bruke egne stropper... men det varierer STORT på hvordan mulighetene og hjelpen til slikt er på de ulike fergene. Ofte er stroppene skitne og også veldig grove. Et lite tips: på noen ferger har en slike gummi-trekanter, jeg har sett disse bli brukt til mye rart ;) en greit ting er å sette den på siden under eksosanlegget slik at sykkelen ikke kan tippe over på den siden støtta står mot. Ellers tror jeg det er sjeldent sykler faller (har snakket med flere som jobber på slike ferger, og de sier at de "aldri" opplever slikt, "dere er for redde for syklene deres og overdriver festingen STORT!"... hehe)

Hadde selv aldri latt andre feste sykkelen eller gått fra sykkelen uten noenting...
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

sett sykkelen på depot støtten hvis du har og bruk jekkestroppe på fotpedalene og ned i dørken.
Gjorde dette på englandsbåten og sykkelen sto kubb!
dilletanten

Post by dilletanten »

På Hurtigruta fra Bergen til Trondheim som jeg tok i sommer, la de en jekkestropp fra et hull i gulvet, over setet og ned i et annet hull i gulvet på andre sida. Festet også styret med jekkestropper i hull i gulvet, så ikke det skulle vri seg. Det var rimelig frisk sjø siste natta, men sykkelen min stod også dønn fast!
Jeg tror strengt tatt det holder i massevis med en jekkestropp over setet bare, mens sykkelen står på sidestøtta!
Sølv Suzuki SV650s -03mod

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
Cartman

Post by Cartman »

Dille: fikk dere utlevert noe til å legge over salen også da, slik at stroppene ikke skrapet borti noen steder? Hørt at de gjør dette på diverse båter i danmark/sverige... hadde noen veldig fornøyde kamerater som kom derfra i sommer.. Imponerende god service var tilbakemeldingen de gav om ferje-personalet
NeoNxiX

Post by NeoNxiX »

De fleste større ferger som også tar trailere og annen tungtransport har slike runde opphøyninger med kryss i gulvet, hvor du kan feste et strammebånd.
(Alle) har også noen strammebånd til sikring av tungtransport.
Så det får du sikkert lånt.

Ikke at jeg har så mye erfaring med velt av sykkel.
Men når du kommer til de fergene som går nærmere bodø og vestfjorden så har jeg villet ha stroppet den fast.
Vet av erfaring hvilke krefter vestfjorden har å by på.
My Lovely Rieju Rs2 Matrix 2003 modell
dilletanten

Post by dilletanten »

Cartman wrote:Dille: fikk dere utlevert noe til å legge over salen også da, slik at stroppene ikke skrapet borti noen steder? Hørt at de gjør dette på diverse båter i danmark/sverige... hadde noen veldig fornøyde kamerater som kom derfra i sommer.. Imponerende god service var tilbakemeldingen de gav om ferje-personalet
Jada, jeg er også veldig fornøyd med servicen de utførte på Hurtigruten!
Det var faktisk 3 stykker som styra med å finne beste mulig plassen for sykkelen min, og vi flytta den vel 3-4 ganger også før vi fant den beste plassen. Til slutt fant vi et egnet sted hvor vi festen den i disse kryssene i gulvet som ble nevnt over.
De la masse tøy-stykker over sadelen, så ikke det skulle bli noe merker eller skader på sykkelen noe sted. De viste stor varsomhet og respekt!
Sølv Suzuki SV650s -03mod

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Ferja fra Langesund til Hirtshals hadde brukbar service, men dårlige stropper (Biltemas ekstra sekunda), men de hadde puter til å legge over salen, store og gode.
Hadde med egne jekkestropper, 4 stk, og ekstra løkker til å slå rundt styre og fast i ramma bak. Dermed har jeg fire gode festepunkter for jekkestroppene. De fleste ferjene i riksveisamband, som de på RV 17 har fester i dekk for å sikre biler i. Spør mannskapet, og som humle sier, på noen strekninger blir du bedt om å sikre sykkelen.
I de fleste tilfeller er det nok med ei stropp over salen, og det så jeg de fleste på Langesundsferja brukte. Jeg foretrekker fire stropper, to på hver side. Ei stropp i styret forover, og ei i ramma bak, bakover. For å få fast jekkestroppene har jeg sydd meg løkker av webband, samme som i jekkestroppene. Disse er lagt dobbelt inni en strømpe av rød bevernylon. Jeg påstår de holder 500 kg hver seg. Disse løkkene er ca 20 cm, og er lette å smette rundt styret eller et rør i ramma. Laget dem egentlig for å ha festepunkter på sykkelen under transport på henger, men nå har jeg dem, så nå er de sånt "kjekt å ha - opplegg" rundt omkring.
Har drevet for mye med usikret last både til lands og til vanns, så jeg sikrer dobbelt, uten at jeg dermed har noen garanti for at sikringa holder. Men jeg har iallfall gjort mitt.
Ser jo an sjøen før jeg bestemmer meg for festing, på ferja Flakk - Rørvik (20 min el. så) har jeg ikke brydd meg. Bruker å være bra vær når jeg drar der, men på lengre strekninger og kanskje utaskjærs, vil jeg nok vurdere ei stropp eller to ja.
Tenker litt på samme turen selv i høst, iallfall til Brønnøysund, mulig vi kjører samtidig, brap :?:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
snoemann

Post by snoemann »

Noen som har erfaringer med bastøferja fra horten-moss/moss-horten?

Jeg lurer på om jeg skal ta ferja eller kjøre drøbaks/drammen tunellen når jeg skal fra fredrikstad-kristiansand nå snart...`?
Post Reply