Problemer med frontlykt og blinklys på Gilera RCR

Prat om moped & scooter.
Post Reply
Mariuslk
MC: 2007 Gilera RCR 50

Problemer med frontlykt og blinklys på Gilera RCR

Post by Mariuslk »

Heisan.

Er et lite problem med sykkelen min.
Når jeg svinger styret litt til venstre, kobles frontlykta ut og alle 4 blinklysene begynner å lyse konstant, de blinker ikke. Vrir jeg styret til høyre igjen slutter blinklysene å lyse og frontlykta kobles inn. Dette skjedde for omtrent en uke siden.

I dag oppdaget jeg at kun langlyset virker... Kjørelyset er helt dødt, og blinklysene lyser ikke lenger om jeg drar styret over til venstre med kjørelyset på. Blinklysene lyser fortsatt når jeg drar styret til venstre med langlyset på, samtidig som da langlyset stopper å lyse.

Ble litt knotete forklart, men håper dere skjønner. Må vel være dårlig kontakt et sted eller?
Hadde vært allright å fått fikset dette... Er ikke særlig optimalt å måtte kjøre med langlys hele tiden, samtidig som frontlykta og blinklysene switcher mellom å lyse bare jeg vrir styret litt til venstre.

Marius :)
Mariuslk

Re: Problemer med frontlykt og blinklys på Gilera RCR

Post by Mariuslk »

Ja da gikk langlyset også gitt. Nå virker altså ikke kjørelys eller langlys. Baklys og bremselys, samt blinklys ser ut til å fungere normalt.
Jeg skal bytte pæra i frontlykta etterpå. Virker ikke det, skal jeg se om sikringa har gått. Noen som vet hvor sikringa er plassert på Gilera RCR/Derbi X-Race? Kan det være spenningsregulatoren som har gått?

Alle lys i "dashen" ser forresten ut til å fungere som de skal også.

Meget glad for svar :)
Mariuslk

Post by Mariuslk »

Fant jo ut hva det var til slutt. Var bare et par ledninger som køddet meg meg... Gått opp i loddingen slik at de enten hadde kontakt eller ikke, avhengig av hvilken vei jeg styrte. Nå blir det lys =D>

Spørsmål: Får man bot for å kjøre uten frontlys? Nå har jeg bare kjørt på dagen når det har vært lyst ute, så det har aldri vært noe fare... Men jeg blir blinka på i eninga.
ToreLo
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Post by ToreLo »

Jeg ble stoppa for det når jeg var 16 år. Det vil si en del år siden :P Men jeg fikk ikke bot, de sjekka ikke om jeg hadde førerkort en gang. Men siden jeg derimot hadde 2 mil igjen å kjøre i mørket så fikk jeg gratis parkering på politistasjonen og politibil som taxi hjem O:)
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Mariuslk wrote: Spørsmål: Får man bot for å kjøre uten frontlys? Nå har jeg bare kjørt på dagen når det har vært lyst ute, så det har aldri vært noe fare... Men jeg blir blinka på i eninga.
Det er påbudt med kjørelys i norge, så jeg vil anta at du får bot for å kjøre uten ja :) Men om "kjære" onkel er så streng på dette og gir deg bot er en annen ting! Jeg ville hvertfall fått dette utbedret med en gang. Da Lyset er noe av det første andre trafikkanter legger merke til å gjøre deg mere synlig i trafikken :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Hchaugen
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000

Post by Hchaugen »

Jo. De har bestemt seg for å tråkke hardt ned på feil bruk av lys. Også ikke bruk av lys i det hele tatt. Spesielt tåkelys og parklys samtidig. Riktig bruk av blinklys også.
Post Reply