Behandling av skinn.

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
K.T
Posts: 9
Joined: 28 Mar 2009 18:57
MC: 2007 Kawasaki Z750

Behandling av skinn.

Post by K.T »

Er det noen her som har tips eller råd angående stell og vedlikehold av skinnklær? På Goretex klærene bruker en impregnering, hvordan er dette for skinn?

Supert om noen har innspill om dette :D
I`dont sleep, I dream..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Behandling av skinn.

Post by tshansen »

Jeg vet det finnes masse forskjellige produkter du kan sette inn skinndressen din med!

Disse er å få tak i hos forskjellige butikker som selger skinn produkt. Jeg har nettopp såtte dressen min inn med silikon! Dette gjør at vannet preller av og skinnet holder seg mykt! Om det er bra for dressen tørr jeg ikke svare på. Så jeg vil ikke anbefale dette helt enda...Må se hvordan skinndressen min ser ut etter endt sesong :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Behandling av skinn.

Post by Hchaugen »

Gira på å høre "resultatet" av silikonet. Genialt mht regn osv da, men vet ikke om det e bra/dårlig for skinnet.
Gi tilbakemelding om dressen tar skade av det da.

Tenkte på å gjør det e og, hmms. :D
User avatar
Gixxer
Posts: 171
Joined: 14 Aug 2007 10:22
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Re: Behandling av skinn.

Post by Gixxer »

Stoffet til leathermaster er helt genialt. Skinnet blir impregnert samtidig som det får den rette matte looken. Det er samme stoffet som Dainese leverer med ine skinndresser orginalt. Det fine er at en får kjøpt det hos de fleste møbelsjapper og det koster ikke mye rart.
Get your knee down and prey!
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Behandling av skinn.

Post by PerTore »

Etter litt prøving, endte jeg opp med Spenol på mine Dainese Racing hansker. Myker skikkelig opp. Blir nok ikke vantette men det var heller ikke noe poeng. Hanskene blir meget stive etter noen turer med svette lanker, og da gjør spenol susen! Som noen sa her tidligere: Funker på kua FØR den dauer, så... ;-)

Om det derimot er noe og kline inn hele dressen med, skal jeg ikke mene noe om...
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Behandling av skinn.

Post by Gammelgutt »

Jeg bruker Renapur, og på utsatte steder slik som sømmene i skrittet på buksen bruker jeg en tannbørste til innsmøringen.
K.T
Posts: 9
Joined: 28 Mar 2009 18:57
MC: 2007 Kawasaki Z750

Re: Behandling av skinn.

Post by K.T »

Gammelgutt wrote:Jeg bruker Renapur
Hvor kjøper du dette? :)

Eller generelt, er det møbel butikker som har mest slike produkter, eller er det den lokale mc butikken? :)
I`dont sleep, I dream..
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Behandling av skinn.

Post by Gammelgutt »

K.T wrote:
Gammelgutt wrote:Jeg bruker Renapur
Hvor kjøper du dette? :)

Eller generelt, er det møbel butikker som har mest slike produkter, eller er det den lokale mc butikken? :)
Det står av og til noen og selger det på/ved butikker/butikksentre. Jeg kjøpte to bokser forrige uke direkte hos leverandøren i Oslo, fant fram ved å søke på Renapur på nettet.
zizzou
Posts: 54
Joined: 27 Mar 2009 21:40

Re: Behandling av skinn.

Post by zizzou »

Gixxer wrote:Stoffet til leathermaster er helt genialt. Skinnet blir impregnert samtidig som det får den rette matte looken. Det er samme stoffet som Dainese leverer med ine skinndresser orginalt. Det fine er at en får kjøpt det hos de fleste møbelsjapper og det koster ikke mye rart.
Heter det "Leathermaster", eller..?

Får snart utstyret mitt i posten, bl.a en en skinnjakke; http://www.ridersdiscount.com/street-ge ... /31389.php , og hansker; http://www.ridersdiscount.com/street-ge ... /82978.php
Noen som kan anbefale hva jeg bør smøre inn jakken og hanskene med ?
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Behandling av skinn.

Post by RockeRolf »

Det som går igjen på forumtråder som dette er at man skal unngå alle produkter inneholdende silikon. Vet at minkolje med silikon var populært en stund, men det påstås hardnakket at silikonen tar knekken på sømmene.

Uansett så har jeg bestandig handlet fett hos gode gammeldagse skomakere. Sånt som inneholder bivoks og naturlige oljer. Er noe som sier meg at et naturprodukt som skinn/lær ikke skal utsettes for kjemikalier. Selvfølgelig er fett mer tungjobbet enn noe tyntflytende greier på ei flaske, men jeg har funnet ut at om man først henger skinndressen på et varmt rom (bad, vaskerom e.l.) så går det mye lettere å arbeide fettet inn i skinnet.
ZeEven
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2009 18:14
MC: Nå: Ducati 748S '00
x Honda CBR600F '97 (avgått ved døden)
x Suzuki GSX400E '84
Location: Trondheim

Re: Behandling av skinn.

Post by ZeEven »

Leste det som virket å være en svært grundig gjennomført test av forskjellige behandlingsprodukter, inkludert naturlige som minkolje etc. De hadde referert til forskere som hevdet sterkt at rent fett ikke var bra for dødt skinn av ymse årsaker, slik at olje ikke var tingen. Dessverre klarer jeg ikke å finne igjen denne artikkelen.

Lexol var den klare vinneren (google det, finnes på ebay og litt her og der).
Never underestimate the predictability of stupidity.
zizzou
Posts: 54
Joined: 27 Mar 2009 21:40

Re: Behandling av skinn.

Post by zizzou »

Hm, jeg har noe her som impregnerer etc, som inneholder voks, lanolin, naturlige oljer og kokos. Høres det brukenes ut til skinnjakke og hansker ?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Behandling av skinn.

Post by tshansen »

RockeRolf wrote:Det som går igjen på forumtråder som dette er at man skal unngå alle produkter inneholdende silikon. Vet at minkolje med silikon var populært en stund, men det påstås hardnakket at silikonen tar knekken på sømmene.
Jeg har testet silikon nå denne sesongen! Å jeg er veldig fornøyd så langt!

Svigers har en skinndress som har vært behandlet på samme måte i hvertfall 10 år, å der er sømmene like fine! :-k
Jeg selv ser ikke helt hvorfor silikon skulle skade sømmene?
Kanskje det tørker de ut om det ikke smøres ofte nok? ikke vet jeg. Men det er sikkert noe i det!!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
zizzou
Posts: 54
Joined: 27 Mar 2009 21:40

Re: Behandling av skinn.

Post by zizzou »

Jeg tør ihvertfall ikke prøve silikon :P
User avatar
Gixxer
Posts: 171
Joined: 14 Aug 2007 10:22
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Re: Behandling av skinn.

Post by Gixxer »

zizzou wrote:
Gixxer wrote:Stoffet til leathermaster er helt genialt. Skinnet blir impregnert samtidig som det får den rette matte looken. Det er samme stoffet som Dainese leverer med ine skinndresser orginalt. Det fine er at en får kjøpt det hos de fleste møbelsjapper og det koster ikke mye rart.
Heter det "Leathermaster", eller..?

Får snart utstyret mitt i posten, bl.a en en skinnjakke; http://www.ridersdiscount.com/street-ge ... /31389.php , og hansker; http://www.ridersdiscount.com/street-ge ... /82978.php
Noen som kan anbefale hva jeg bør smøre inn jakken og hanskene med ?
Guffa heter Leather Protection Cream og fabrikatet er LeatherMaster.
Get your knee down and prey!
Post Reply