Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Prat om tung MC.
Cornell84
Posts: 13
Joined: 19 Jul 2009 17:08
MC: Ingen enda

Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Post by Cornell84 »

Hei ! Jeg var usikker på om jeg skulle plassere denne under "Tung" eller "Mellomtung", men plasserer den her da det ser ut til å være mest aktivitet her, og siden innlegget mitt berører begge klasser.

Først vil jeg presentere meg selv da jeg er ny på forumet , jeg er en 25 år gammel mann som for noen uker siden kjørte opp til klasse A, jeg har aldri eid sykkel før, ikke så mye som en moped en gang, kjørt kun bil siden jeg var 18, noe jeg enda gjør og må gjøre pga. jobb osv osv. Uansett skal jeg kjøpe min første sykkel nå, det er helt uaktuelt for meg å betale noe over 100 000 kroner for en mc. Ellers er jeg 190cm høy og vil ha en sykkel som det ikke ser teit ut at jeg kjører, mtp. min høyde vs sykkelens størrelse, og typen sykkel jeg har bestemt meg for å kjøpe er r-sykkel (Det er designet som er viktig, ikke hestekreftene, for å ha det sagt, mao. er det en sykkel med en r-sykkels utseende som er viktig for å være spesifik, at det ER en r-sykkel er altså ikke det viktigste)

Pga. mye jobbing har jeg ikke fått prøvd særlig mange sykler, jeg går ut iferie fra og med i morgen, tre uker, på disse tre ukene skal jeg handle sykkel.

Jeg har rukket å prøve èn sykkel, en ZX6 03 modell, denne er solgt nå, men jeg har ihvertfall fått prøvd denne sykkelen og den er meget aktuell for meg.

Har sett på Ninja 250R, men kun på nett, økonomisk så er dette en glimrende sykkel, og etter hva jeg leser er dette en glimrende førstegangssykkel også, er det noen som har erfaringer med sykkelen som kan tenke seg hvordan det ser ut at en person på 190 cm og 95 kg kjører den ?

Jeg drar til Oslo neste mandag for å dra innom Motorcenteret på Billingstad, hovedsaklig for å gjøre to ting:
Prøve en Ninja 250R for å selv se hvordan alt jeg lurer på ang. den sykkelen er .
Og for å se på denne: http://pal.finn.no/pal/car1/mc/object?f ... Islf156186

En svart Kawasaki ZX6R 636, 2006 mod, gått 7800 km som er registrert med 34hk.

Jeg har prøvd en zx6 og vet at det ser ok ut at jeg kjører den, i tillegg elsker jeg utseendet på sykkelen og gleder meg til å prøve den, en zx6 koster meg 8000 kr i året å forsikre, vil jeg få forsikret denne billigere da den er plombert eller vil jeg få vanskeligheter fra alle forsikringsselskap med begrunnelsen at "Alle tar ut plomberingen" ? I tillegg lurer jeg på hvordan denne går i forhold til en Ninja250r. Økonomisk er det jo ingen tvil om hvilken av disse to som er best, dersom jeg kjøper denne som er registrert med 34hk, hva koster det meg dersom jeg lovlig vil fjerne plomberingen om et år eller to ?

Svar mottas med takk da jeg ikke klarer å vente til neste mandag, og det er tusen ting jeg lurer på ! I tillegg lurer jeg på om noen har tips til andre sykler jeg bør prøve, som gjerne koster det samme å forsikre som en zx6 eller mindre, da 250r er den eneste mellomklassesykkelen som er aktuell for meg sett bortifra denne plomberte zx6'en som også er høyaktuell pr idag.

MVH
amooeve
Posts: 5
Joined: 18 Jul 2009 07:26
MC: Honda CBR 600F

Re: Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Post by amooeve »

Hei.
Da jeg kjøpte min første mc, hadde jeg samme problemet som deg. etter mye fram og tilbake endte jeg opp med en Honda CBR600F.
Meget fornøyd med denne sykkelen. utrolig lettkjørt og går godt. Pluss at du kan få fine sykkeler som er meget bra fra 30000 og oppover. Dette er en veldig fin førstegangssykkel og kjente feil og barnesykdommer finnes ikke.
Å siden det er en 600F så er den billigere og forsikre.
Håper det ordne seg :)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Post by inunf »

Er ikke vits i å kjøpe mellomklassesykkel hvis du har tunglappen. Er bare å være flink med høyrehånda så går det bra. 34 hk går du lei av ganske fort. Hva med Kawa ER6F? Litt mer nybegynnersykkel enn ZX6, men ikke så kjip som Ninja 250.
User avatar
Kawa
Posts: 91
Joined: 21 Jul 2009 00:57
MC: 2000 Kawasaki Ninja zx6r
Location: Bergen

Re: Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Post by Kawa »

Hei.

Kjøpte meg min første sykkel for vel en uke siden. For meg har det aldri vært en diskusjon om hvilken sykkel det skulle bli. Har alltid drømt om en ninja zx6r, så ble en slik (2000 mod). Er utrolig fornøyd med den. Behagelig å kjøre, god sittestilling, utrolig villig og leken i svinger.
Er selv rundt 185 høy, og det fungerer helt fint. Har foreløpig bare 34 hester i den da jeg fremdeles bare er 19 år, men gjør meg egentlig ingenting. Da får jeg et års tid å bli kjent med sykkelen før jeg får tredoblet motoreffekten. Kan være greit :)

Ellers må jeg si at både Honda cbf og kawa sin er6-n er gøye sykler å kjøre 8)

Lykke til med sykkelkjøpet !
Let the good times roll.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Post by tshansen »

Nå vet jeg ikke hvordan prisnivået er i forhold til de forskjellige R modellene som er på markedet? Men vil tro at Både GSXR, R6, ZX6R, CBR ligger på omtrent det samme! uten at jeg skal si dette sikkert.

Følg hjertet og velg den sykkelen du vil ha! En ZXR er en kjempe sykkel, men også som inunf sier. Bare tull å kjøpe en 250, da du vil gå lei denne etter veldig kort tid.

Jeg går ut ifra at du vil ha den mellomtung registrert pga forsikring? Men det skal være mulig å få en litt eldre modell med mindre HK til en fornuftig pris hos forsikringsselskapene! Har du ringt litt rundt å hørt?

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
aleksto
Posts: 19
Joined: 06 Jul 2008 12:19

Re: Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Post by aleksto »

Å kjøpe en 250r når du har tung lappen er bortkasta, den mangler krefter.

Jeg har selv en 250r og er 1.87ich, sittestillingen er bra men det ser litt rart ut for sykkelen er litt for liten til min og din høyde [-(

Økonomiske begrensningen din er litt kjip synes jeg, utrolig hvor mye du kan få for 30-60tusen over 100tusen :D
Mangler krefter i oppoverbakker!

Ninja 250r
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Post by ToreLo »

Her er mine vurderinger på ninja250 som jeg aldri har kjørt :P

For:
- Ut i fra det jeg har lest og sett en bra teknisk bygd sykkel. Ser ikke ut som at mange har problemer med den.
- Økonomisk fornuftig
- Den ser bra ut!
- Lett og smidig
- Lettkjørt begynnersykkel.
- Pris! Du får en flunkende ny sykkel som du selv kan kjøre inn!

Mot:
- Litt lite power
- Vistnok dårlig plasserte speil
- Skal du kjøre langt på motorvei og tur så blir det sikkert litt slitsomt.

Konklusjon:
Jeg tror dette er en sykkel som er perfekt i store byer som London, Tokyo og New York. Norge tror jeg ikke at Kawasaki har tenkt så mye på her.
Argumentet om at man blir lei stemmer sikkert. Men det avhenger nok også litt på hva slags type du er. Hvis du polerer piraten til 300kmt videoer på youtube så bør du kanskje vurdere en sykkel med mer enn 34HK.
Tror sykkelen er et fornuftig førstegangskjøp både økonomisk og kjøremessig. Men den er kanskje litt vanskelig å selge her til lands?
(pluss at du kanskje er litt i lengste laget)

Min mening er at det er fetere å bli forbikjørt på en fulleffekt 250 enn på en nedplombert 600. Var jeg deg ville jeg kjøpt 250'en eller sterkt vurdert å gå for en fulleffekt 600 og heller tatt det rolig i starten :)

Husk at jeg ikke har noe kjøreerfaring med sykler over 50cc ;) Så ikke la mine meninger være avgjørende for ditt valg :)

Gratulerer med lappen! Jeg tror du får det gøy uansett hva du kjøper! 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Post by tshansen »

ToreLo wrote:. Hvis du polerer piraten til 300kmt videoer på youtube så bør du kanskje vurdere en sykkel med mer enn 34HK.
Hahaha!!! Første gang jeg har hørt å ler enda!! =D>

Nå vet jeg ikke hvordan det er med deler til en ny kawa250, men ha i hodet at mange motorsykkelister er uheldig det første eller de første årene de har sykkel *bank i bordet*

Å kjøpe en billigere brukt sykkel, er kanskje lettere å forsvare om uhellet skulle først være ute. Men som sagt. Det er ikke ett enkelt valg!

Høyden din er nok ikke noe problem. Jeg er selv 198 og trives veldig godt på det meste av sykler. Har prøve kjørt en del. Du finner mye fine R sykler i 60.000,- kroner sjiktet som vil tilfredstille de fleste kravene dine.

Har du tenkt noe på kjøreutstyr? Og at det også kommer på noen tusenlapper?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
FreddyYZF-R125Dude
Posts: 1102
Joined: 30 Mar 2009 13:18
MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08
Location: Melkeplassen... Rett ved Melkeveien :)

Re: Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Post by FreddyYZF-R125Dude »

Er en på forumet som selger sykkelen sin :)
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=11&t=12354
bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg. 8)
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Post by Hchaugen »

Tror 250 blir litt liten for deg. Og som så mange andre sier, tror du fort går lei.
Kjøp en brukt 99-03 gsx-r/r6/zx6r, så får du en fin sykkel for under 100 000 inkl forsikring og kjøreutstyr(viktig å prioritere).
Det er ikke hestene som bestemmer hvor fort DU kjører, kun høyrehanda.

Men lykke til! stikk rundt å prøvesitt mange sykler hos forskjellige forhandlere.
Cornell84
Posts: 13
Joined: 19 Jul 2009 17:08
MC: Ingen enda

Re: Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Post by Cornell84 »

LordShaft wrote:
ToreLo wrote:. Hvis du polerer piraten til 300kmt videoer på youtube så bør du kanskje vurdere en sykkel med mer enn 34HK.
Hahaha!!! Første gang jeg har hørt å ler enda!! =D>

Nå vet jeg ikke hvordan det er med deler til en ny kawa250, men ha i hodet at mange motorsykkelister er uheldig det første eller de første årene de har sykkel *bank i bordet*

Å kjøpe en billigere brukt sykkel, er kanskje lettere å forsvare om uhellet skulle først være ute. Men som sagt. Det er ikke ett enkelt valg!

Høyden din er nok ikke noe problem. Jeg er selv 198 og trives veldig godt på det meste av sykler. Har prøve kjørt en del. Du finner mye fine R sykler i 60.000,- kroner sjiktet som vil tilfredstille de fleste kravene dine.

Har du tenkt noe på kjøreutstyr? Og at det også kommer på noen tusenlapper?
Kjøreutstyr og hjelm etc. er alt prøvd, testet og innkjøpt :)

Etter de svarene jeg får her inne og tanker jeg selv har om 250en så kommer jeg frem til at jeg 1. Er for høy til sykkelen, 2. Jeg har tunglappen , 3. jeg blir fort lei av den. Ja, den er økonomisk fornuftig, den koster meg såvidt over 2000 kroner i året å forsikre, men da kan jeg like gjerne kjøpe lettsykkel.

En ZX6 registrert som mellomklasse som den jeg linket til blir ikke billigere å forsikre enn en fullefekt ZX6, men noe sier meg at det blir veldig mye dyrere å registrere denne som fulleffekt ? Noen som har oversikt over hva dette kan komme til å koste lovlig ?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Post by inunf »

Var jeg deg ville jeg sett på fulleffekt 600. Jeg holder på å omregistrere min 250 fra mellomtung til tung nå, og det er ikke bare bare selv om den har vært registrert som tung før. Det finnes så få mellomklassesykler at jeg synes nesten du skulle spare dem til de 18-åringene som faktisk ikke har lov til å kjøre noe annet. Husker selv frustrasjonen av å være 18 og ha tilnærmet null utvalg av sykler.

Ser du nevner dette med økonomisk forsvarlig flere ganger. Jeg er 21 år, fulltidsstudent og har to motorsykler. Drit i det økonomisk forsvarlige, livet er for kort til å kjøre kjipe sykler!

Hva med å vurdere sykler som ikke er RRRRR? Finnes mye av typen ER6-f, Z750, Bandit, Hornet osv. som går mer enn fort nok men er mye billigere å forsikre. Med en mer oppreist sykkel så merker du farten bedre også, noe som gjør at du ikke kjører i 140 overalt.
Cornell84
Posts: 13
Joined: 19 Jul 2009 17:08
MC: Ingen enda

Re: Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Post by Cornell84 »

inunf wrote:Var jeg deg ville jeg sett på fulleffekt 600. Jeg holder på å omregistrere min 250 fra mellomtung til tung nå, og det er ikke bare bare selv om den har vært registrert som tung før. Det finnes så få mellomklassesykler at jeg synes nesten du skulle spare dem til de 18-åringene som faktisk ikke har lov til å kjøre noe annet. Husker selv frustrasjonen av å være 18 og ha tilnærmet null utvalg av sykler.

Ser du nevner dette med økonomisk forsvarlig flere ganger. Jeg er 21 år, fulltidsstudent og har to motorsykler. Drit i det økonomisk forsvarlige, livet er for kort til å kjøre kjipe sykler!

Hva med å vurdere sykler som ikke er RRRRR? Finnes mye av typen ER6-f, Z750, Bandit, Hornet osv. som går mer enn fort nok men er mye billigere å forsikre. Med en mer oppreist sykkel så merker du farten bedre også, noe som gjør at du ikke kjører i 140 overalt.
Livet er for kort til mye :) Hjelper lite med det mottoet hvis alt havner til inkasso :p Anyway, ZX6 er innenfor det forsvarlige, absolutt, og hvis det økonomiske er ulempen med en zx6 målt mot alle de sannsynlige ulempene med en mellomklasse ender jeg opp med en zx6.

Har slått fra meg mellomklasse nå , men hva jeg ender opp med er fremdeles uvisst, men ikke usannsynlig at jeg etter neste uke i Oslo kommer hjem med en zx6, enveis billett med fly er iallefall bestilt :)
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Post by PerTore »

Jeg kjøpte for et drøyt år sidenen 97 mod. ZX6R som min første sykkel. Ga 34.000 for den. Har riktignok passert de magiske 30 år, og får derfor "rimelig" forsikring.

Jeg tror du ville blitt lei en 250 rimelig fort. Du blir veldig fort bortskjemt med kreftene, og jeg hadde ingen problemer med og legge bånd på meg i begynnelsen. Cruisa rundt på 3-6000 o/min. Den skremte rett og slett vannet av meg over 8000 o/min. Nå har jeg samlet litt erfaring, og begynner og skjønne de som ønsker seg 1000ccm. ;-)

Fordelene med og ha en rimelig førstegangssykkel en mange. Du veit egentlig ikke hva du vil ha før du har sittet noen mil i salen. Da er det dumt og brenne inne med /tape masse penger på en nyere sykkel som du egentlig ikke orker og kjøre. Og som Shaft sier: Det er surt og legge en flett ny sykkel i bakken.

Det kryr av ZX6R på markedet, og du finner bra eksemplarer av første generasjon til 30- 40.000. Få (om noen) kjente, dyre problemer, bra deletilgang av både nytt og brukt. Jeg ville egentlig karakterisert den som "sportstourer". Ikke så ekstrem sittestilling som mange andre sportsmodeller, god polstring i sete, ingen problem og kjøre langt med denne.

Det og skaffe seg forsikring til riktig pris har mye til felles med og handle parfyme, tepper eller vannpipe av arabiske gateselgere. Ringe rundt og prute, juge, krangle og true.

Tror ikke du får noen forskjell på pris på en laveffekt vs. fulleffekt 600. Forsikringsselskapene sier i praksis: "Du er en kjeltring som kommer garantert til og fjerne plomberingene uansett" . Fin holdning til sine kunder... :-k
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Post by carboy »

Bare pass på at du ikke kjøper en sykkel som du ikke klarer og kontrolere i svinger osv, ikke at det skulle være noe problem med ZX6R, siden dette vistnok skal være en flott begynner sykkel, noe de fleste 600cc R-sykkler er.
Jeg har tenkt at vis jeg kjøper en Supermotard med 40-60hk så klarer jeg og utnytte mest mulig av kreftene på denne (noe som er VEELDIG viktig for meg) og lære meg og bruke alle HK skikkelig, imotsetning til en 600cc R-sykkel med over 100hk, da dette vil ta mye lengere tid og lære seg og bruke "skikkelig" og når jeg er klar til mer hk er det ikke værre og gå over til noe større når du er klar til flere "herligheter" (hk)

Håper du skjønte hva jeg mente, det er liksom greit og ha med seg ;-)
-Carboy-
Post Reply