SM - Offroad til bybruk mm.

Prat om tung MC.
Post Reply
Rof
Posts: 11
Joined: 21 Jul 2009 21:14

SM - Offroad til bybruk mm.

Post by Rof »

Er en førstegangskjøper (35år) som er på jakt etter sykkel. Hovedbruken vil være til/fra jobb (8km bykjøring). Samtidig må syklen være morro å kjøre og egne seg brukbart til kortere turer på motorvei. Snakker da kun om kortere turer, Oslo - Tønsberg ol.

Jeg liker stilen på SM/Offroad sykler, og har sett meg ut noen:

-Suzuki DR-Z 400
-Honda FMX 650
-Yamaha XT 660

Disse egner seg helt sikkert bra i byen, men hvordan håndterer de en 7-8 mils tur i 90-100km/t??

Tar gladelig mot tips til andre sykler som bør vurderes.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: SM - Offroad til bybruk mm.

Post by knetrom »

Har ikke en av de syklene du har nevnt, men jeg har en Suzuki DR650 fra 1994. Den er (forhåpentligvis ;) ) teknisk underlegen de du har, men den funker fint til turer på 15 mil om du tar et par pauser. Min sykkel har rimelig heftige vibrasjoner på enkelte turtall pga den kun har en sylinder og et stort stempel, så jeg hadde prøvekjørt DRZ400 om du er sugen på XT660X hvertfall, for å se om det er mindre vibreringer med mindre motor. Disse syklene har ikke all verden med krefter, så en som er lettest mulig kan være positivt (tenk helcrosser på ~120 kg, de eksploderer jo i det du gir gass, mens min sykkel på ~180 kg i følge vekten til vegvesenet ikke en gang løfter framhjulet uten hjelp med like mange hester)

Det som trekker ned med sånne sykler er de nevnte vibrasjonene og at salen ofte gir tresmak i ræven, hjelper å reise seg opp litt, jeg kommer til å se etter en supermotard av nyere årgang når jeg bytter sykkel :)
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: SM - Offroad til bybruk mm.

Post by PerTore »

Her er noen "crossovere" ihvertfall. :Yamaha xtz tenere, Honda Trans Alp og Africa Twin, Cagiva Elefant, BMW gs, KTM Adventure


KTM, Husqvarna, Husaberg har jo mange bra SM alternativer
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: SM - Offroad til bybruk mm.

Post by knetrom »

Kjørte en 2009 BMW F650GS på kjøreskolen, i motsetning til hva navnet antyder er det en 800cc motor med 2 sylindre, der slipper du vibreringer hvertfall. Jeg liker ikke helt utseendet på den i forhold til klassiske supermotarder og offroadere, men den var nice å kjøre og blir vurdert av meg i framtiden..

Edit, kan forresten legge til at de syklene trådstarter har listet er snille og servicevennlige sykler, mens de PerTore hinter til fra Husaberg o.l. er mer raceinspirerte sykler med mer krefter :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: SM - Offroad til bybruk mm.

Post by tshansen »

Alas her på forumet kjører en DR-Z400, og han virker veldig fornøyd!

Kanskje han kan bidra med litt info :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: SM - Offroad til bybruk mm.

Post by ToreLo »

Denne liker jeg!

KTM Duke II 640
Image

Synd at dem ikke blir laga lenger
neptyr
Posts: 99
Joined: 01 Aug 2008 13:18

Re: SM - Offroad til bybruk mm.

Post by neptyr »

Kjører selv en Husqvarna SM610 og er storfornøyd med denne, men det er i hovedsak en "pendlesykkel", lavt effektuttak med reduserte serviceintervaller som effekt. (jeg gadd ikke skifte olje hver andre time..). Men det er en knall sykkel å kjøre.
Men man sitter jo å sugler litt på en SM510 med 60gamp+ ;)
Post Reply