Jeg er ny bruker her på forumet, men har sittet å lest litt både her og på andre forum for å plukke opp litt tips på alt fra kjøreutstyr til valg av sykkel.
Jeg har ikke lappen ennå, men har meldt meg på et teorikurs som går i august eller september (kom litt ann på hvor mange som meldte interesse) lappen er i boks en gang etter mai 2010 (det arrangeres visstnok bare oppkjøringer mellom mai og september her i Sandnes/Stavanger).
Jeg har ikke noe særlig med kjøreerfaring å vise til så langt. Eneste er moped fra 16-18 (nå er jeg snart 30) og litt tyvlån av en gammel CB100 når mor og far var ute, hehe. Utenom dette har jeg kun testa en Kawa Versys en liten runde, og kjørt litt på en BMW F650CS i går i noen timer (dette er skolesykkelen til kjøreskolen jeg skal gå på).
Begge syklene jeg har testa til nå syns jeg var lettkjørte og greie å håndtere for en nybegynner. Jeg har jo ikke så mye å sammenligne med, men jeg ser for meg de er enklere for meg å betjene enn min fars Honda Valkyrie f.eks.
Grunnen til at jeg skriver her nå er at jeg er ute etter litt tips til hvilke sykler jeg kanskje burde sjekke ut. Surfer jo på Finn hver dag, selv om jeg ikke kommer til å kjøpe noe før til neste år - dere vet helt sikkert hvordan det er, haha

Jeg har et par "regler" når det gjelder hvilken sykkel jeg vil ha:
- - Utseende er viktig. Jeg liker fine ting, skyt meg gjerne for det, hehe, så sykler som (i mine øyne, selvfølgelig) er stygge er uaktuelle. Eksempler på hva som er stygt i mine øyne kan være f.eks. Honda Transalp og BMW R 1200 GS (no offense, hehe)
Når det gjelder mer klassiske sykler (usikker på terminologien her - custom/chopper/classic osv) så liker jeg de "lange og flate" hvis dere skjønner. For eksempel Yamaha Dragstar, HD VRod og HD Nightrod. Liker ikke sykler som "ser ut som en V" hvis dere skjønner - som f.eks. Honda Magna. Jeg liker de nakne syklene, eller streetfightere som det visstnok kalles. Hornet, Bandit osv. V-Max har jo vært en drøm siden første gang jeg så en, men det er vel neppe noen nybegynnersykkel.
- Det skal ikke være R-type. Har aldri helt "falt" for disse.
- Den må være grei å ha med å gjøre for en nybegynner
- Jeg har fått høre at jeg IKKE bør kjøpe HD. Det er visstnok mer skruing enn kjøring, og det er ikke noe jeg kan, hehe. Jeg liker det, og syns deet er gøy, men jeg er helt blank på området. De HDene jeg har sett som jeg liker ligger nok litt utenfor budsjettet mitt uansett, hehe.
- Pasasjerkomfort er litt viktig. Har en kone som aldri har sittet på en sykkel, men som har veldig lyst å kunne være med på en tur i ny og ne. Somregel bare korte turer på et par timer, men det hadde jo vært gøy å kunne kjøre en langtur i sommerferien f.eks. så det må være mulig å sitte sånn noenlunde behagelig bakpå.
- Når det gjelder budsjett så har jeg ikke tenkt så mye over det. Blir nok under 100k (kjøper brukt). Kanskje Rundt 50-60-70.
Håper noen gadd å lese hele skiten, og har noen gode navn å komme med som jeg kan titte på på Finn eller AutoDB - eller kanskje tilogmed stikke på en butikk å titte litt på.