Caberg Rhyno - en lyntest..

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Caberg Rhyno - en lyntest..

Post by toriamos »

Må forandre deler av teksten her etter at Gammelgutt oppdaget at min hjelm IKKE er Caberg Justissimo GT, men derimot Caberg Rhyno. Kjøpte den hos Louis (eller hur det staves) i Hamburg, og ba om en Justissimo GT. Tysken min må være dårligere enn jeg trodde.

Har i sommer kjørt godt over to hundre mil med denne på knollen og har dannet meg en oppfattning - som jeg da raust deler med andre.
Image

Hva er galt med dette bildet? (unntatt for mye dybdeskarphet, mener jeg)
Vel - dugg - kan være et sikkord her..

Trodde i utgangspunktet at jeg hadde en Justissimo GT. Fant det derfor naturlig å sammeligne med forrige versjonen av Justissimo. Rhyno er en annen hjelm, og i en annen (billigere prisklasse) Aner ikke hva reklamen eller anmeldere verden over sier om Rhyno - men JEG sier i alle fall at den suger. Hjelmen støyer langt mer enn min gamle Caberg Justissimo. I hastigheter over hundre kilometer i timen er støyen så sterk at ørebeskyttelse MÅ være på plass. Ved regn eller tåke dugger visiret raskt. Antageligvis er luftingsystemet dårlig. Duggen som legger seg på insiden av visiert blir liggende, og selv om en åpner opp litt på visiret så tar det veldig lang tid før dugge forsvinner.
Som Caberg Justissimo har også Rhyno sotet innerviser. Visiret kan slås opp og ned ved behov, fungerer greit nok. Det felles desverre ikke helt opp i hjelmen og hendelen sitter på toppen av hjelmen. Justissimo sitt innervisir er langt bedre å bruke.

På den positive siden kan en nevne at hjelmen sitter godt på hodet, og ser rimelig pen ut. Desverre overskygges dette temmelig massivt av at hjelmen dugger som en badstue, solvisiret er noe uheldig konstruert og hjelmen støyer alt for mye.
Last edited by toriamos on 26 Jul 2009 22:58, edited 2 times in total.
1999 Ducati ST2
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Caberg Justissimo GT - en lyntest..

Post by tshansen »

Takk for utfyllende svar på "test" av hjelmen! =D> Skulle hatt flere av disse :D

Den har fått 4 av 5 stjerner i SHARP Men høy sikkerhet er tydeligvis langt ifra det samme som en behagelig hjelm som Galilee meget godt formulerte i en annen tråd her :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Caberg Justissimo GT - en lyntest..

Post by Gammelgutt »

Den det er bilde av her er vel ikke Justissimo gt, det er vel en Caberg Rhyno. Jeg har en av hver av disse, og det er endel forskjeller. :roll:
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Re: Caberg Justissimo GT - en lyntest..

Post by toriamos »

Gammelgutt wrote:Den det er bilde av her er vel ikke Justissimo gt, det er vel en Caberg Rhyno. Jeg har en av hver av disse, og det er endel forskjeller. :roll:
Du har hundre prosent rett ser jeg. Kjøpte min i forrige måned i Tyskland. Spurte spesielt etter Justissimo GT og har ikke tenkt tanken på at det var en annen hjelm jeg fikk. Etter noe snoking rundt på nettet så er det jo klart som glass at min hjelm er en Rhyno - og ikke en Justissimo GT. MÅ vel forandre på teksten i testen da. Fant, da jeg søkte etter Rhyno en tråd her på forumet, en tråd men fornøyde eiere av Rhyno. Rare greier, hjelmen er IKKE god.
1999 Ducati ST2
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Caberg Rhyno - en lyntest..

Post by RockeRolf »

Du kan jo lese endel brukertester, både av sykler og utstyr, på nettsider. De fleste bærer preg av shoppingrush og gleden av å ha mottatt det man har gått og ventet på.
Erkjennelsen av at greiene muligens er å betegne som skit kommer først etterpå. Uten at den gledestrålende testen blir redigert. Det kommer heller fram i forumdeler osv. der eieren skal dele sine erfaringer. Da har han/hun gjerne kjøpt noe nytt som er "det beste". Og alt annet er skrot. Enkelte er notoriske ang. dette. Disser sykler og utstyr, men har gjerne selv engang gitt det samme maks karakter på testsidene på bike.no. (og dette har ingenting med nettstedet å gjøre. Jeg sikter til folk som er/har vært høyt profilert her inne også).

Det beste er nok å få prøvd så godt det lar seg gjøre hos norske forhandlere, eller når man evt. er i utlandet.
Har selv gjort et par kjempekupp på ubrukt utstyr som er handla uprøvd (på nett). Umiddelbart kan jo dette virke som ei positiv greie for den som utnytter andres dumskap, men når man ser hvor vanvittig mye ubrukt utstyr som ligger til salgs pga. at det er "kjøpt for lite/stort" skjønner man at netthandelen av uprøvd personlig sikkerhetsutstyr har ganske usunne proposjoner.
Hva er det med folk? Er det for enkelt å bare trykke på ikonet for handlevogna? Ville disse folka også tatt ned en hjelm eller en skinndress med snasent design, gått til kassa og betalt uten å prøve hos en norsk forhandler om bare prisen var en tusenlapp lavere enn dagens nivå? For det er jo det de i praksis gjør. Bare via nett.

Ei avsporing fra en som slett ikke hatr reint rulleblad i så henseende.
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Caberg Rhyno - en lyntest..

Post by Ola M »

Har den samme hjelmen. Er stort sett enig, uten at jeg har så mye annet å sammenligne med. Endel støy og endel dugg, men ok design og komfort. Jeg kjøper anti-dugg herfra http://www.visorvision.co.uk/shop/index.php?cPath=25 og det kan anbefales på det aller varmeste. Det er det eneste stoffet jeg har testet som virkelig funker.
Post Reply