Skal montere Xenonlys på sykkelen.

Prat om tung MC.
Post Reply
TheDuke2

Skal montere Xenonlys på sykkelen.

Post by TheDuke2 »

Men jeg lurer på noe ,suger Xenon mer strøm fra batteriet selv om pærene er 65W slik som de orginale?
Tror ikke el-systemet i Duken er det mest solide og vil derfor ikke utsette det for unødvendig belastning :)
Keihin

Post by Keihin »

Først og fremst; sikker på det er ekte Xenon du snakker om nå, eller bare vanlige pærer de har lagt blåskjær i? Ekte Xenon krever en transformator som konverterer 12V opp til 20-30.000V + en tenner som typisk er innebyggd i pæra. Ikke til å ta feil av. Pæra har heller ingen glødetråd.

Jeg spør siden jeg ikke tror en skikkelig Xenon pære har noe oppgitt Wattstyrke. Tenneren er en kondensator som gir et skikkelig støt for å starte lysbuen og deretter krever den lite strøm for å holdes i drift.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
TheDuke2

Post by TheDuke2 »

http://www.dioder.no/catalog/product_in ... bd24a59d3f

Er ett helt sett med alt som skal til for å få det til å funke.
Keihin

Post by Keihin »

Det der er skikkelig Xenon ja. Tror ikke du skal få problemer med strøm, i så fall må det være at tenneprosedyren er litt hardhendt med et så lite batteri som en MC har.

Du får si fra hvordan dette funker, både med tanke på montering og bruk. Kitet er vel mest beregnet for bil, så jeg er veldig spent på om du får plass til alt. Lykke til!
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Tviler på at dette er lovlig å montere. Jeg mener å ha lest at Xenon-lamper skal ha automatisk høydejustering ved f.eks. tung last.
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Dominator wrote:Tviler på at dette er lovlig å montere. Jeg mener å ha lest at Xenon-lamper skal ha automatisk høydejustering ved f.eks. tung last.
Det er i hvertfall påbudt på biler med xenonlys,ja.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Dominator

Post by Dominator »

pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

Settet ser ut til å være til bil, to av hvert av alt, skulle vel holde til to sykler det da..

Vet ikke åssen strømmen på Duke er lagt opp, men på KTM 400 kan ikke dette brukes uten modifikasjoner.
Man må inn å lodde om to ledninger i generatoren og bytte likeretter for å få stabil nok strøm til å drive xenongreiene.
TheDuke2

Post by TheDuke2 »

Nja , har jo to lykter ,en for nærlys og en for fjernlys ,så det blir nok riktig antall. :)
Om det er lovlig eller ikke vet jeg ikke. De lysene som er nå burde ikke være det ,det er jo livsfarlig å kjøre med i høstmørket.

Skal sjekke med KTM-forhandleren rundt her i morgen om dette går på el-systemet på sykkelen.
TheDuke2

Post by TheDuke2 »

Skal visst gå bra å montere dette settet på sykkelen ,så da er det bare å sjekke om jeg har plass eller ikke :)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Dominator wrote:Tviler på at dette er lovlig å montere. Jeg mener å ha lest at Xenon-lamper skal ha automatisk høydejustering ved f.eks. tung last.
Kan man ikke bare montere en kunstig horisont som man kobler til lampa :lol:
TheDuke2

Post by TheDuke2 »

Har foreløpig lagt Xenon-prosjektet på is ,men jeg byttet de orginale pærene med PIAA Extreme White som gir 4000k. Dette gjorde lyset hvertfall 50% bedre ,eneste er at pærene var svindyre (630kr stk).
Driver med ett nytt prosjekt nå ,og det er å få både nær og fjernlys til å funke når jeg skrur på fjernlys. :)
Dominator

Post by Dominator »

TheDuke2 wrote:Driver med ett nytt prosjekt nå ,og det er å få både nær og fjernlys til å funke når jeg skrur på fjernlys. :)
Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg satte i gang med dette. :?

Om nær- og fjernlys er tent samtidig vil du automatisk fokusere synet nærmere kjøretøyet enn det du gjør med bare fjernlyset tent. Dette er også grunnen til at det ikke er tillatt å bruke både tåkelys og nærlys samtidig.

En annen ting er om dynamoen din klarer å håndtere den ekstra strømstyrken. Sannsynligvis vil spenningen falle og begge pærene dine vil lyse dårligere.
adoniz

Post by adoniz »

Dominator wrote:
TheDuke2 wrote:Driver med ett nytt prosjekt nå ,og det er å få både nær og fjernlys til å funke når jeg skrur på fjernlys. :)

En annen ting er om dynamoen din klarer å håndtere den ekstra strømstyrken. Sannsynligvis vil spenningen falle og begge pærene dine vil lyse dårligere.
Ja, pass på dynamoen,. dyrt om den går. . .
TheDuke2

Post by TheDuke2 »

Det har jeg sjekket alt ,og det skal ikke være noe problem for dynamoen eller el-systemet ellers :)
Post Reply