Page 1 of 1

nye bremseklosser

Posted: 11 Aug 2009 17:52
by Super-blackbird
tråd ligger også på verksted men skal snart avsted med sykkelen og trenger derfor ett kjapt svar :)
kjapt og sikkert dumt spørsmål.
er det normalt at helt nye klosser framme bremser litt til de blir tilpasset skivene?
skivene blir jo sattans varme etter en liten km!

Re: nye bremseklosser

Posted: 11 Aug 2009 18:41
by Northman
Har ikke merket meg at skivene blir veldig varme hvis jeg ikke bruker bremsen, har du prøvd å ta en liten tur der du kun bruker bakbremsen?

Har du fingra på bremsehendelen når du kjører? Kan jo være at du hele tiden har litt trykk på skivene?

Re: nye bremseklosser

Posted: 11 Aug 2009 19:50
by RockeRolf
Skikkelig vedlikehold (reingjøring og smøring) av bremsekaliptre/stempler, samt flytende skiver som faktisk får lov å flyte er alfa og omega for problemfrie bremser.
Moderne bremser er utolig driftssikre og nøysomme mht. vedlikehold. Noe som får mange til å gå i den fella det er å tro at foruten bytte av klosser er bremser totalt vedlikeholdsfrie. Det er de altså ikke!

At skivene oppnår en viss tempratur under kjøring (selv om man ikke bremser) er ikke unormalt. Klossene vil alltids "ligge på" i større og mindre grad. Men som sagt; reinhold og vedlikehold vil hjelpe mot unormal og skadelig friksjonsvarme i denne sammenhengen.

Re: nye bremseklosser

Posted: 11 Aug 2009 21:42
by Super-blackbird
Northman wrote:Har ikke merket meg at skivene blir veldig varme hvis jeg ikke bruker bremsen, har du prøvd å ta en liten tur der du kun bruker bakbremsen?

Har du fingra på bremsehendelen når du kjører? Kan jo være at du hele tiden har litt trykk på skivene?
jeg står i ett verksted med framhjulet oppe fra bakken og dreier hjulet... selvfølgelig bremser jeg ikke med fungertuppene konstant når jeg kjører.

Re: nye bremseklosser

Posted: 11 Aug 2009 21:45
by Super-blackbird
RockeRolf wrote:Skikkelig vedlikehold (reingjøring og smøring) av bremsekaliptre/stempler, samt flytende skiver som faktisk får lov å flyte er alfa og omega for problemfrie bremser.
Moderne bremser er utolig driftssikre og nøysomme mht. vedlikehold. Noe som får mange til å gå i den fella det er å tro at foruten bytte av klosser er bremser totalt vedlikeholdsfrie. Det er de altså ikke!

At skivene oppnår en viss tempratur under kjøring (selv om man ikke bremser) er ikke unormalt. Klossene vil alltids "ligge på" i større og mindre grad. Men som sagt; reinhold og vedlikehold vil hjelpe mot unormal og skadelig friksjonsvarme i denne sammenhengen.
har smørt stemplene og jeg dytter dem inn med tommeltrykk. skivene var tidligere smusst fast i kulene som skal gjøre dem flytende men det fikset jeg.
men etter jeg skiftet til nye klosser virker det som det plassmangel. ingen problem å dreie hjulet. gir du fart stopper hjulet etter en omdreining :roll:

må kanksje ta meg en tur med har nedbremsing noen ganger og så vente til dem blir nedkjølt og hive framhjulet opp og spinne hjulet rundt og håpe det har gitt seg.

Re: nye bremseklosser

Posted: 12 Aug 2009 07:19
by Gixxer
Har opplevd at klossene kan være for tykke, og da får en det problemet der.

Men mer vanlig er det at der er for mye bremsevæske i bremsesystemet, derfor får en ikke returnert stemplene helt ut. Skru opp beholderen og sjekk.

Re: nye bremseklosser

Posted: 12 Aug 2009 07:52
by mekkern
Hvis hjulet snurrer en omdreining av seg selv kan det ikke være rare friksjonen...

Re: nye bremseklosser

Posted: 12 Aug 2009 13:43
by Super-blackbird
mekkern wrote:Hvis hjulet snurrer en omdreining av seg selv kan det ikke være rare friksjonen...
det er mye friksjon. hjulet er litt tungt og snurre på.

men tar en grundig overhaling av kalypteren idag og ser om det hjelper... visst ikke kaster jeg sykkelen i dass :evil:

Re: nye bremseklosser

Posted: 12 Aug 2009 15:01
by tshansen
Da er det faktisk første gang jeg skulle ønske jeg var ett dass! Å da det dasset som du velger å kaste sykkelen i ;-) Jeg tar imot med åpne armer hehe :lol:

Re: nye bremseklosser

Posted: 12 Aug 2009 16:52
by Northman
Såpass lei av å mekke på italienern at du er villig til å konvertere til noe bedre? :D

Re: nye bremseklosser

Posted: 12 Aug 2009 21:34
by tshansen
nei på ingen måte, men takker ikke nei til en sykkel til ;-)

Re: nye bremseklosser

Posted: 12 Aug 2009 22:05
by Ola M
Ja! Det er helt normalt at den henger litt i begynnelsen. Bremseskiven din har ørsmå riller og ujevnheter som må slites inn i klossene. Prosedyren for innkjøring er (ifølge noen produsenter) slik:

1. Kjør i ca 30 km/t, brems bestemt men ikke hardt ned til gangfart. Ikke stopp. Gjenta tre ganger etter hverandre. La de kjøle seg ned 30 sekunder.
2. Kjør i ca 50 km/t, brems bestemt men ikke hardt ned til gangfart. Ikke stopp. Gjenta tre ganger etter hverandre. La de kjøle seg ned 30 sekunder.
3. Kjør i ca 80 km/t, brems bestemt men ikke hardt ned til gangfart. Ikke stopp. Gjenta tre ganger etter hverandre.
4. Ta det lungt de neste 150 km.

De kan bli litt røyk og ulyder av dette, helt normalt. Det samme er ørlite heng på hjulet når du snurrer det, hvis det klarer en hel omdreining med "litt" skyv er det nok helt ok.

Og et lite PS siden jeg er en pirkete fyr: Caliper / kaliper = ingen y, ingen t, ingen dobbel p, bare et enkelt og greit fremmedord.

Re: nye bremseklosser

Posted: 12 Aug 2009 22:20
by Super-blackbird
LordShaft wrote:nei på ingen måte, men takker ikke nei til en sykkel til ;-)
hehe... ikke til en sprekere en hvertfall :)

kalypter er nå overhalt og stemplene beveger seg som de skal... jeg oppdaget endel smuss på sklipinnen som den inndre kalypter delen skal gli på.
pusset med ett meget fint smergelpapir samt fettet pinnene.

men fremdeles bremser hjulet endel.

kan det ha noe og si med rekkefølgen av utluftingen?
venstre først så høyre???

ahr blir gal og impotent av dette ( sier kjerringa hverfall) delvis enig!