Hellåå! Har noen små riper som såvidt vises, men kunne ha vert uten, noen som har ider hvoran få vekk disse? Har hørt at litt tankrem med vann og papir kan hjelpe, noen som har prøvd?[/i]
Tankrem inneholder slipemidler, så det ville jeg ikke brukt. Det vil sansynligvis føre til at hele området du pusser blir mindre blankt. Grunnen til at det virker på CD er at det fortsatt er gjennomsiktig nok til at CD-spilleren kan lese, mens selve ripen blir jevnet ut og dermed mindre forstyrrende på lysstrålen.
Du kan prøve å bare polere den med vanlig fille og poleringsmiddel.
Noe som er litt misforstått angående CD/DVD plater er jo at enkelte prøver og være mest forsiktig med undersiden. Det er jo på oversiden at informasjonen ligger. Får man en ripe på undersiden så kan det fikses, men ikke på oversiden. Da har man jo fjernet informasjon.
Prøv vannsliping,så fint papir du bare kan få tak i,feks 1200 paoir. Bruk rikelig med vann og slip,slip,slip,slip med lette runde beveglser. Er du heldig med resultatet så kan du få det slipte området så blankt at resten av doningen ser matt ut
Gixxerman wrote:Slik jeg forstår det så er det vel snakk om riper i plast ? Egner seg vel ikke å slipe med sandpapir da
Jo, forsåvidt, plast kan også være lakkert, vet du.
Men - det finnes en Sonax polish spesielt beregnet på plast (visir, kalesjevinduer etc) som skal funke veldig bra (har ikke prøvd selv)
Gixxerman wrote:Slik jeg forstår det så er det vel snakk om riper i plast ? Egner seg vel ikke å slipe med sandpapir da
Jøss ! 60 papir kanskje Du må bruke spesiellt vannslipepapir da vet du. Naboen tok riper etter katta på panseret av en Tahoe. Det ble så blankt og fint at hele panseret måtte pusses.Men forsiktig,forsiktig. Og
lakken vet ikke at den er sprøytet på plast så det går helt bra.