fjernkjøp av MC, ZX9R

Prat om tung MC.
Post Reply
janlian
Posts: 4
Joined: 22 Sep 2007 18:34
MC: 1991 Yamaha fzr 1000, berre lekker!

fjernkjøp av MC, ZX9R

Post by janlian »

Hei! Har noen erfaring med fjernkjøp av mc? Jeg bor på østlandet og har funnet en fin ZX9R i Troms... det blir litt langt å reise. Har en bekjent som har kjøpt mc usett og fått sendt den med båt sørover, det var vist ikke spesielt kostbart! Men... så er det å kjøpe en mc som ikke er besett og prøvekjørt... og hvordan ordner man det med betaling... hvordan sikrer man hvis selger er uærlig eller hvis sykkelen ikke svarer tll forventningen? :D

skal kjøpe kawa ZX9 R, 1995 modell, 43000 km. Jeg ønsker en grei sportsykkel som også er fin på langtur med oppakning. Noen som har erfaring med denne modell. Er det noe spesielt man bør passe å sjekke ved kjøp? Er service/ventiljustering dyrt?

Takknemmelig for svar! :D
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: fjernkjøp av MC, ZX9R

Post by Scotty »

Tja, kan vel ta fly opp og kjøre selv ned? Fattern gjorde det med en bil nylig. Har selv kjøpt en motorsykkel nå i Molde, helt ny da, den betaler jeg ca 1800kr med DHL for å få ned til Oslo området.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: fjernkjøp av MC, ZX9R

Post by Lord Erik »

Kjøpte Ducen min fra Harstad uten å se den, og det gikk relativt greit. Sørg for at du har en god kontrakt som beskriver tilstanden på sykkelen, be om bilder av sykkelen fra alle vinkler før den sendes, og betal summen i to deler slik at du ikke står der med en sykkel som ikke innfrir til forventningene uten du skulle ha sagt.

I mitt tilfelle gikk det bare "relativt greit" fordi de som skulle transportere sykkelen på båt ikke stroppet den på noen måte, noe som medførte et velt. Slikt skjer.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: fjernkjøp av MC, ZX9R

Post by RockeRolf »

Ser at mange av medlemmene inne på bike.no fikser slike ting vha. å få forummedlemmer som bor nær sykkelen til å kikke.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: fjernkjøp av MC, ZX9R

Post by tshansen »

Slett ikke dumt tips fra RockeRolf :)

Jeg også kjøpte min første sykkel usett fra Harstad! Hadde en kjempe dialog med selgeren hele veien, han virket veldig oppriktig og var veldig flink med å sende bilder å forklare service historikk osv! Fikk sendt den med hurtigruten og betalte halve kjøpesummen når han sendte sykkelen og resten etter jeg hadde besiktiget den! Om den ikke innfridde kravene mine skulle han betale returen... Sykkelen var heldigvis mye finere enn jeg hadde sett for meg på bildene og det ble en kjempe positiv opplevelse for min del!

Men det er ALLTID viktig å være på vakt, og ta sine forhåndsregler!

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Atle ZX9R
Posts: 113
Joined: 31 Aug 2007 09:39
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )
Location: Hornindal, S&Fj

Re: fjernkjøp av MC, ZX9R

Post by Atle ZX9R »

Det meste som er å vite om denne sykkelen finn du i denne artikkelen:

mc-avisa.no/arkiv/arkiv-enkelt-sak/?tx_ttnews[tt_news]=449528&cHash=16896856ca

Du kan lese vurderingane på bike.no

http://bike.no/review/view.php?id=89

Eg har sjølv ein ZX9R av samme type (97-modell), har lest ein del om den, men hugsar ikkje alle svakheter.

Du kan søke på Zx9R i forumet her og på bike og sjå kva som har blitt skrevet om sykkelen tidligare.

Du burde også finne litt info her:
http://www.kawiforums.com/zx-9r/

Eg har reist et stykke fleire gongar ved kjøp av bil og MC og det har som regel endt i kjøp, kunne likke godt kjøpt usett.
Er sykkelen ukrasja og i nogenlunde stand skal det godt gjerast å oppdage noko spesielt på ein kort testtur.
Du får uansett ha lykke til:)
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
Post Reply