Har toppen gått? Problemer med oljen hjelp..
- Svennis
- MC: 2007 Harley Davidson VRSCDX Night Rod Special. Kess tech effektannlegg, ellers ganske original (Ennå:-))
2015 Street Glide Special - Location: Lørenskog
Har toppen gått? Problemer med oljen hjelp..
Tok oljeskift på min VTR nå, og da så jeg noe som jeg synes var rart.
Forrige gang jeg skiftet olje på sykkelen, brukte jeg Motul billigste variant, tror den var syntetisk. forrige gang jeg fylte litt på brukte jeg en delsyntetisk.
Når jeg tømte ut oljen, så den brunaktig ut, litt lysebrun. Samt at det var et hvitt belegg på oljebolten der man fyller på.
Så også at det var et belegg på oljevinduet.
Jeg har kjørt mye småturer med sykkelen i år.
Sykkelen ryker ikke noe, går normalt og fusker ikke.
Men kan toppen ha røket? Eller er det feil på grunn av at jeg blandet syntetisk med halv syntetisk?
Byttet nå all olje ut med Castrol halvsyntetisk og skiftet filter også.
Forrige gang jeg skiftet olje på sykkelen, brukte jeg Motul billigste variant, tror den var syntetisk. forrige gang jeg fylte litt på brukte jeg en delsyntetisk.
Når jeg tømte ut oljen, så den brunaktig ut, litt lysebrun. Samt at det var et hvitt belegg på oljebolten der man fyller på.
Så også at det var et belegg på oljevinduet.
Jeg har kjørt mye småturer med sykkelen i år.
Sykkelen ryker ikke noe, går normalt og fusker ikke.
Men kan toppen ha røket? Eller er det feil på grunn av at jeg blandet syntetisk med halv syntetisk?
Byttet nå all olje ut med Castrol halvsyntetisk og skiftet filter også.
No pain, no gain... Mind over body!!
Harley Davidson Street Glide Special
Harley Davidson Night Rod S
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)
Kawasaki Z750 2004 (Solgt)
Honda CBR 900RR (Solgt)
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)
Honda CBR 900RR (Solgt)
Re: Har toppen gått? Problemer med oljen hjelp..
vel..hørs jo ut som at oljen har skummet seg..dette skjer ofte pga kondens eller vann i oljen. minker det noe frostvæske da?? men skal helst ikke blande to typer olje (selv om det går)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Lysebrun er en fin farge på brukt olje. Hvis den er gråaktig er det som regel vann i den.
Det er imidlertid vanlig at motorer som blir "småkjørt" har litt vann i olja. Når bensin forbrennes dannes det store mengder vanndamp, og en del av denne finner veien ned i veivhuset og blander seg med olja.
Jeg hadde en gang en traktor som stod ute hele året og som aldri ble kjørt skikkelig varm. Det gikk gyselig mye olje på den, og etter ett år eller to var det så mye kondens i olja at den var blitt grå. Da tappet jeg av oljen og varmet den opp i en stor aluminiumsdunk. Da den nærmet seg 100 grader fordampet vannet, og oljen ble helt klar og fin igjen.
Det som kan være litt skummelt med "mye" vann i oljen, særlig hvis oljen i er gammel og svart, er korrusjon rundt o-ringer og zimmerringer ol. Dette kan skape oljelekasje.
Det er imidlertid vanlig at motorer som blir "småkjørt" har litt vann i olja. Når bensin forbrennes dannes det store mengder vanndamp, og en del av denne finner veien ned i veivhuset og blander seg med olja.
Jeg hadde en gang en traktor som stod ute hele året og som aldri ble kjørt skikkelig varm. Det gikk gyselig mye olje på den, og etter ett år eller to var det så mye kondens i olja at den var blitt grå. Da tappet jeg av oljen og varmet den opp i en stor aluminiumsdunk. Da den nærmet seg 100 grader fordampet vannet, og oljen ble helt klar og fin igjen.
Det som kan være litt skummelt med "mye" vann i oljen, særlig hvis oljen i er gammel og svart, er korrusjon rundt o-ringer og zimmerringer ol. Dette kan skape oljelekasje.
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
- Galilee
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Motorolje skal etter kort tids bruk bli svart i en frisk motor.
Blir motorolja en annen farve, f.eks. brun, så er den forurenset med et eller annet. Drivstoff, eller i dette tilfellet vann, etter belegget på tappepluggen å dømme.
Olje som inneholder vann tåler ikke samme belastning som ren olje, så dette bør byttes snarest.
Du kan jo sjekke om det er olje i kjølevannet for sikkerhes skyld, og følge med at kjølevannsnivået ikke synker.
Blir motorolja en annen farve, f.eks. brun, så er den forurenset med et eller annet. Drivstoff, eller i dette tilfellet vann, etter belegget på tappepluggen å dømme.
Olje som inneholder vann tåler ikke samme belastning som ren olje, så dette bør byttes snarest.
Du kan jo sjekke om det er olje i kjølevannet for sikkerhes skyld, og følge med at kjølevannsnivået ikke synker.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
- Svennis
- MC: 2007 Harley Davidson VRSCDX Night Rod Special. Kess tech effektannlegg, ellers ganske original (Ennå:-))
Sjekket kjølevæsken, så normal ut den, og var ikke blitt noe mindre der.
I fjor når jeg tappet olje, da var den helt svart, men da hadde jeg nesten bare langturer på sykkelen. Nå er det mest til og fra jobb, samt noen hyggeturer på kvelder innimellom.
Skal få tatt av kåpa og sett om det er noen lekkasjer rundt toppen, ville vel kunne sett det der om pakningen var gåen.
Hvordan kan kjølevæske eller bensin komme inn i oljen på andre måter?
I fjor når jeg tappet olje, da var den helt svart, men da hadde jeg nesten bare langturer på sykkelen. Nå er det mest til og fra jobb, samt noen hyggeturer på kvelder innimellom.
Skal få tatt av kåpa og sett om det er noen lekkasjer rundt toppen, ville vel kunne sett det der om pakningen var gåen.
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)
Honda CBR 900RR (Solgt)
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)
Honda CBR 900RR (Solgt)
- Galilee
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Det går flere kanaler fra motorbloka og opp til toppen. Du kan ha lekkasje mellom vann og oljekanaler uten at det er synlig utvendig lekkasje.Svennis wrote: Skal få tatt av kåpa og sett om det er noen lekkasjer rundt toppen, ville vel kunne sett det der om pakningen var gåen.
Vanligste måten man får drivstoff i olja er om stempelringer ikke fungerer og drivstoff kommer inn den veien, ellers er det helt avhengig av oppbygning av motor. Jeg har bare hørt om sånt på skipsmotorer.
Bytt olje og filter og følg med litt så du ser om det dukker opp og om det tar kort tid. for å være helt sikker så kan du 'skylle' med en billig olje (fylle opp og kjøre motoren varm) før du fyller på noe dyrt, så du får ut mest mulig av den brune guffa.
--
- Hunter S. Thompson
- Hunter S. Thompson
Som nevnt fører mange småturer uten at motoren blir varm til kondensdannelse. Det fine er at olje og vann ikke blander seg. Hvis oljen ikke er gammel, er det bare kjøre seg en
ordentlig lang og god tur, så er oljen like fin igjen.
916 wrote:Som nevnt fører mange småturer uten at motoren blir varm til kondensdannelse. Det fine er at olje og vann ikke blander seg. Hvis oljen ikke er gammel, er det bare kjøre seg en
Nesten helt enig med deg. Bortsett fra det du skriver med at olje og vann ikke blander seg.
All motorolje er konstruert med en viss emulgeringsevne. Dvs. at oljen binder opp vann (emulgerer) og transporterer det rundt i stedet for at det blir liggende i "lommer".
Bytt olje før du staller opp å la sykkelen få en og annen skikkelig langtur/varmkjøring heretter. Så er problemet ganske sikkert over.
- Svennis
Hadde en skikkelig langtur, og nå ser oljen ganske normal ut.
Men ser jo et annet problem. Sykkelen blir aldri ordentlig varm, uansett hvor langt jeg kjører. Den holder seg nedenfor kvart på temp måleren. Trodde den skulle ligge ca på midten til normalt? Kan det være noe galt med termostaten da?
Men ser jo et annet problem. Sykkelen blir aldri ordentlig varm, uansett hvor langt jeg kjører. Den holder seg nedenfor kvart på temp måleren. Trodde den skulle ligge ca på midten til normalt? Kan det være noe galt med termostaten da?
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)
Honda CBR 900RR (Solgt)
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)
Honda CBR 900RR (Solgt)
Har tempmåleren alltid vært sånn? Jeg ble forklart av en Honda-mekaniker at det er det som er normalt.
hva skjer når du står rolig da? øker tempen?? om den gjør dette kan det være def eller sliten termostat...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
- Svennis
Jo, når jeg står rolig så øker den faktisk oppover. Så det er nok bare det at jeg har hatt mye småturer som gjorde at jeg fikk problemer med oljen.
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)
Honda CBR 900RR (Solgt)
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)
Honda CBR 900RR (Solgt)
Tror den tempmåleren skal være sånn. Min var ihvertfall sånn den gangen jeg hadde Honda. Den økte hvis jeg sto stille lenge, men under vanlig kjøring lå viseren bare litt over det blå feltet. Fikk som sagt beskjed om at det var slik målerene til Honda var.
- Super-blackbird
- MC: Yamaha R1
lurte også på om termostaten min var dårlig en periode slik som du beskriver at den øker littegrann på normal og lettere hard kjøring.
har pratet med flere som har honda blackbird og dette er vanlig på min sykkel hvertfall.
ellers synes jeg du bør behandle sykkelen din bedre! du blander ikke helsyntetisk og halvsyntetisk.
du kjøper den anbefalte olja som står i manualen til sykkelen din feks. 10w40 full syntetic og bytter oljefilter i samme slengen koster 150,-
visst du ikke bryr deg kan du sikker helle litt mineral olje oppi suppa, så er bunntroa komplett med 3 slag olje
har pratet med flere som har honda blackbird og dette er vanlig på min sykkel hvertfall.
ellers synes jeg du bør behandle sykkelen din bedre! du blander ikke helsyntetisk og halvsyntetisk.
du kjøper den anbefalte olja som står i manualen til sykkelen din feks. 10w40 full syntetic og bytter oljefilter i samme slengen koster 150,-
visst du ikke bryr deg kan du sikker helle litt mineral olje oppi suppa, så er bunntroa komplett med 3 slag olje

- Svennis
he, he, ja du kan si det var feil å blande oljene. Rett og slett fordi jeg trodde det var delsyntetisk som var på. Men fant ut etterpå at det var fullsyntetisk. Men nå bytter jeg olje på sykkelen hver 4000km. Har alltid gjort det. Sykkelen min blir faktisk dullet med, selv om du tror noe annet Blackbird
Men fant ut nå at feilen var mye småkjøring en periode. Oljen ble fin igjen etter et par lange turer. Men tok like greit et nytt oljeskift igjen. Så er jeg kvitt eventuell kondens som var igjen.
Men nå er det snart vinterlagring på sykkelen. Gleder meg ikke akkurat til det.

Men fant ut nå at feilen var mye småkjøring en periode. Oljen ble fin igjen etter et par lange turer. Men tok like greit et nytt oljeskift igjen. Så er jeg kvitt eventuell kondens som var igjen.
Men nå er det snart vinterlagring på sykkelen. Gleder meg ikke akkurat til det.
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)
Honda CBR 900RR (Solgt)
KTM Duke 690 (Solgt)
Honda VTR 1000F (Solgt)