Ny hjelm?? (oppdatert 10.09.09)

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Fzsline
Posts: 44
Joined: 26 Aug 2007 16:08
MC: BMW K1200GT
MV Agusta Brutale 989 R

Re: Ny hjelm??

Post by Fzsline »

Vet ikke så mye om selve hjelmen da jeg har AGV TI-Tech selv.
Men når det kommer til dugg er det samme problem med AGV visir.(innsatt med samme stoff på innsiden)
Det såkaldte duggfrie visiret fungerer ikke spesiellt bra.
Et problem er når det blir litt kaldt..... da dugger de uansett.
For ikke å snakke om regn.... de holder en stund men så slår det igjen.
Så mitt tips er å kjøpe et vanlig visir (ikke duggfritt) og kjøpe til en Fog-City film å lime på innsiden. Dette fungerer kjempebra.
NB!! Denne filmen kan ikke limes på et duggfritt visir for det er innsatt med noe som gjør at det "limer" seg fast i visiret på innsiden og det går ikke ann å se noe som helst.
Har ikke funnet pinlock til Ti-Tech visir, men filmen er av samme leverandør om du fester den på pinlock eller limer den på.
knutk
Posts: 2378
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ny hjelm??

Post by knutk »

På meg virker det som om du er klar for en Schubert-hjelm.
De har både helhjelm og åpningshjelm. Begge modellene er de stilleste i sin klasse, dyreste i sin klasse, og leveres med pinlock-visir. I tillegg har de innebygget solvisir.

Av egen erfaring kan jeg si at pinlock-visirene til Schubert funker ekstremt bra. Dugger ikke selv i tungt regn. Disse visirene må ikke sammenlignes med anti-dugg behandlet visisr eller ettermontert pinlock-visir. Schuberts pinlock-visir tilhører en annen liga. Man får hva man betaler for...
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Ny hjelm?? (oppdatert 10.09.09)

Post by RH racing »

okay.. har noen flere kriterier nå... bør være litt støysvak hjelm, enkel å skifte visir. tøff å se på. og holder seg på hodet i høy hastighet... buttet 260 i går. den hjelmen jeg hadde som jeg trodde var bra klemte mot ansiktet og begynnte å løfte opp... + støyet no jævlig selv med propper....
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Ny hjelm?? (oppdatert 10.09.09)

Post by inunf »

Du kan se på Schuberth R1, den sportsligste modellen til Schuberth. Ganske bra støydemping og bra aerodynamikk. Ellers er vel Shoei XR-1000 med whisper-kit et alternativ. Er lite fokus på støydemping i racing-hjelmer, så utvalget av sportslig/kul hjelm med bra støydemping er heller lite.

XR-1000 har pin-lock originalt, R1 kan bruke visir til S1-Pro som har pin lock.

Knutk: Pin-lock er pin-lock, og Schuberth sine pin-lock visir er hverken bedre eller verre enn andre visir med pin-lock.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Ny hjelm?? (oppdatert 10.09.09)

Post by RockeRolf »

Hva er forskjellen på greiene PinLock leverer til Schuberth kontra det de leverer til Arai m.fl. pluss de man selv ettermonterer?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Ny hjelm?? (oppdatert 10.09.09)

Post by inunf »

Formen. På f. eks. arai er det plass til luftinntakene på visiret.

Pin-Lock er så vidt jeg vet noe en luring fant opp uavhengig av hjelmprodusentene, og det er et eget varemerke. Om hjelmmerkene produserer på lisens, eller Pin-Lock produserer selv er jeg ikke sikker på, men det er ihvertfall samme greia uavhengig av merke på hjelmen.
User avatar
RuneMC
Posts: 2039
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Ny hjelm?? (oppdatert 10.09.09)

Post by RuneMC »

Ganske fornøyd med min Marushin RS999 hjelm, god passform, lett, støyer mye mindre enn en OSBE åpningshjelm, men ingen ide om hvor mye den støyer i 260 (!).

Hjelmprodusentene burdte egentlig publisert hvor mye hjelmene støyer i f.eks. 100 km/t iflg en eller annen standardisert test, koster litt for mye til å gjøre bomkjøp...
*Edit* -> ikke så enkelt å standardisere tester likevel iflg denne rapporten http://www.isvr.co.uk/at_work/m_cycle.htm Hvor turbulensen treffer hjelmen er viktig. Lav kåpe så kan bedre tetning mellom hals og hjelm hjelpe. Høy kåpe så kan visirtetning og konstruksjon mhp om lyden overføres fra visirfeste eller hjelmskall til ørene bety mye. Dvs en hjelm som er bra for lav kåpe kan være dårlig for høy kåpe og omvendt...

Ad dugg på innsiden, så har jeg vanlig visir som dugger bra i kaldt vær, men leste "Ola M. for Milsluker" sin tur-blogg her på forumet her og ble obs på Fogtech, kjøpte en flaske som skal holde til minst 40 påføringer, kostet $22 inkl frakt (dvs ca 160,- kr og under tollgrensen) som kom i løpet av 3 dager fra USA. Funker veldig bra, men må friskes opp jevnlig, så økonomien avhenger nok litt av hvor ofte og mye du kjører i kaldt/rått/fuktig vær.
Last edited by RuneMC on 11 Sep 2009 16:42, edited 1 time in total.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Ny hjelm?? (oppdatert 10.09.09)

Post by RockeRolf »

inunf wrote:Formen. På f. eks. arai er det plass til luftinntakene på visiret.

Pin-Lock er så vidt jeg vet noe en luring fant opp uavhengig av hjelmprodusentene, og det er et eget varemerke. Om hjelmmerkene produserer på lisens, eller Pin-Lock produserer selv er jeg ikke sikker på, men det er ihvertfall samme greia uavhengig av merke på hjelmen.
Ja, det med hvem/hva/hvor hadde vi oppe her
http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=3& ... 88#p258288
Og det er greit at formen på PinLock avhenger av formen på visiret, men jeg lurer på om Schuberth får en helt annen versjon siden de som følger med disse hjelmene påstås å være av en "annen liga"?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Ny hjelm?? (oppdatert 10.09.09)

Post by inunf »

Såvidt jeg vet er alt som heter Pin-Lock det samme, bare tilpasset til de enkelte visirene. Skal høre på jobb i morgen om det er noen som vet noe mer. Tviler på det Pin-Locken som Schuberth har er bedre enn f. eks. den som Arai eller Shoei har, for Pin-Locken som følger med disse fungerer jo prikkfritt. Eller?

Kan hende han mener at Schuberth-visirene med Pin-Lock er i en annen liga enn Schuberth sine gamle antidugg-visir, for de har det vært mye problemer med belegg som flasser av og mindre bra antidugg-funksjon på.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Ny hjelm?? (oppdatert 10.09.09)

Post by inunf »

Det er Pin-Lock (http://www.pinlock.com) som leverer Pin-Lock innervisir til Shoei, Schuberth og Arai. Samme produsent, samme produkt.
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Ny hjelm?? (oppdatert 10.09.09)

Post by ToreLo »

Jeg har den s-4 hjelmen. Eneste jeg har å utsette så langt er at hakereima er tungvint å justere. Sliter lite med dugg selv om jeg stort sett holder meg under 50kmt. Støy kan jeg ikke uttale meg om siden jeg kjører 4 takts 50 kubikk :P Men har ikke vært videre plaga med støy på kjøreskolen heller. Men det har ikke vært så mye høye turtall der akkurat.

Jeg vil anta at det er en bra hjelm til prisen.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Ny hjelm?? (oppdatert 10.09.09)

Post by RH racing »

ja.. men å sammenligne en hjelm til mopped bruk og tung sykkel bruk er to forskjellige ting.. men heller støyer ikke under 50, eller begynner å løfte... problemene begynner da ca 100km/t + + +
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
knutk
Posts: 2378
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ny hjelm?? (oppdatert 10.09.09)

Post by knutk »

Ser ut som mitt utsagn om Pinlock visir har skapt litt røre. :D

Som det nevnes er Pinlock et registrert varemerke, og de selger sine produkt til ulike produsenter, som så leverer visirene sine ferdig med Pinlocks visir montert. Litt på samme måte som Gortex gjør med sin membran.

Da jeg hevdet at Schuberts visir tilhører en annen liga tenkte jeg først og fremst på at jeg har vært borti andre doble visir som har vært festet på samme måte. Ordet pinlock betyr jo egentlig at et eller annet er låst fast med en tapp, og selv om Pinlock har registrer sitt varemerke er der andre produsenter som har laget plastplater og laget fester som minner om pinlock. Men platene er ikke bygget opp av fuktabsorrberende materialer, ei heller har de tetning rundt kanten.
Hvor disse kopiene er produsert aner jeg ikke, har bare sett dem i salg og bruk. Hvor de produseres kan man jo gjette seg til, og virkningsgraden kan ved selvsyn best karakteriseres som ubrukelig. Det bisarre er dog at produsenten bruker ordet pinlock som beskrivelse på festemåten, og det er jo utifra ordets betydning helt korrekt. Som kunde ser man ordet brukt, og få tenker over at ordet blir brukt i beskrivelsen for festemetoden i stedet for navn på et varemerke.
Hvor vidt dette er lovlig eller ikke får andre svare på, men det er altså bakgrunnen, og vel verdt å tenke over når man får tilbudt et pinlockvisir.
Så Pinlock er Pinlock, men et pinlocked visir er ikke nødvendigvis Pinlock.
Post Reply