Brente plugger

Prat om tung MC.
User avatar
KØLLA
Posts: 109
Joined: 22 May 2005 23:52
Location: YTRE

Brente plugger

Post by KØLLA »

Kjøpte meg forleden en shabby Suzuki GS1000E for og ha som litt tidsfordriv. Hovedproblemet om dagen er at ikke pluggene står mer enn et par dager før de er brent i stykker, har en stygg mistanke om at det er for stor/sterk gnist som er grunnen til faenskapet. Jeg har sjekket gang på gang om at jeg virkelig har brukt riktig type plugger slik at denne tanken er glemt en gang for alle. Er takknemlig for alle vettuge svar.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Svart = For mye olje.

Hvit = For mye bens.

Lys brun = Midt i blinken :)

Mener nå det var slik det var :?
User avatar
SS-R
Posts: 102
Joined: 17 Jul 2005 22:34
Location: Trondheim

Post by SS-R »

Du skriver brente plugger....? Hva er brent. Det kan være gjort noe med en så gammel motor og så det kan hende den fex trenger kaldere pugger. Det er bare å prøve. Blir de for kalde vil de ikke brennes rene og de vil skyte og hoste litt.

SS-R
User avatar
KØLLA
Posts: 109
Joined: 22 May 2005 23:52
Location: YTRE

Post by KØLLA »

Gixxerman wrote:Svart = For mye olje.

Hvit = For mye bens.

Lys brun = Midt i blinken :)

Mener nå det var slik det var :?
Ikke noe av dette gixxer, pluggene er brent i stykker og gir nesten ingen gnist. Pluggene er såpass bevistløse/ mentalt skadet at de aldri mer kan brukes.
User avatar
SS-R
Posts: 102
Joined: 17 Jul 2005 22:34
Location: Trondheim

Post by SS-R »

prøv med noen andre varme verdier. og eventuelt få gassere og tenning juster.

SS-R
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

ifølge NGK-katalogen skal denne sykkern ha NGK B8ES, ganske vanlig plugg på mc. Prøv B9ES istedet, den er litt kaldere.

tenningsanlegget kan ikke knekke plugger, de tåler langt mer enn hva et lite anlegg på en mc kan gi.

ser ut som sykkern går litt varmt og trenger justeringer.
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

ja, bytt til kaldere plugger, og sjekk gasserene. For mager kanskje?
User avatar
KØLLA
Posts: 109
Joined: 22 May 2005 23:52
Location: YTRE

Post by KØLLA »

Forgasserne er nettopp justert og resjekket slik at dette bør være ute av verden. Tror jeg får prøve med en kaldere plugg, blir bare så drita lei av og prøve og feile hele tida. Har ikke vært borti noe slikt før, synes det er merkelig at motoren oppfører seg så godt som eksemplarisk før den blir totalt død.
User avatar
Petter
Posts: 36
Joined: 09 Aug 2005 15:09
Location: Trøndelag

Post by Petter »

Kan jo hende at motoren er blod-trimmet, slik at den skal ha helt andre plugger enn det som er oppgitt som standard.
Mvh
Petter
Honda CBX 1000
User avatar
KØLLA
Posts: 109
Joined: 22 May 2005 23:52
Location: YTRE

Post by KØLLA »

B9ES er herved prøvd og gjort død en gang for alle. Det som er så irriterende er at sykkelen ble importert fra nederland for en del år siden og har så og si ikke vært i bruk etter den tid ( ingen historikk og oppdrive). Har brukt en del timer på plukking og måling av det elektriske uten og finne noe feil med unntak av at coilene har vært byttet i senere år. Har vanskelig for og tro at coilene kan være synderen men utelukker ingenting om dagen. Flere forslag mottas med takk.
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

hm,. jævlig rart..
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

hmm..før 9'er plugger blir brent forventer jeg hull i stemplene, svidde eksosventiler og generell overoppheting.

En brent plugg er hvit, kan ha sprukkent porselen, smeltet elektrode osv.
Er det virkelig snakk om brente plugger på denne sykkelen?

Symptomene tyder mer på et tenningsanlegg som ikke klarer å fyre sotede plugger. Da blir ting bare verre med kaldere plugger.
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Yo, Pelsmaster:

Når man vet at sykkelen går en smule magert, og man ikke gidder å begynne å tukle med dyser og sånt. Er det noe å hente på å bytte til varmere/kaldere plugger? Hm?

T'Weed
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Tumbleweed wrote:Yo, Pelsmaster:

Når man vet at sykkelen går en smule magert, og man ikke gidder å begynne å tukle med dyser og sånt. Er det noe å hente på å bytte til varmere/kaldere plugger? Hm?

T'Weed
hei, der var en ny variant av navnet :D
pluggene koser seg under slike forhold, ikke noe å hente på å bytte til noe annet.

så lenge man ikke kjører på fullgass over lengre tid er det ikke så farlig med litt mager blanding, det blir litt dårligere gassrespons med mager blanding, for meg er det god nok grunn til å feite opp litt.
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Ah, Pelsolainen, jeg får dårligere respons om jeg feiter opp blandinga....spesielt ved take-off.......

Men så er det et sant helv....å komme til disse rekkemonterte Keihin-gasserne da, slett ikke sikkert at jeg har truffet riktig på alle.
Post Reply