Gruppekjøring / Systemkjøring
Gruppekjøring / Systemkjøring
Tok initiativet til en gruppe-utkjøring for noen uker siden. Er vant med her i England kjører vi etter "The Drop Off System" når vi er flere enn ca 5 og turen er lang eller kompleks nok til at noen kan ramle av lasset eller mistes underveis. Viktig at alle kommer frem til målet, og at alle kan kjøre etter eget tempo. De jeg kjørte med hadde ikke hørt om dette før, men var sporty nok til å prøve, og det funka. Egner seg best for grupper mellom 5 og 30.
Slik fungerer det:
-Gruppa har en leder og en bakmann. Disse har alltid denne stillingen. Bakmannen (eller kvinnen) gjøres kjent for alle.
-Når leder kommer til et veiskille og det skal tas av, setter leder igjen en markør, nr 2 i gruppa. 2'ern står da ved utkjørsel til veien som skal følges/avkjørsel i
rundkjøring, på et trygt sted, og står der til alle i gruppen har kjørt forbi og bakmannen har sett deg.
-Lederen må ha 2'ern i speilet når det skal skiftes retning.
-Nr 2 føyer seg så inn foran bakmannen, og blir nest sist i gruppa. Den som var nr 3 er nå den nye nr 2.
-Forbikjøring er tillatt, og har gruppa en blanding av kjappe og mindre kjappe sjåfører, er det både utfordrende for de kjappe å jobbe seg oppover, og trygt for de mindre kjappe å kunne kjøre lengere bak.
- Skulle 2'ern glemme å markere, kan 3'ern hoppe inn.
-Bakmannen kan variere, så en fører ikke må sitte bakert hele tiden. Kan byttes ved f.eks kaffestopp, så fremt alle er informert.
Fordelene:
-Gruppa kan spres over flere kilometer
-Ingen kommer vekk fordi en 2'er befinner seg på neste veiskille
-Kolonnekjøring unngås og alle ferdighetsnivåer kan kjøre uten mas eller hinder
-Annen veitrafikk hindres ikke
Er det en mindre gruppe kan man bruke litt skjønn og bare markere der ikke hele gruppa ser leder eller er sammen.
Når man har kjørt "systemet" et par ganger, blir det naturlig, og tar masse stress ut av at gruppa skal holdes samlet. Alle kommer til målet til slutt.
Dere som var med på turen kan jo kommentere hva dere syntes.
Slik fungerer det:
-Gruppa har en leder og en bakmann. Disse har alltid denne stillingen. Bakmannen (eller kvinnen) gjøres kjent for alle.
-Når leder kommer til et veiskille og det skal tas av, setter leder igjen en markør, nr 2 i gruppa. 2'ern står da ved utkjørsel til veien som skal følges/avkjørsel i
rundkjøring, på et trygt sted, og står der til alle i gruppen har kjørt forbi og bakmannen har sett deg.
-Lederen må ha 2'ern i speilet når det skal skiftes retning.
-Nr 2 føyer seg så inn foran bakmannen, og blir nest sist i gruppa. Den som var nr 3 er nå den nye nr 2.
-Forbikjøring er tillatt, og har gruppa en blanding av kjappe og mindre kjappe sjåfører, er det både utfordrende for de kjappe å jobbe seg oppover, og trygt for de mindre kjappe å kunne kjøre lengere bak.
- Skulle 2'ern glemme å markere, kan 3'ern hoppe inn.
-Bakmannen kan variere, så en fører ikke må sitte bakert hele tiden. Kan byttes ved f.eks kaffestopp, så fremt alle er informert.
Fordelene:
-Gruppa kan spres over flere kilometer
-Ingen kommer vekk fordi en 2'er befinner seg på neste veiskille
-Kolonnekjøring unngås og alle ferdighetsnivåer kan kjøre uten mas eller hinder
-Annen veitrafikk hindres ikke
Er det en mindre gruppe kan man bruke litt skjønn og bare markere der ikke hele gruppa ser leder eller er sammen.
Når man har kjørt "systemet" et par ganger, blir det naturlig, og tar masse stress ut av at gruppa skal holdes samlet. Alle kommer til målet til slutt.
Dere som var med på turen kan jo kommentere hva dere syntes.
Last edited by RedRocket on 30 Aug 2009 12:19, edited 1 time in total.
Men may have discovered fire,
but women discovered how to play with it.
but women discovered how to play with it.
- Night Rider
- Posts: 84
- Joined: 14 Jun 2007 14:27
- MC: F800S 2007
X Suzuki SV 650 K3 - Location: Oslo
Re: Gruppekjøring / Systemkjøring
Fungerte aldeles utmerket! Veldig befriende å kunne kjøre i eget tempo og samtidig føle seg trygg på at alle henger med. :smt023
Re: Gruppekjøring / Systemkjøring
Har lagt inn en liten edit; Lederen må selvsagt ha toeren i speilet når det skal skiftes retning...
Men may have discovered fire,
but women discovered how to play with it.
but women discovered how to play with it.
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Re: Gruppekjøring / Systemkjøring
Ha 2er'n i speilet og samtidig skifte retning
. Nå begynner det å bli avansert her 


Re: Gruppekjøring / Systemkjøring
Ok; OK...FØR det skal skiftes retning da! Men trust me, dette funker! (jeg er veldig lite glad i kolonnegruppekjøring!)Banditbiker wrote:Ha 2er'n i speilet og samtidig skifte retning. Nå begynner det å bli avansert her
Men may have discovered fire,
but women discovered how to play with it.
but women discovered how to play with it.
Re: Gruppekjøring / Systemkjøring
tror du har bodd for lenge i utlandet for å skjønne denneRedRocket wrote:Ok; OK...FØR det skal skiftes retning da! Men trust me, dette funker! (jeg er veldig lite glad i kolonnegruppekjøring!)Banditbiker wrote:Ha 2er'n i speilet og samtidig skifte retning. Nå begynner det å bli avansert her

kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
- Shortybebeh
- Posts: 3456
- Joined: 26 Apr 2005 12:13
- MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07! - Location: Skjetten
- Contact:
Re: Gruppekjøring / Systemkjøring
hehehe.. toern toern ja.. må tenke litt dirty her Red..!
Jeg synes denne måten å kjøre på funket veldig bra. Men jeg likte det ikke.
Jeg tenkte bare på det å skulle være toern og stoppe opp, og jeg ble stresset av det. Jeg er ikke så glad i å stoppe så ofte, det kan jo ha noe med det å gjøre.. Jeg liker også å kjøre relativt samlet når jeg kjører sammen en liten gjeng, og så ikke helt nytten av systemet, ettersom ingen egentlig kjørte i så ulikt tempo.
Men at dette systemet er supert når man er mange, fra 20+, det er jeg overbevist om.
Vi har jo brukt det systemet her i norge også, men da er det snakk om flere titalls motorsyklister!
Jeg synes det var gøy å prøve, men jeg synes ikke det var så veldig moro å kjøre sånn...
Men det er kanskje også en vanesak, blir det mer rutine blir det ikke så hjernetrim!

Jeg synes denne måten å kjøre på funket veldig bra. Men jeg likte det ikke.
Jeg tenkte bare på det å skulle være toern og stoppe opp, og jeg ble stresset av det. Jeg er ikke så glad i å stoppe så ofte, det kan jo ha noe med det å gjøre.. Jeg liker også å kjøre relativt samlet når jeg kjører sammen en liten gjeng, og så ikke helt nytten av systemet, ettersom ingen egentlig kjørte i så ulikt tempo.
Men at dette systemet er supert når man er mange, fra 20+, det er jeg overbevist om.
Vi har jo brukt det systemet her i norge også, men da er det snakk om flere titalls motorsyklister!
Jeg synes det var gøy å prøve, men jeg synes ikke det var så veldig moro å kjøre sånn...

Men det er kanskje også en vanesak, blir det mer rutine blir det ikke så hjernetrim!

Death Is The Road To Awe.
Re: Gruppekjøring / Systemkjøring
greiere å bestemme stoppe sted....og første man!!!!
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
Re: Gruppekjøring / Systemkjøring
Haha, jeg liker holdningen din, RH! 

Re: Gruppekjøring / Systemkjøring
Stoppested er greit, førstemann finner man vel ut av etterhvert? 

It is better to exist unknown to the law.
Re: Gruppekjøring / Systemkjøring
Jeg synes det var sporty av de som var med å prøve det, og det var jo litt på grensa mtp antall førere på akkurat den turen. Skjønner du ble litt stressa av det, Shorty, for man blir jo nervøs når det er "sin tur" igjen. I en større gruppe skjer jo ikke det så mange ganger. For min del blir jeg mye mer stressa av å være engstelig for at jeg ikke skal se de andre ved neste veiskille, så jeg slapper bra av når jeg vet at det står en markør der. Og jeg er ikke særlig glad i kolonnekjøring. Men den smaken er jo som baken....
RH - godt poeng med å bestemme stoppested, med først til mølla. Men om lederen har god peil på veiene, så kan alle få utbytte av dette ved å kjøre samme ruta. Må få legge inn en liten hyllest til Night Rider her da, for makan til bra stifinner!

RH - godt poeng med å bestemme stoppested, med først til mølla. Men om lederen har god peil på veiene, så kan alle få utbytte av dette ved å kjøre samme ruta. Må få legge inn en liten hyllest til Night Rider her da, for makan til bra stifinner!
Men may have discovered fire,
but women discovered how to play with it.
but women discovered how to play with it.
Re: Gruppekjøring / Systemkjøring
Virker unødvendig komplekst, synes jeg. Man oppnår jo det samme ved å bruke den enkle regelen at enhver har ansvar for den bak seg
Da blir man nødt til å stoppe og vente hvis det svinges av et sted. Det er da ingen fare for at den som stopper mister oversikten, for personen som kjører foran denne igjen vil måtte stoppe dersom det kjøres av enda en gang etc etc.
Hvis noen må stoppe pga. tekniske problemer etc så blir dette også tatt hånd om med denne enkle regelen.
Har brukt den med hell i grupper på 5-6 personer, hvor f.eks 2-3 stakk av i høyere tempo enn de andre. Den som er uheldig og havner bakerst i den raskeste gruppa må dermed stoppe og vente på nestemann hvis man svinger av
(Hvis man mister den foran seg av syne er det selvfølgelig underforstått at dersom ingen venter, så skal man rett frem)
Da blir man nødt til å stoppe og vente hvis det svinges av et sted. Det er da ingen fare for at den som stopper mister oversikten, for personen som kjører foran denne igjen vil måtte stoppe dersom det kjøres av enda en gang etc etc.
Hvis noen må stoppe pga. tekniske problemer etc så blir dette også tatt hånd om med denne enkle regelen.
Har brukt den med hell i grupper på 5-6 personer, hvor f.eks 2-3 stakk av i høyere tempo enn de andre. Den som er uheldig og havner bakerst i den raskeste gruppa må dermed stoppe og vente på nestemann hvis man svinger av

(Hvis man mister den foran seg av syne er det selvfølgelig underforstått at dersom ingen venter, så skal man rett frem)
Re: Gruppekjøring / Systemkjøring
Veldig bra poeng, og beskriver at system som også er godt kjent her. Vi kaller det Caterpillar System, og har mange fordeler det også.moonlit wrote:Virker unødvendig komplekst, synes jeg. Man oppnår jo det samme ved å bruke den enkle regelen at enhver har ansvar for den bak seg
Da blir man nødt til å stoppe og vente hvis det svinges av et sted. Det er da ingen fare for at den som stopper mister oversikten, for personen som kjører foran denne igjen vil måtte stoppe dersom det kjøres av enda en gang etc etc.
Hvis noen må stoppe pga. tekniske problemer etc så blir dette også tatt hånd om med denne enkle regelen.
Har brukt den med hell i grupper på 5-6 personer, hvor f.eks 2-3 stakk av i høyere tempo enn de andre. Den som er uheldig og havner bakerst i den raskeste gruppa må dermed stoppe og vente på nestemann hvis man svinger av
(Hvis man mister den foran seg av syne er det selvfølgelig underforstått at dersom ingen venter, så skal man rett frem)
Som med all systemkjøring, må leder passe på at alle er informert før man setter avgårde. Caterpillarsystemet har ikke grupperotering slik som Drop-Off-systemet, men forbikjøring er greit. En av de store fordelene med dette systemet er at gruppa ved noen forbikjøringer på begynnelsen naturlig ordner sin egen kjørerekkefølge om det er forskjeller på farten, og deretter kjører man i samme rekkefølge. Man slipper å ha en "bakmann" også, og det egner seg bra for små grupper, der det nesten blir litt teit å kjøre det andre systemet.
En fordel er at hver fører blir kjent med den de skal se etter ved veiskifte, i motsetning til Drop Off, der man ofte ikke vet hvem det er. Her har jeg vært med på at en gruppeutkjøring gikk helt galt fordi noen trodde en tilfeldig MC-fører var med i vår gruppe, og vi mista halvparten av gruppa.
En annen fordel er at der to personer liker å kjøre sammen eller føler seg trygge på hverandre, slipper disse å bli adskilt når den ene kommer bak lederen. Mener å huske at Shorty og Ninja mista Bluetoothforbindelsen på radiosystemet sitt når den ene roterte.
En ulempe som kan oppstå er der det er større variasjoner på ferdighetene til førerne. Ved pauser, får de kjappere førerne mye lengere pauser ved stopp, enn de som kanskje er nye og jobber mer for å holde tritt, og dermed kommer til pausestedet sist. Spesielt i sommervarmen og ved lengere dager er det viktig at alle får en skikkelig pause.
Så, for min del er begge systemer bar på sine måter, selv om jeg nok har kjørt mer etter det første. Hovedsaken er jo uansett at alle har det bra og koser seg på turen, og ikke minst kommer frem til samme mål!

Men may have discovered fire,
but women discovered how to play with it.
but women discovered how to play with it.
- Night Rider
- Posts: 84
- Joined: 14 Jun 2007 14:27
- MC: F800S 2007
X Suzuki SV 650 K3 - Location: Oslo
Re: Gruppekjøring / Systemkjøring
^^RedRocket wrote:Må få legge inn en liten hyllest til Night Rider her da, for makan til bra stifinner!
Takk takk. Kjører bare veier jeg liker selv, og med en slik gjeng er det jo ren fryd og glede.
Re: Gruppekjøring / Systemkjøring
Jeg synes det var morsomt å se på systemet; jeg lå som fast bakmann.
Det ble mange fler som stoppet ved avkjøring enn nødvendig, men det er jo ikke alltid like enkelt å sjekke om bakmannen er med før man velger å kjøre på.
Jeg prøvde etterhvert å gi et signal fremover ved avkjøringer slik at man ikke trengte stoppe.
Alltid morsomt å prøve og se noe nytt. Strekkøvelser på to hjul, f.eks.

Det ble mange fler som stoppet ved avkjøring enn nødvendig, men det er jo ikke alltid like enkelt å sjekke om bakmannen er med før man velger å kjøre på.
Jeg prøvde etterhvert å gi et signal fremover ved avkjøringer slik at man ikke trengte stoppe.
Alltid morsomt å prøve og se noe nytt. Strekkøvelser på to hjul, f.eks.



