Hei.
Jeg har en Honda VFR 800. Av og til når jeg kjører og skal gire kommer den midt i mellom gira
mest mellom 4 og 5 gir. Når jeg da skal gire opp eller ned smeller det i girkassa.
Hva er galt??
Problem med giring VFR 800
Re: Problem med giring VFR 800
Tja, kommer litt an på hva du mener med "smell". At det klunker litt og at du kommer i fri inniblant er ikke helt uvanlig på VFR. Girkassene er litt "klunkete" (les skranglete) og krever en bestemt fot. En del har skiftet til factory pro kit med hell. For min del hjalp det godt å bytte sko til noen som var litt hardere i overlæret. Noen sverger også til å legge litt preload på girpedalen før du clutcher ut og girer. Jeg får ikke det til noe særlig, og har heller ikke behov for det med de skoa jeg har nå.
Hvis det er skikkelige smell og du ofte kommer i fri, kan det være noe mer alvorlig. Kanskje en idè å sjekke bytte clutchvæske og lufte. Fort gjort at det smeller hvis den ikke frir skikkelig ut. Dessuten en enkel og billig ting å utelukke. Ellers kan det jo være bøyd skiftegaffel eller noe annet stas. Søk på "skiftegaffel" på forumet, så får du sikkert litt å lese om. Men jeg må si at jeg aldri har hørt om en VFR hvor dette har skjedd.
Hvis det er skikkelige smell og du ofte kommer i fri, kan det være noe mer alvorlig. Kanskje en idè å sjekke bytte clutchvæske og lufte. Fort gjort at det smeller hvis den ikke frir skikkelig ut. Dessuten en enkel og billig ting å utelukke. Ellers kan det jo være bøyd skiftegaffel eller noe annet stas. Søk på "skiftegaffel" på forumet, så får du sikkert litt å lese om. Men jeg må si at jeg aldri har hørt om en VFR hvor dette har skjedd.
- Super-blackbird
- MC: Yamaha R1
Re: Problem med giring VFR 800
har det ordnet seg? visst ikke... hvordan oppfører den seg visst du girer med gasspådrag i høyt turtall uten og bruke clutchen? er det like ille da vil jeg nesten tro at du har ett slitt tannhjul i kassa.