Page 1 of 2

Kawa z650 fusker

Posted: 03 Sep 2009 22:05
by bajas
Når turtallet kommer opp i 4.500 rpm "sperrer" det. (Ikke i fri)
Den starter og går som normalt ellers. Kan ligge i 50-60 på 5 gear og gi fullt - det øker som det skal helt til 4.500, da er det slutt.

Forgassere eller tenning? Coiler kan vel også svikte ved høy belastnig og være normale ellers?

Byttet plugger. Ser litt for lyse ut, samtidig er det tørr sot rundt kanten av gjengene (nederst). En plugg er litt våtere.

Re: Kawa z650 fusker

Posted: 03 Sep 2009 23:12
by FreddyYZF-R125Dude
pleier og skje med mopeden min, men det er vell ikke akkuratt det samme. da er det turtallsperren som har feilen, når man ligger på 6 gir og gir bånn gass og stopper i ett veikryss må jeg vente litt før sykkelen kan komme over 4000-5000 rpm.

Re: Kawa z650 fusker

Posted: 04 Sep 2009 16:39
by RockeRolf
Ahhh. Pøbelsykkel #1 i hine hårde dager. Hard bruk og lite vedlikehold.

Det kan høres ut som om hovedmunnstykket (dysa og stigerør) kan være tett. De besørger bensintilførselen i det området du opplever problemer. Hadde du hatt bare en forgasser ville jeg vært ganske sikker, men det skader uansett aldri med et skikkelig ettersyn uansett.

Med forbehold om generasjon Z650 (de ble produsert i mange år):
Sjekk det lille nettingfilteret eller den lille silen som ganske sikkert inni eller i forbindelse med bensinkranen.
Så løsner du forgasserrekka og sjekker at innsugsgummien er hel og fin. Uten sprekker eller revner.

Legg forgasserne i kaldavfetting eller tilsvarende som ikke er aggressivt mot aluminium.
Så kan du legge hvit duk på bordet, hente presisjonsverktøyet å ta et par timer med reint kosearbeid. Åpne flottørkammeret å gjør reint for det hvite harde belegget du garantert har inni der. Ikke skrap med stål eller noe annet hardt. Det samme med throttlenålene, hoveddysa og stigerøret. Er flottørene hele og tette (ikke bensin inni)?
Stikk opp kanaler, boringer og dyser med nylonsnøre eller busten fra en oppvaskbørste. Ståltråd er bannlyst. Trykkluft er greit å bruke. Om du ikke har tilgang til kompressor fås det kjøpt på sprayboks(!).

Når du har gjort dette kan du montere forgasserne igjen (Ikke koble til luftfilter ennå). Sjekk synkroniseringen og evt. juster. Du trenger IKKE vacuumeter for dette. 4 biter rett og tynn ståltråd gjør bedre nytte.
Få en kompis til å hjelpe deg. Åpne såvidt på gassen. Stikk inn ståltrådene i forgasserhalsene/traktene slik at throttlen ("forgasserstempelet) holder de på plass når du slipper gassen.
Du og kompisen stirrer nå på trådene uten å blunke imens du vrir forsiktig på gassen. Målet er at alle fire ståltrådene skal vippe ned samtidig. Fest gjerne en bit farga tape i motsatt ende av ståltrådbiten. Da ser du bevegelsen lettere. Ta av lokket oppå forgasseren(e) som trenger justering, løsne låsemutren, juster, stram opp låsemutren og sjekk på nytt. Gjentas til alle ståltrådene vipper ned samtidig.
Enda enklere er det å måle høyden på throttlene med bladsøker. Løft dem opp vha. gassen til de såvidt har beveget seg, lås av gassen vha. strips e.l. og sjekk vha. følerblad at åpningen er lik på alle. Om ikke: Juster.

Om alt dette viser seg å ikke hjelpe har du allikevel reingjort og synkronisert forgasserne, og det er jo bra uansett hvordan du vrir og vender på det. Og videre feilsøking kan skje uten å tenke på forgassere/bensintilførsel.

Re: Kawa z650 fusker

Posted: 04 Sep 2009 18:36
by bajas
Det var fine tips RockeRolf =D>
Kan opplyse at innsugsgummiene på hver side ble byttet i fjor,så gasserne er enkle å ta av og på nå. Tror jeg skal hive meg rundt og sjekke forgasserne.
Bortsett fra at de har utvendig justering av synkroniseringen - det er typen med kvadratiske topplokk og under der er bare membran - som også bør sjekkes kanskje. Er de bare å dra opp? Kjentes ut tidligere at de satt godt fast og da turde jeg ikke bruke makt.

BAJAS

Re: Kawa z650 fusker

Posted: 04 Sep 2009 20:10
by RockeRolf
Er usikker på hvilket fabrikat det er på de forgasserne du har (CV type). Da styres throttlene/forgasserstemplene av vacuum over membranene. Gassen regulerer bare et luftspjeld.
Tør ikke svare på hvordan membranene er festa på dine forgassere (ei messingplate med kontramutre oppå?), men de MÅ være hele og myke.

Re: Kawa z650 fusker

Posted: 04 Sep 2009 21:19
by bajas
De er standard Mikuni vakumforgassere. Ser ikke noe festeanordning på membraene, men når jeg drar i de så sitter de fast.

Re: Kawa z650 fusker

Posted: 05 Sep 2009 21:03
by SveinT
Ser ikke noe festeanordning på membraene, men når jeg drar i de så sitter de fast
Du få gjerne en indikasjon på om membranene fungerer eller ikke, bare ved å se inn innsuget i forgasseren,
før du demonterer, er den kjørt en stund med dette, kan det ene forgasserstempelet se støvete ut,
mens. f.eks de tre andre ser rene ut. Da er det jo 3 av 4 som løfter.
Sykkelen kan oppleves veldig treg og sperre oppe i turtall bare pga en defekt membran. Naturlig nok.
RockeRolf har jo ellers nevnt det mest sannsynlige og ting du ellers bør gjøre uansett,
siden får du gå på tenningssystem og sjekk av tenningsmerker
om det ikke blir noe skikk på'n. Ellers greit å følge med litt utover etter dette om du ikke har hatt den lenge,
sjekke plugger etter hvert, komptest, følge med på evt oljeforbruk etc for å få et bedre bilde på hva slags tilstand motoren kan være i.

Re: Kawa z650 fusker

Posted: 07 Sep 2009 20:36
by bajas
Ang. motorens tilstand.
Jeg plukket ned hele sykkelen i fjor vinter. Full restaurering.
Med motor ble følgende gjort:
Leverte inn sylinder + topp til glassblåsing, sliping av topp, skifte av ventiltettinger, sliping av ventiler. Fikk toppen tilbake ferdig montert med ventiler og ventiljustering foretatt.
Nye stempelringer montert.
Satt sammen sykkelelen (med alle sandblåste og pulverlakkerte deler - heeerlig!) satt inn motoren, og den startet ganske umiddelbart! Noe den fortsatt gjør.
Brukte sykkelen i hele fjor, men den var litt ujevn i 80-90 km/t men greit nok. Så etterhvert at pluggen på syl. 1 ble våt og grumsete og regnet med at noe var feil der.
Nå i våres tok jeg av toppen for å sjekke at stempelringene satt riktig på den sylinderen. De satt riktig vei, men forskjøvet i forhold til hvordan åpningene skulle stå. Dette må ha skjedd ved monteringen for da er det lett å få snurret på disse.
Leverte også sylinder og stempler til anerkjent motorverksted for kontroll av slitasjen. Det var innenfor limit. Sylinder ble planslipt.
Ventiler er sjekket, timing er sjekket, ryker ikke, bruker ikke olje, så alt "nedentil" skulle være i orden.
Problemet med "sperringen" var ikke der i fjor - da var det litt ujevnt bare.
Ser ut som det har endret seg litt de siste dagene faktisk, tar jeg det veldig forsiktig gradvis så kommer'n plutselig som en kule for så å fuske litt igjen. Så det er litt liv innimellom.
Demonterte forgasserne i helga og renset og blåste, membranene så bra ut, stemplene gled fint og likt, men det hjalp ikke. Har også prøvd forskjellig instillinger på luftskruene, men....nei.


Starter og går greit sånn ellers, fin på tomgang også. Brukes hver dag.

Re: Kawa z650 fusker

Posted: 07 Sep 2009 21:06
by RockeRolf
Alt indikerer et problem med drivstofftilførselen/forgassing ut fra den siste beskrivelsen din.

Men jeg har ikke bedre forslag enn å sjekke alt fra toppen av tanken (ventilasjon) og helt ned til innsugene.
Mulig jeg har låst meg på akkurat den delen, så jeg håper du får andre innspill i så tilfelle. Selv klarer jeg ikke å se at coilene skal kunne gi slike symptomer, men man skal aldri si aldri.
Tenningsmessig ville jeg sett på selve tenningsanlegg/forskyver. Om det ikke allerede er oppgradert til det Boyer Bransden kitet som "alle" bruker på slike sykler.
https://www.z-power.co.uk/merchantmanag ... ts_id=1238

Re: Kawa z650 fusker

Posted: 07 Sep 2009 23:27
by bajas
Takk!
Tenkte på timingen - kan en tann feil gi slike symptomer?
Hvis det er bensinmangel fra tanken, ville den ikke gå ordentlig den lille stunden det i så fall er fulle kamre, og så nesten stoppe?
Ved rusing er det ikke noe problem å få fullt turtall.

Har nettopp fyllt opp tanken (fylte også litt forgasserrens) så jeg skal tømme den og sjekke sila når jeg har kjørt opp litt. Må få plass til bensinen på en kanne vet du.

Re: Kawa z650 fusker

Posted: 07 Sep 2009 23:48
by RockeRolf
Til det med ei tann skjeivt register: Nei!

En motor som ruser på tomgang er ubelastet og bruker dermed deretter.
Jeg tror du er inne på noe mht. å få fyllt opp fløttørkammerne.

Om vi snakker om bensintilførsel før selve forgasserne så er det på din sykkel tre ting som kan skape problemer:

Tett avlufting. Det skapes vacuum i tanken og bensinen renner ikke ned som den skal. Som regel ender dette med at sykkelen stopper og man må vente en stund til man får start (trykkforskjellen utlignes og bensinen renner ned).
Men det kan jo være at du har bare en delvis tilstopping her. Sjekkes enkelt med å ta en tur med åpent tanklokk (i oppholdsvær når du har fått litt lavere nivå på tanken selvfølgelig).

Tanken er rusten innvendig, og flak av rust legger seg i/over bensinutløpet. Tanken tømmes, skylles og man bruker tanksealer som fås kjøpt bl.a. hos http://www.gasolin.no

Dritt i bensinfilter enten montert inni/i forb. med bensinkranen eller hengt på slangen ned til forgasserne.

Re: Kawa z650 fusker

Posted: 07 Sep 2009 23:53
by RockeRolf
Forresten: Gamle bensinslanger kan også begynne å svelle/gå i delvis oppløsning. Dette kan medføre innsnevringer.
Bare sånn at den muligheten også er nevnt.

Vet ikke hvilken årsmodell du har, men du har ikke noenslags vacuumstyrt bensinkrane?

Re: Kawa z650 fusker

Posted: 08 Sep 2009 10:38
by bajas
Den stopper aldrig!
Når det gjelder flottørkamre så tappet jeg de i helga når jeg skulle ta av gasserne. Stusset på at nr.1 ga en del bensin, nr 2 litt, og 3+4 ikkeno særlig.
Utjamner det seg på noen måte når man drenerer?

Som sagt skal jeg sjekke tanken når jeg kommer ned på lavere nivå om et par dager. Den ble forøvrig renset vinteren 07/08 før lakkering.
Bensinslange kan jeg selvfølgelig skifte.

Re: Kawa z650 fusker

Posted: 08 Sep 2009 11:16
by RockeRolf
Flottørene arbeider/regulerer uavhengig av hverandre. Men "uttaket" fra dem er likt, om du skjønner hva jeg mener. Dreneringene er ventiler som skrus ut på bunnen av hvert kammer. Individuelt dette også. Har ikke sett forgassere med utlignede flottørkammere på motorsykkel. Isåfall har du slanger som går fra det ene kammeret til det andre.

Uten å ha sjekket filteret/silen ville jeg ikke gjort noe som helst inntil videre.
Forresten:
Prøv å kjøre en tur. Når den begynner å fuske så dra på med choke.
Om du merker en forbedring/forandring, over kortere eller lengre tid, kan du utelukke alt elektrisk å konse helt og holdent om bensintilførsel/forgassing.

Re: Kawa z650 fusker

Posted: 08 Sep 2009 13:21
by bajas
Choke har jeg prøvd - fusker når det kommer opp i turtall da også.
Fordelingen av bensin mellom gasserne går i slange/rør mellom hver (små korte).