Blåfarge på effektanlegg?

Prat om tung MC.
Post Reply
bmh
Posts: 41
Joined: 25 Aug 2005 12:59

Blåfarge på effektanlegg?

Post by bmh »

Hei alle sammen!

Har noen av dere peiling på hvorfor det blir blåfarge på effektanlegg til MC, mens orginalanlegget er like fint?

Kan årsaken være att effektanlegget er mye tynnere utførelse, slik att det blir brent fortere?

Dette gjelder en Honda Shadow, en sykkel som ikke er hardt kjørt.



Mvh.
BMH
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Opplevde det samme på min gamle Z. Forklaringen i mitt tilfelle var at originalanlegget (svanehalsene) har doble vegger, mens effektanlegget har enkle vegger i rørene.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
bmh
Posts: 41
Joined: 25 Aug 2005 12:59

Post by bmh »

Ok!

Så det er ikke dermed sagt att det er noe galt med MC`en altså?

Finnes det noen måte å bli kvitt blåfargen på?
Blir litt skjemmenes i forhold til resten av chromen.






Mvh.
BMH
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kan si det er originalt om noen spør. Får jo slikt originalt :)

Image
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Blåfargen kommer av varme. Kan ofte bety at motoren går med mager blanding, men som oftest handler det om tynt materiale og varmkjøring.

Ikke noe å bry seg om, i gamle dager var blå piper et tegn på at du virkelig kjørte motorsykkelen din, og ga således en slags status.....

Det finnes et produkt som heter Blue-away, eller Blu-away (google-søk og du skal finne), men som sagt, ikke noe å bry seg om.

T'Weed
bmh
Posts: 41
Joined: 25 Aug 2005 12:59

Post by bmh »

Heisann!

Vil takke for alle svar!
Utrolig kunnskapsnivå der ute! Mye kompetanse!






Mvh.
BMH
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Kan også nevne at man kan "lese" hvilke temperaturer metall har vært utsatt for ved å se på denne fargen. Hvis noen kjenner disse "fargekodene" kunne det vært interessant å vite.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
NPNG
Posts: 156
Joined: 28 Apr 2005 14:49
MC: BSA B33

Post by NPNG »

Tar det meste med Autosol også, hvis det ikke har komme alt for langt... Må bare ha litt god tid og tålmodighet...

"Ektemannen er det tålmodigste av alle husdyr. "
Santiago Ramon Y Cajal
Image
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

HVordan kan autosol ta vekk fargen når dette er noe som skjer inni selve metallet.. og ikke møkk og slitasje som kommer utenfra? bare lurer
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Det stemmer faktisk at man kan bruke Autosol, men effekten varer ikke så lenge. Skal ikke begi meg ut på noen forklaring på hvorfor det funker, R, men jeg antar at det er det ytterste laget av metallet som reagerer med de ytre faktorene (kald luft, feks.).

Jeg registrerer at noen har begynt å bruke varmeledende tape igjen. Ser ut som grov lerretstape, faktisk ganske stilig. Indianern vet nok alt om dette.....

T'Weed
User avatar
NPNG
Posts: 156
Joined: 28 Apr 2005 14:49
MC: BSA B33

Post by NPNG »

Har ingen anelse... aldri prøvd det selv. De tilfellene jeg vet om ble det pussa med en gang pipene ble misfarga, det funka...
Image
User avatar
Einar
Posts: 650
Joined: 26 Apr 2005 15:03
Location: Tofte

Post by Einar »

Post Reply