Full pakke med skinn
-
- Posts: 46
- Joined: 16 Feb 2009 18:14
- MC: Nå: Ducati 748S '00
x Honda CBR600F '97 (avgått ved døden)
x Suzuki GSX400E '84 - Location: Trondheim
Full pakke med skinn
Hei, jeg var uheldig og ble påkjørt av en trailer i sommer. Ambulansepersonellet gjorde som de skulle og klippet opp alt utstyret mitt. Det jeg hadde var følgende:
- Shoei XR1000 hjelm
- Rev'It GT2 skinnbukse
- Arlen ness kenguruskinnjakke med uttagbar Gore-Tex-membran
- Alpinestars S-MX Plus sko
- Halvarssons ryggskinne
Generelt liker jeg ikke å spare på beskyttelse, og nå etter denne erfaringen tenker jeg at kvalitet/god beskyttelse kommer før pris. Når det gjelder hjelm tenker jeg å kjøpe samme, eller evt. XR1100. Er det noen som har erfaring med denne nye modellen?
Av sko har jeg lyst på Sidi Vortice. Siden det er vrient å få disse i Norge, er det noen her som har prøvd begge? Spesielt lurer jeg på om størrelsen er lik (altså om str. 40 AS tilsvarer str. 40 Sidi).
Jakka er jeg litt muggen over ble ødelagt, i det jeg ikke har funnet noen tilsvarende skinnjakke på nett, og min er ute av produksjon. Jeg har et problem i at jeg er 182 cm høy og kun veier ca 67 kg. Det gjør at størrelsene fort blir for store når armlengden er rett. Er det noen som vet om jakker som er smale i modellen, eller som kommer i ekstra lengde?
Bukse: Rev'It GT2 i ekstra lengde (Str. 98 = ekstra lang 48) var superb. Det er godt mulig jeg bestiller meg en ny slik fra England. Er det noen tilsvarende bukser i Norge som selges i ekstra lengde?
Om nødvendig vil jeg kunne legge inn 10-15000 i bukse og jakke, evt. heldress, gitt at størrelsen passer.
Jeg holder forresten til i Trondheim!
- Shoei XR1000 hjelm
- Rev'It GT2 skinnbukse
- Arlen ness kenguruskinnjakke med uttagbar Gore-Tex-membran
- Alpinestars S-MX Plus sko
- Halvarssons ryggskinne
Generelt liker jeg ikke å spare på beskyttelse, og nå etter denne erfaringen tenker jeg at kvalitet/god beskyttelse kommer før pris. Når det gjelder hjelm tenker jeg å kjøpe samme, eller evt. XR1100. Er det noen som har erfaring med denne nye modellen?
Av sko har jeg lyst på Sidi Vortice. Siden det er vrient å få disse i Norge, er det noen her som har prøvd begge? Spesielt lurer jeg på om størrelsen er lik (altså om str. 40 AS tilsvarer str. 40 Sidi).
Jakka er jeg litt muggen over ble ødelagt, i det jeg ikke har funnet noen tilsvarende skinnjakke på nett, og min er ute av produksjon. Jeg har et problem i at jeg er 182 cm høy og kun veier ca 67 kg. Det gjør at størrelsene fort blir for store når armlengden er rett. Er det noen som vet om jakker som er smale i modellen, eller som kommer i ekstra lengde?
Bukse: Rev'It GT2 i ekstra lengde (Str. 98 = ekstra lang 48) var superb. Det er godt mulig jeg bestiller meg en ny slik fra England. Er det noen tilsvarende bukser i Norge som selges i ekstra lengde?
Om nødvendig vil jeg kunne legge inn 10-15000 i bukse og jakke, evt. heldress, gitt at størrelsen passer.
Jeg holder forresten til i Trondheim!
Never underestimate the predictability of stupidity.
-
- Posts: 46
- Joined: 16 Feb 2009 18:14
- MC: Nå: Ducati 748S '00
x Honda CBR600F '97 (avgått ved døden)
x Suzuki GSX400E '84 - Location: Trondheim
Re: Full pakke med skinn
Bumper tråden, ser det er litt lite aktivitet her.
Never underestimate the predictability of stupidity.
- Jeanette
- Administrator
- Posts: 7496
- Joined: 05 Sep 2006 19:45
- MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S - Location: Oslo
Re: Full pakke med skinn
Forumet har vært nede siden begynnelsen av oktober, men forhåpentlig er sjansen for et svar større nå
Re: Full pakke med skinn
Rukka har bukser som kommer i lang utførelse. De har også jakker som kan justeres ganske mye, men hvis du skal kjøpe R-sykkel vil jeg anbefale skinn, sitter mye bedre på sykkelen da. Skinndresser har gjerne litt slank passform, så du kan jo stikke innom din nærmeste forhandler og ta en liten prøverunde?
Har ikke prøvd XR 1000 eller XR 1100, men hjelmer i samme kategori som du kanskje kan se nærmere på er X-lite X-701 og Arai Quantum.
Sidi har en ryggskinne med brystplate. Kanskje det kan være noe?
Ellers vil jeg anbefale TCX Competizione S Gore Tex støvler. Racingstøvler som er vanntette blir ikke feil, dessuten har de veldig bra ankelbeskyttelse.
Kan også anbefale RSV Mille på det varmeste
Har ikke prøvd XR 1000 eller XR 1100, men hjelmer i samme kategori som du kanskje kan se nærmere på er X-lite X-701 og Arai Quantum.
Sidi har en ryggskinne med brystplate. Kanskje det kan være noe?
Ellers vil jeg anbefale TCX Competizione S Gore Tex støvler. Racingstøvler som er vanntette blir ikke feil, dessuten har de veldig bra ankelbeskyttelse.
Kan også anbefale RSV Mille på det varmeste
-
- Posts: 46
- Joined: 16 Feb 2009 18:14
- MC: Nå: Ducati 748S '00
x Honda CBR600F '97 (avgått ved døden)
x Suzuki GSX400E '84 - Location: Trondheim
Re: Full pakke med skinn
Først; takk for tipsene!
Har vært innom både her og der; en del av dem er ganske slanke i formen, men jeg har litt (uvanlig) lange bein og armer, slik at de blir alt for korte. Har dog fått vite at Halvarssons/Lindstrands/Jofama kan tilpasse i lengden på bestilling.inunf wrote:Rukka har bukser som kommer i lang utførelse. De har også jakker som kan justeres ganske mye, men hvis du skal kjøpe R-sykkel vil jeg anbefale skinn, sitter mye bedre på sykkelen da. Skinndresser har gjerne litt slank passform, så du kan jo stikke innom din nærmeste forhandler og ta en liten prøverunde?
Har forsøkt X-701, og den satt rimelig fresht. Skal prøve den på nytt før eg gjør noe endelig kjøp, samt teste Arai Quantum.inunf wrote:Har ikke prøvd XR 1000 eller XR 1100, men hjelmer i samme kategori som du kanskje kan se nærmere på er X-lite X-701 og Arai Quantum.
Absolutt! Fikk beskjed av ambulansepersonellet at det var utstyret (og en avsindig mengde flaks) som redda livet mitt nå sist gang, så litt mer padding hadde ikkje vore feil. Hvor kan jeg få tak i denne?inunf wrote:Sidi har en ryggskinne med brystplate. Kanskje det kan være noe?
Skulle gjerne ha ønsket at disse hadde passet, men de er alt for høye over fotpladet for meg, så selv om størrelsen er korrekt, så glipper de i helen.inunf wrote:Ellers vil jeg anbefale TCX Competizione S Gore Tex støvler. Racingstøvler som er vanntette blir ikke feil, dessuten har de veldig bra ankelbeskyttelse.
Ja, en kompis av meg, Kenneth (Erazar her på forumet) nevnte at du nok kunne gi et og to tips om denne. Har fått tilbud om relativt prisgunstig forsikring til 748 (Sparebank 1 forsikring), så tenker at RSV Mille kanskje er i noenlunde samme gata?inunf wrote:Kan også anbefale RSV Mille på det varmeste
Never underestimate the predictability of stupidity.
Re: Full pakke med skinn
Vær også oppmerksom på at Ducati (igrunn alle italienske merker) krever litt hyppigere vedlikehold
Men tro meg det er verdt det
Men tro meg det er verdt det
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Full pakke med skinn
Aprilia RSV Mille er, så vidt jeg husker, kjent for å være "feilfri". Nå er dette sikkert langt fra sant, men Aprilia har visstnok gjort en veldig god jobb der i følge mange av testene jeg leste når jeg stod ovenfor valget mellom å kjøpe Ducati eller Aprilia.
(Men likevel endte jeg med en Ducati. Hva kan jeg si... å lese om en RSV Mille på nettet står ikke opp mot å høre og sitte på LS sin 748. )
(Men likevel endte jeg med en Ducati. Hva kan jeg si... å lese om en RSV Mille på nettet står ikke opp mot å høre og sitte på LS sin 748. )
Re: Full pakke med skinn
Vet ikke hvem som selger den ryggskinna nærmest deg. Viser seg at det var Spidi den het. Jeg kjøpte min gjennom jobben (MC Oslo), og er veldig fornøyd. Det eneste du bør være obs på er at borrelåsen har en tendens til å gå opp. Tror Alpinestars har en ryggskinne i samme kategori, kan være noe å sjekke.
Er sannsynligvis samme forsikringspris på RSV og 748, var ihvertfall det for meg. I en ideell verden hadde vi kjørt 748 (eller 916) alle sammen, men når det er dine egne penger som skal betale for morroa så er RSV'en så mye snillere mot lommeboka at du bør virkelig sette deg ned å tenke deg om før du handler. 748 er jo kjent for problemer med vippearmene, disse er ikke akkurat billig å bytte. Dessuten har du jo registerreimene som må byttes annenhvert år. RSV'en går 7 500 km mellom oljeskiftene, 25 000 km mellom ventiljusteringene, og har stort sett en eneste vanlig feil, starterclutchen.
Er sannsynligvis samme forsikringspris på RSV og 748, var ihvertfall det for meg. I en ideell verden hadde vi kjørt 748 (eller 916) alle sammen, men når det er dine egne penger som skal betale for morroa så er RSV'en så mye snillere mot lommeboka at du bør virkelig sette deg ned å tenke deg om før du handler. 748 er jo kjent for problemer med vippearmene, disse er ikke akkurat billig å bytte. Dessuten har du jo registerreimene som må byttes annenhvert år. RSV'en går 7 500 km mellom oljeskiftene, 25 000 km mellom ventiljusteringene, og har stort sett en eneste vanlig feil, starterclutchen.
-
- Posts: 46
- Joined: 16 Feb 2009 18:14
- MC: Nå: Ducati 748S '00
x Honda CBR600F '97 (avgått ved døden)
x Suzuki GSX400E '84 - Location: Trondheim
Re: Full pakke med skinn
Har fått nyss om dette, ja. Hadde i utgangspunktet tenkt å sette av 5000 i året til servicefond. Er dette kanskje litt lite?LordShaft wrote:Vær også oppmerksom på at Ducati (igrunn alle italienske merker) krever litt hyppigere vedlikehold
Får ta meg en tur rundt og sjekke skikkelig. I tillegg er jeg litt keen på at kræsjegenskapene er gode, skal se om jeg klarer å grave opp noen tester.inunf wrote:Viser seg at det var Spidi den het. Jeg kjøpte min gjennom jobben (MC Oslo), og er veldig fornøyd. Det eneste du bør være obs på er at borrelåsen har en tendens til å gå opp. Tror Alpinestars har en ryggskinne i samme kategori, kan være noe å sjekke.
Heldigvis er jeg student ved NTNU, og det er noen ivrige sjeler i SMCK (Studentenes MC-klubb). Sånn sett vil justeringer og vedlikehold som ikke koster så alt for mye ikke være noe problem. Men jeg ser poenget i vippearmer og slikt. Har noen oversikt over antatte driftskostander for en 748 utover bensin og forsikring?inunf wrote:Er sannsynligvis samme forsikringspris på RSV og 748, var ihvertfall det for meg. I en ideell verden hadde vi kjørt 748 (eller 916) alle sammen, men når det er dine egne penger som skal betale for morroa så er RSV'en så mye snillere mot lommeboka at du bør virkelig sette deg ned å tenke deg om før du handler. 748 er jo kjent for problemer med vippearmene, disse er ikke akkurat billig å bytte. Dessuten har du jo registerreimene som må byttes annenhvert år. RSV'en går 7 500 km mellom oljeskiftene, 25 000 km mellom ventiljusteringene, og har stort sett en eneste vanlig feil, starterclutchen.
Never underestimate the predictability of stupidity.
Re: Full pakke med skinn
Var en kollega av meg (mekaniker) som påsto at han fortsatt har til gode å ta service på en Ducati (748/916/996/998) uten å måtte bytte noen vippearmer. Nå er det ikke ofte det er en Ducati innom verkstedet der, så er ikke godt å si om han bare har fått noen uheldige eksemplarer. Vippearmene er dyre, og hvis man har kjørt lenge med slitte vippearmer kan det skade kammene. Kammene er ikke billige de heller, så sørg for å kjøpe en med bra historikk om du går for 748. Ellers kan det fort bli dyrt.
Du bruker fort 5 000 kr i dekk på en sesong om du ikke har tilgang på billige dekk og legger om selv. Hva en service koster på 748 bør Ducati-gjengen ha kontroll på. Vanlig service på RSV'en tar du lett selv, og koster kanskje 800 kr for olje, 100 kr for oljefilter og 300 kr for luftfilter. Si 1 500 - 2 000 kr i deler, så har du grei margin.
Du bruker fort 5 000 kr i dekk på en sesong om du ikke har tilgang på billige dekk og legger om selv. Hva en service koster på 748 bør Ducati-gjengen ha kontroll på. Vanlig service på RSV'en tar du lett selv, og koster kanskje 800 kr for olje, 100 kr for oljefilter og 300 kr for luftfilter. Si 1 500 - 2 000 kr i deler, så har du grei margin.
-
- Posts: 46
- Joined: 16 Feb 2009 18:14
- MC: Nå: Ducati 748S '00
x Honda CBR600F '97 (avgått ved døden)
x Suzuki GSX400E '84 - Location: Trondheim
Re: Full pakke med skinn
Takk for gode tilbakemeldinger!
Er det noen som vet om noen i Trondheimsområdet som har 748 eller RSV Mille? Skulle veldig gjerne ha sett og hørt dem first hand!
Er det noen som vet om noen i Trondheimsområdet som har 748 eller RSV Mille? Skulle veldig gjerne ha sett og hørt dem first hand!
Never underestimate the predictability of stupidity.
Re: Full pakke med skinn
*shrug* Jeg skal ha 996en min inn til service nå, og antar at det blir omtrent samme prisen som det ville vært på en 748. Det er da snakk om storservice, noe de bruker én dag på å fullføre, og koster 7000 kr.
Du kan jo alltids vurdere en 996 om du ikke finner en 748 som du liker. De er så godt som identiske, men 996en har litt mer motor. Er veldig spent på å se hva du ender opp med siden du ser på akkurat de samme syklene som jeg gjorde selv for ett år siden. Hvis du har anledning tror jeg det er lurt at du prøversitter syklene før du kjøper noe. Om du tilfeldigvis skal en tur til Lillehammer kan du selvsagt få prøvesitte min.
Du kan jo alltids vurdere en 996 om du ikke finner en 748 som du liker. De er så godt som identiske, men 996en har litt mer motor. Er veldig spent på å se hva du ender opp med siden du ser på akkurat de samme syklene som jeg gjorde selv for ett år siden. Hvis du har anledning tror jeg det er lurt at du prøversitter syklene før du kjøper noe. Om du tilfeldigvis skal en tur til Lillehammer kan du selvsagt få prøvesitte min.
-
- Posts: 46
- Joined: 16 Feb 2009 18:14
- MC: Nå: Ducati 748S '00
x Honda CBR600F '97 (avgått ved døden)
x Suzuki GSX400E '84 - Location: Trondheim
Re: Full pakke med skinn
Vel, det er ikke så alt for usannsynlig, i og med at det er godt mulig jeg blir innkalt til vitne i saken "Staten vs. trailersjåføren som kjørte på meg", da han har avvist forelegget sitt. Og artig nok skjedde dette i Sør-Fron politidistrikt litt nord for Lillehammer.Lord Erik wrote:Om du tilfeldigvis skal en tur til Lillehammer kan du selvsagt få prøvesitte min.
I serien "jeg tester ortopediske avdelinger", kan jeg for øvrig på det varmeste anbefale ortopedisk avdeling ved Lillehammer sykehus. Maten er god og servicen upåklagelig Banker i hvert fall Haugesund sykehus (som jeg ble flyttet til etter hvert).
*edit: Litt usikker på om jeg kommer til å synes at RSV Mille og 996 har hakket for mye pulver akkurat nå, i det én nær-døden-opplevelse holder ei stund.
Never underestimate the predictability of stupidity.
Re: Full pakke med skinn
Du får gi et ord om du har tenkt deg en tur.
Forstår godt om du med ettertanke syntes det kan være litt for mye krefter i de syklene du vurderer nå. En sykkel går riktignok ikke raskere enn det du vil at den skal, men det er lett å få horn i hodet når man sitter på en kraftig R-sykkel.
Forstår godt om du med ettertanke syntes det kan være litt for mye krefter i de syklene du vurderer nå. En sykkel går riktignok ikke raskere enn det du vil at den skal, men det er lett å få horn i hodet når man sitter på en kraftig R-sykkel.
Re: Full pakke med skinn
Foreslår at vi holder oss litt til emne i denne tråden, hvis du vil ha rene anbefalinger til hvilken og hvorfor om sykkel, kan du starte en ny trå i tung mc delen
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app