Generelt mobilsnakk

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Generelt mobilsnakk

Post by Lord Erik »

iPhonen min begynner å si takk for seg etter et uhell som involverte mobilen og et bål sist sommer. Jeg vurderer derfor å endelig bytte den ut i noe nytt, og har siklet en del på HTC HD2. Problemet er derimot at HTC har fått en del pepper på grunn av at de har brukt OS WM 6.5 i mobilen, og ikke f.eks Android. Er det noen som har erfaring med WM 6.5, eller helst HD2, som har noen mening om hvor ille dette er?

Det er rykter om at det jobbes med å lage en uoffisiell Android-patch som kan installeres på HD2, men så vidt jeg har forstått lar denne vente på seg. Er derfor usikker på om jeg skal:

a) Kjøpe HTC HD2 og satse på at WM 6.5 er greit
b) Vente og se om det kommer en telefon lik HD2, men med Android
c) Vente til slutten av Juli når Apple lanserer iPhone 4G, og håpe på at de har laget noe nyskapende (noe de ikke har gjort på tre år imho)

Hvis det er noen som sitter med erfaringer med noen av mobilene, har hørt positive rykter om iPhone 4G, eller vet om det er sannsynlig at Android vil komme til HD2, så vil jeg gjerne høre om det! :-)
Last edited by Lord Erik on 13 Jun 2010 01:09, edited 1 time in total.
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: HD2 vs iPhone(?), vurderer ny mobil

Post by Onsløv »

Mener jeg leste et sted at HTC skulle komme med to nye android telefoner nå i mars, såvidt jeg har skjønt.
Vent på disse om du kan. Det gjør jeg.

-mvh-
Kristian
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: HD2 vs iPhone(?), vurderer ny mobil

Post by Lord Erik »

Hm, vet du hva de kommende modellene skal hete? Kan ikke se at det er noen informasjon om dem på htc.com. Vurderer også Google Nexus One, selv om den ikke er like stilig som verken HD2 eller iPhone.

EDIT: HTC Desire ser også grei ut specsmessig, AMOLED frister. Eneste som drar ned er den litt runde formen, som jeg ikke er så voldsomt glad i. Rette linjer gjør seg bedre imho. :-)
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: HD2 vs iPhone(?), vurderer ny mobil

Post by Onsløv »

Hei igjen.

Ser nok ut som jeg har blingset litt, det var nok ikke HTC jeg hadde lest om, men tydeligvis Samsung og LG.
Men HTC kommer vel med noe nytt de også... :D
Desire så absolutt interessant ut ja...
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: HD2 vs iPhone(?), vurderer ny mobil

Post by Lord Erik »

Du vet vel ikke når Apple lanserer specs om årets iPhone? I følge ryktene kan den bli ganske heftig.

Tror jeg har kommet til den konklusjonen at jeg avventer og ser hva som skjer. Jeg gidder ikke vente på at Android eller WM 7 blir fikset til HD2, og jeg tror ikke jeg er så fornøyd med designet på verken Nexus One, eller HTC Desire. Kjedelig å bruke såpass mye penger og være halveis fornøyd. :-#
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: HD2 vs iPhone(?), vurderer ny mobil

Post by Onsløv »

Apple og iføøn holder jeg meg langt unna, så jeg aner ikke :D
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: HD2 vs iPhone(?), vurderer ny mobil

Post by erazar »

Har fått klådd på de fleste telefonen i det siste og må si at det er Nexus One som har gitt den største wow effekten. Den ser ikke helt fantastisk ut på bilder, men skjermen føles utrolig skarp og bra.

Når det gjelder w.mobile 6,5 er jeg ikke helt overbevist, de er inne på noe men en finner fremdeles de små ikonene på startmeny og tittelinje som egentlig fordrer at en bruker en penn for å få utbytte. Nå er det vel rimelig å tro at om de ikke kommer med en droidpatch så kan iallefall wm 7 klare å kjøre på denne telefonen. I det os'et ser det ut til at windows har gått bort fra disse små ikonene og over til at vi vil bruke fingre på mobilen. Samtidig har ikke microsoft tatt nok høyde for direkte tilgang til "apps" men det virker som de (også i wm7) baserer det på at det er en åpen plattform og at brukeren bruker nettet og andre hjelpemidler for å finne den programvaren de trenger. Vi prøvde å få se noe fra det kryptiske skymarket som skal være microsofts løsning på denne utfordringen, men jeg har ikke fått sett det enda. Om de innfører skymarket kan det se ut som de sparer det til wm7 iallefall. HD2 vil dermed sannsynligvis ikke ha direkte tilgang til apps utenom marketplace som ligger på den nå. (som ikke akkurat er overbelastet)

Selv har jeg nå en HTC magic privat og en iPhone på jobb. Den neste privattelefonen min har uten tvil android os! Det jeg har sett av muligheter på denne plattformen overgår for meg alle andre plattformer. Når det gjelder utseendet på telefoner ser det ikke akkurat ut til at det skal ta helomvending med en gang (iallefall ikke om en skal ta cebit som en form for målestokk.) En forventer nå store skjermer, få knapper og lite "dødmat" rundt skjermen.

Hva apple kommer med er jeg ikke sikker på, men jeg som mange andre forventer ikke noen stor revolusjon. De kan overraske, men det tviler jeg på. Kort fortalt ville jeg ikke basert mobilkjøp kun på utseende/feel men mye på hvilken plattform den er på. HD2 er kul den, og det er god respons i skjermen, men som sagt er jeg ikke overbevist over wm 6,5.
Lord Erik wrote: b) Vente og se om det kommer en telefon lik HD2, men med Android
Ville vært min plan.
Kjekt å være så subjektiv på nettet igjen forresten, uten at det starter en milelang flamewar og fanboytroll tråd.
Always remember that you are unique, just like everybody else.
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: HD2 vs iPhone(?), vurderer ny mobil

Post by Onsløv »

erazar wrote:Hva apple kommer med er jeg ikke sikker på, men jeg som mange andre forventer ikke noen stor revolusjon. De kan overraske, men det tviler jeg på.
Apple kommer jo med ipad...
Image
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: HD2 vs iPhone(?), vurderer ny mobil

Post by Lord Erik »

erazar wrote:Har fått klådd på de fleste telefonen i det siste og må si at det er Nexus One som har gitt den største wow effekten. Den ser ikke helt fantastisk ut på bilder, men skjermen føles utrolig skarp og bra.
Høres ut som om HTC Desire kan være noe for deg da. Samme specsene, men hakket penere (etter min mening). ;-)
Når det gjelder w.mobile 6,5 er jeg ikke helt overbevist, de er inne på noe men en finner fremdeles de små ikonene på startmeny og tittelinje som egentlig fordrer at en bruker en penn for å få utbytte.
Når jeg prøvde WM 6.5 på HD2 i butikken her (riktignok med Sense på "toppen") så syntes jeg det virket litt rotete. Kanskje jeg er for vant med iPhone, men menyene er ikke spesielt logisk lagt opp, det er rett og slett for mange menyer og valg over alt til at det ser ryddig ut. Dette er både en styrke og en svakhet. Jeg vil gjerne ha valg, ulikt på iPhone, men jeg vil ikke ha rot slik som jeg syntes wm 6.5 er preget av heller! Nå kan man selvsagt personalisere det til en viss grad, men vet ikke helt om jeg hadde blitt fornøyd uansett.
Nå er det vel rimelig å tro at om de ikke kommer med en droidpatch så kan iallefall wm 7 klare å kjøre på denne telefonen. I det os'et ser det ut til at windows har gått bort fra disse små ikonene og over til at vi vil bruke fingre på mobilen.


Det vil jeg tro at kommer ja. Men etter å ha hatt tre crackete iPhoner vil jeg gjerne ha en telefon med originalt OS for en gangs skyld! Hvorfor kan de ikke bare gjøre det bra til å begynne med? Det blir alltid ekstra stress når man, f.eks, oppdaterer dersom man har en cracket telefon. :-s

Samtidig har ikke microsoft tatt nok høyde for direkte tilgang til "apps" men det virker som de (også i wm7) baserer det på at det er en åpen plattform og at brukeren bruker nettet og andre hjelpemidler for å finne den programvaren de trenger. Vi prøvde å få se noe fra det kryptiske skymarket som skal være microsofts løsning på denne utfordringen, men jeg har ikke fått sett det enda. Om de innfører skymarket kan det se ut som de sparer det til wm7 iallefall.


Akkurat der tror jeg MS har gjort en stor feil. At de ikke har satset mer på å lage et oversiktlig sted med mange apps. Riktignok kan man finne masse apps på nettet, men det er tungvint og uforståelig for veldig mange.
Hva apple kommer med er jeg ikke sikker på, men jeg som mange andre forventer ikke noen stor revolusjon. De kan overraske, men det tviler jeg på. Kort fortalt ville jeg ikke basert mobilkjøp kun på utseende/feel men mye på hvilken plattform den er på. HD2 er kul den, og det er god respons i skjermen, men som sagt er jeg ikke overbevist over wm 6,5.
Nei, de har egentlig ikke overrasket stort siden den første iPhonen spør du meg. 3G og 3GS er knapt nok oppdateringer av samme mobilen i min mening. Ikke har jeg fått brukt GPSen noe særlig heller, den tar en evighet på å finne posisjon, bruker masse strøm, og funker dårlig om man har noe annet enn luft mellom mobilen og himmelen.

Det jeg derimot liker med iPhone er at det er lett! iTunes er lett, appstore er lett, og hele telefonen er enkel (blant annet fordi du ikke kan gjøre noe spesielt avansert). Og ikke minst er det pent. Greit nok at iTunes hiver vekk alle apps de ikke liker, som alt med seksuelt innhold, men det setter også en viss standard for applikasjonene. Om Apple skulle overraske med OLED, >1Ghz prosessor, større skjerm, og nytt og pen design... så er det ikke umulig at jeg tar nok en tur på Apple-karusellen om det ikke har kommet en HD2 med Android innen den tid. :-k

Men jeg vil ikke ha nok en iPhone som er identisk til de tre andre jeg har hatt, og som har "nye" funksjoner som i hovedsak er en selvfølge hos alle andre telefoner. De må komme med noe nytt, og det må være bra.

Kjekt å være så subjektiv på nettet igjen forresten, uten at det starter en milelang flamewar og fanboytroll tråd.
Helt enig. Amobil.no er f.eks helt i skyttergravene når det gjelder iPhone og WM 6.5 virker det som. Umulig å ha en saklig diskusjon der. :roll:
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: HD2 vs iPhone(?), vurderer ny mobil

Post by Lord Erik »

Deauville00 wrote:
erazar wrote:Hva apple kommer med er jeg ikke sikker på, men jeg som mange andre forventer ikke noen stor revolusjon. De kan overraske, men det tviler jeg på.
Apple kommer jo med ipad...
Image
:lol:

Hvorfor noen skulle ha lyst på en iPad forstår jeg ikke.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: HD2 vs iPhone(?), vurderer ny mobil

Post by Lord Erik »

http://www.amobil.no/artikler/samsung_l ... dell/75632

Why hello. Her var det plutselig noe nytt og interessant...
User avatar
^nitro
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2009 08:38
MC: Kawasaki Ninja 250R
Location: Oslo

Re: HD2 vs iPhone(?), vurderer ny mobil

Post by ^nitro »

Mvh
Christian

Nå: Kawasaki Ninja 250R (2008)
Neste: CBR600RR / ZX-6R / R6 / GSXR
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: HD2 vs iPhone(?), vurderer ny mobil

Post by Lord Erik »

Ja, så den jeg og, men så langt er den kun planlagt for salg i USA. Og må si meg litt skuffet over at de ikke har lagt til en OLED-skjerm... :?
User avatar
^nitro
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2009 08:38
MC: Kawasaki Ninja 250R
Location: Oslo

Re: HD2 vs iPhone(?), vurderer ny mobil

Post by ^nitro »

Enig. Venter på noe tilsvarende (med GSM). Synes samsungen ser så klumpete ut. Skulle ønske flere produsenter kunne utnytte plassen bedre og ha en skjerm som dekker det meste untatt knappene nederst.

Får vel beholde Hero'n inntil videre :)
Mvh
Christian

Nå: Kawasaki Ninja 250R (2008)
Neste: CBR600RR / ZX-6R / R6 / GSXR
Post Reply