Tips til fjerning og forhindring av rust ?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
zizzou

Tips til fjerning og forhindring av rust ?

Post by zizzou »

Jeg koblet idag til batteriet igjen for sesongen, men så la jeg merke til en del rust både her og der. Er det noen som har noen tips hvordan å behandle rust på bl.a skive og støtte ? Så også en liten antydning til rust på kjettingen. Og hvordan ville dere normalt gjort for å forhindre rust på disse plassene (+ eksospotten) ?

Min sykkel blir stående ute i regnfulle bergen med kun overtrekk over. Men jeg får et problem når jeg skal parkere sykkelen, for da er jo eksospotten meget varm, slik at jeg ikke kan trekke overtrekket over. Noe som da fører mye raskere til rust når det regner. Noen tips ? Er det f.eks noen trekk som tåler denne varmen e.l ?

Setter stor pris på alle typer svar! :)
knetrom

Re: Tips til fjerning og forhindring av rust ?

Post by knetrom »

På stedet klossene kniper på bremseskiven forebygger/fjerner du rust med å kjøre :) I området rundt vet jeg ikke.

Kjedet må være oljet og det hjelper å ikke parkere i en dam eller et sted det regner mye. Samme med potten, min rustet først når den under en manglende takrenne i en måned, bor også i Bergen.

Trekket kan du ta delvis på og gå ned senere og ta det helt på..
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Hm, pottene mine blir også varme når jeg kjører, men har aldri svidd hull i trekket av den grunn. Forøvrig er trekket mitt kjøpt på biltema, så vil ikke påstå at det er noen god kvalitet (gikk for et som så litt shabby ut for å ikke tiltrekke tilfeldige berusete forbipaserende når jeg bodde i Bergen sentrum).

Litt rust på skivene og kjedet er ikke uvanlig. Som Morten sa, det går vekk etter litt brukt. Om du hadde funnet et sted under tak til den, så hadde nok sykkelen din vært takknemlig. Bergen kan jo til tider være litt fuktig. ;-)
zizzou

Post by zizzou »

Hehe, ja en garasje (eller ihvertfall et tak) blir absolutt en prioritet når jeg blir ferdig med bachelor/mastergraden og flytter hjem til Stavanger igjen. Den rusten irriterer vettet av meg! Jeg kan dog ihvertfall bekrefte at mitt overtrekk blir svidd av eksospotta :P Må uansett kjøpe et nytt overtrekk etterhvert, så håper det tåler litt varme slik som biltema overtrekket ditt, Lord Erik.
knetrom

Post by knetrom »

Eller så er det bare at pottene på Ducatien sitter litt beskytter oppunder hekken, for Biltematrekket tåler ikke varme ;) (tilgi meg hvis jeg har sett et identisk trekk som mitt bare av annen fabrikant, men det var smeltet hvertfall). Hvis jeg tar trekket på, er det først halvveis og så helt på senere.
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Godt mulig at de holder seg akkurat en centimeter eller lignende ifra, har aldri studert det så nøye, men det er i så fall altså snakk om ganske små marginer. :-k
knetrom

Post by knetrom »

En cm kan være nok vet du, både på sykkelen min og shadowen til min mor legger trekket seg fint ned på eksosen så vi tar ingen sjanser :)
Post Reply