Ny hjelm, tips?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Ny hjelm, tips?

Post by KiM »

Jarle wrote:Er forresten det solvisiret permanent, eller kan det fjernes?
Det må jeg ærlig innrømme at det vet jeg ikke. Vil jo anta at det må være mulighet for å bytte det, selv om jeg på stående fot ikke helt kan forstå hvordan det skal gjøres :lol: Skal se litt nærmere på det. Men du vipper jo opp solvisiret, og da er det jo ikke synlig uansett. Tviler på at du kan ta vekk den knappen på siden (den som er på bildet).
ingen KiM, ingen kos
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Ny hjelm, tips?

Post by Jarle »

Fått testet XR1100 på veien nå... Meget behagelig hjelm, men støyen var der. Upåklagelig service hos Motorport Oslo...
Men den hjelmen passer rett og slett ikke for mitt hode :?
Er fornøyd med HJC'n jeg har nå, og har jo kommet noen nye modeller der...
Noen med erfaringer på FG-15 eller FS-11?
Står at FS-11 er en sportstouring hjelm... Men den er jo dyrere, og da pleier det å være bedre i 9/10 tilfeller...

Snacks'ne utseende på de og...

FG-15
Image
Image

FS-11
Image
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Ny hjelm, tips?

Post by Lord Erik »

Ja, var stilig de der! 8)
User avatar
Swellpretty
Posts: 337
Joined: 02 Jul 2010 17:14
MC: Multistrada V4S
Location: Oslo

Re: Ny hjelm, tips?

Post by Swellpretty »

Jarle wrote:Vurderer ny hjelm nu... MEN, det er ene og alene pga støy... Og jeg er ikke interessert i å kjøre med ørepropper egentlig...
Kikket litt på XR 1100 og diverse X-Lite.
Sjelden jeg får testet hjelmen før jeg kjøper, så må være sikker.


Kom gjerne med erfaringer på disse hjelmer eller gjerne andre tips.
Hjelmen bør fåes i sort/hvit... Men er som sagt åpen for forslag...

Noen ekstra spm:
Blir synsfeltet veldig insnevret med pin lock?
Hvordan er Whisperkit mtp varme inni hjelmen?
Hei! Jeg har XR1100 og er veldig fornøyd. Jeg kjørte tidligere med en XR1000, som i likhet med andre her, testa den grundig. Det vil si at den ramla hardt i bakken med hodet mitt inni. Mine nærmeste kan bekrefte at hjelmen bestod testen med glans.
Jeg kjører i blandt med ørepropper, men det er i grunn når jeg veit at jeg skal kjøre mye på motorveg.
Synsfeltet blir ikke insnevret med pin lock, det er rett og slett genialt. Og det sies at XR1100 er den hjelmen med best utsyn.. (utan at jag vet det sikkert)
Som du ser på min avatar, så får du den ganske hvit.. Kjekt i trafikken, siden man syns bedre \:D/
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Ny hjelm, tips?

Post by Onsløv »

Jarle wrote:Fått testet XR1100 på veien nå... Meget behagelig hjelm, men støyen var der. Upåklagelig service hos Motorport Oslo...
Men den hjelmen passer rett og slett ikke for mitt hode :?
Har du prøvd å skifte/demontere vindskjermen før du går avsted og skifter hjelm? Evnt skifte/låne sykkel?

På min sykkel treffer fartsvinden rett i hjelmen, min schuberth c2 går rett i turbulensmodus med påfølgende støy for mine ører.
Demonterte vindskjermen og jaggu ble det stillere.

Kjøpte ny vindskjerm men får vinden rett i hjelmen fortsatt.
Så jeg tenker rett og slett å trimme ned vindskjermen (kutte av) slik at fartsvinden treffer meg på brystet i stedet. Jeg tror dette blir bedre og mer forutsigbart enn vinden rett i hjelmen.

Nåja, jeg vet jeg sporte av i hht topic og første innlegg, men du snakket om støy, og fortsatt støy på ny hjelm.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
spikre
Posts: 18
Joined: 16 Oct 2010 19:19

Re: Ny hjelm, tips?

Post by spikre »

Image

Prøvd den nye XR-1100 til SHOEI? Du vil bli overbevist i det du tar den på hodet.
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Ny hjelm, tips?

Post by Jarle »

Meg du mener?
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Ny hjelm, tips?

Post by Jarle »

Sjekket litt mer nå... Blir muligens Schuberth S1 Pro...
85 db ved 100km/h er bra tall.
Passet hodet mitt også, og kjente det ble bra tett. Fine luftemekanismer så det ikke blir for varmt på soldager.
Er noen snasne design på de og... Skal prøve noen nye Shark hjelmer som var kommet nå, før valget blir tatt...
Image
Image
Image
Image
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Ny hjelm, tips?

Post by Lord Erik »

Var ikke så gale de der.

Hvordan er sikkerheten til hjelmer med slikt innebygget visir? Er litt fristet til å kjøpe en slik hjelm siden jeg nå kjører konstant med sotet visir, og får store problemer når jeg kjører inn i tunneller eller hvis det blir kveld mens jeg er på tur (skjedde på siste turen i fjor med folk fra forumet her, lite behagelig tur hjem). Men i testen over hjelmer hvor Biltema sin hjelm kom vinnende ut, var den satt opp mot en hjelm fra en kjent produsent med innebygget visir som virkelig ikke holdt mål, og da ble det skyldt nettopp på visiret.
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Ny hjelm, tips?

Post by Jarle »

Tviler på at det er noe problem. De andre modellene er jo flittig brukt blandt touring folket, og dem er vel meget bevisst på sikkerheten.
En av grunnen til at jeg vil ha sånn, er av grunnene du nevner. Noen turer i fjor på vei hjem med visiret oppe for å se, er ikke akkurat noen höydare...
Pluss selvsagt støyen da... ;-)
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Ny hjelm, tips?

Post by supermons »

Lekre design på disse! Hva ligger de på i pris?
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Ny hjelm, tips?

Post by Jarle »

En stund siden jeg var på GMS, men tror det var rundt 5-6k...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
havregr0t
Posts: 41
Joined: 24 Apr 2006 16:10
MC: Aprilia RST Futura
Location: Bergen

Re: Ny hjelm, tips?

Post by havregr0t »

Kjøpte meg en ny hjelm selv på slutten av fjoråret. Etter mange timer med prøving sto det til slutt mellom XR 1100 og nettopp en HJC-hjelm med dobbelt visir (husker dessverre ikke navnet på modellen). Dobbelt visir og tilnærmet halv pris var svært tiltrekkende, men til slutt endte jeg opp med XR 1100. En helt fabelaktig hjelm i mine øyne. Jeg har tidligere slitt med helhjelmer da jeg synes de blokkerer for mye av synsfeltet, men med XR 1100 tenker jeg ikke lengre på dette engang. Kan selvsagt ikke vite om jeg hadde likt HJC-hjelmen enda bedre, men for meg "føltes" XR 1100 mer solid og passformen var for meg en smule bedre. Også plusspoeng for hvordan Shoei har tilrettelagt for bruk av solbriller. Med "spor" i puta ble ikke verdien av å kunne ha dobbelt visir så høy lengre.

Akkurat det at den "føles" bedre og passform blir selvsagt svært subjektivt. Jeg kan naturlignok ikke påstå at XR 1100 har en bedre passform for alle. Når det gjelder følelsen av soliditet blir dette forsåvidt støttet opp av SHARP-testen. Utvilsomt et viktig poeng for meg å ha en så sikker hjelm som mulig - samtidig som alle slike sikkerhetstester aldri vil kunne representere virkeligheten på en perfekt måte.

Når det gjelder svakheter så påsto selgeren at XR 1100 var særs støysvak. Som andre har nevnt er ikke dette riktig. Jeg vet ikke om jeg vil gå så langt som å kalle det en svakhet, og XR 1100 er den mest støysvake hjelmen jeg noen gang har prøvd, men den er ikke særs støysvak. Skal nevnes at jeg glemte å montere på den medfølgende "chin curtain" (aner ikke hva man kaller det på norsk) som visstnok skal redusere støyen en del (finner vel ut det temmelig snart).
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Ny hjelm, tips?

Post by Jarle »

Da står valget mellom 2 design... Veldig usikker...
Skal være til denne dressen... Kom gjerne med innspill ;-)
Image
Image

Hvitt er jo kanskje enda mer synlig, mtp sikkerhet...

Image
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
AdrianK
Posts: 298
Joined: 09 Oct 2010 05:56
MC: Nå: Kawasaki ZX 6r - 1997 mod (ombygget til streetfighter)
X: Kawasaki Z 750 - 2005 mod
X: Kawasaki GPZ 500S - 2001 mod
Location: Bergen

Re: Ny hjelm, tips?

Post by AdrianK »

Personlig likte eg Grey Furious best, den var sykt fet, og passer bra til dressen.. men som du sier så er den hvite kanskje hakket mer synlig.. Eg hadde valgt Grey Furious... but thats just me.. \:D/
Nå: Kawasaki ZX 6R - 1997 mod (Ombygget til streetfighter)
X: Kawasaki Z 750 - 2005 mod
X: Kawasaki GPZ 500 S - 2001 mod
Post Reply