Effektanlegg.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
bmh

Effektanlegg.

Post by bmh »

Hei!

Må man justere noe på forgasseren når man setter på effektanlegg?
Mc`en det gjelder er en Shadow 750.

Og hvis effektanlegget er over tillatt db grense, hvordan vil da onkel Politi reagere hvis man blir stoppet med slikt? Bot?

Mvh.
BMH
Bulldog

Post by Bulldog »

Hvis onkel (eller teknisk av de "gul-kledde") ser at du har uorginalt effektannlegg ryker skiltene.
Tilhører du Oslo-regionen, kan du risikere å være uten sykkel i to-tre måneder pga ventetid hos biltilsynet for å vise sykkelen med godkjent annlegg.

På en annen side kjører svært mange rundt med SlipOn, og de færreste blir stoppet. Er vel ikke prioritert, men har hørt noen skrekk-eksempler fra Tyrigrava.
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Med uorginalt effektanlegg, mener du vanlig effektanlegg ?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Bare flytter denne til Verkstedet jeg :)
NoName
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR
It’s my birthday

Post by NoName »

Ja du bør justere blandinga på gasseren din, da den sikkert vil gå noe magert med "effektanlegg"..
jornhan

Post by jornhan »

Bulldog wrote:Hvis onkel (eller teknisk av de "gul-kledde") ser at du har uorginalt effektannlegg ryker skiltene.
Tilhører du Oslo-regionen, kan du risikere å være uten sykkel i to-tre måneder pga ventetid hos biltilsynet for å vise sykkelen med godkjent annlegg.
Sorry,men det er feil.Noen effektannlegg/slip-on er faktisk lovlig å kjøre med på offentlig vei og bane,men dette bør man sjekke ut med forhandler før man kjøper ett.Han ene kjørelæreren på rudskogen kjørte med ett effektannlegg som var godkjennt for bane/offentlig vei.
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Erfaringsmessig (ihvertfall i gamle Nidaros) er ikke politiet spesielt opptatt av effektanlegg (Biltilsynet er noe annet).

Det er i grunnen bare å telle alle brølapene på HD og rake rør som vræler på som om de kjører drag gjennom midtbyen. Og så står de i kryssene og mellomgasser mens de venter på grønt. Går visst ikke på tomgang, disse beistene......

T'Weed
Tore^NSR

Post by Tore^NSR »

trodde du kunne trimme motorsykkelen 15% av den orginale effekten jeg...
men ikke komme over et viss db nivå
Bulldog

Post by Bulldog »

Hilsen Bulldog som er glad i traffikkregler, men som kjører som et svin allikevel 8)
Last edited by Bulldog on 29 Aug 2005 15:48, edited 1 time in total.
Bulldog

Post by Bulldog »

jornhan wrote:
Sorry,men det er feil.Noen effektannlegg/slip-on er faktisk lovlig å kjøre med på offentlig vei og bane,men dette bør man sjekke ut med forhandler før man kjøper ett.Han ene kjørelæreren på rudskogen kjørte med ett effektannlegg som var godkjennt for bane/offentlig vei.

I vognkortet står det oppgitt hvor høy desibel og hvor mange hestekrefter sykkelen er godkjent for. Disse tallene er bakgrunnen for at sykkelen i det hele tatt ble godkjent og fikk skilter.
Absolutt all modifikasjon som gjør at sykkelen ikke samsvarer med vognkortet, er ulovlig!
Ikke gå i den fella å tro at et godkjent SlipOn fra forhandler nødvendigvis er godkjent for akkurat den sykkelen du har. At forhandler forteller deg at, "denne typen, gutten min", er godkjent for bruk på vei, vil bare si at den ligger innenfor maxgrensa for desibel generelt.
Er ikke helt sikker, men tror grensa i Norge ligger på 93 eller 94 desibel.
Har selv sett på SlipOn som har 91 desibel, og som derfor er "lovlig å selge". Problemet er at min sykkel er godkjent for 88 desibel. Så hvis jeg da setter ett "lovlig" SlipOn på min sykkel, så blir allikevel min sykkel "ulovlig". Skjønner?

I verste fall så kan du risikere å ikke få igjen penger fra forsikringselskapet ved ulykke, eventuelt få ett regresskrav.

Det er svært mange som kjører rundt med lettere modifiserte sykler, og personlig har jeg ingenting imot å slippe ut litt av godlyden og i tillegg få et par ekstra hestekrefter, men det er ikke lov!

Hilsen Bulldog som er glad i traffikkregler, men som kjører som et svin allikevel 8)
Guido Brasletti

Post by Guido Brasletti »

Absolutt all modifikasjon som gjør at sykkelen ikke samsvarer med vognkortet, er ulovlig!
Neida, all modifikasjon som gjør at sykkelen ikke samsvarer med "Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)" er ulovlig.

Det finnes masse modifikasjoner man kan gjøre innenfor disse forskriftene, MEN man må få endringer godkjent og skrevet inn i vognkortet.
Har selv sett på SlipOn som har 91 desibel, og som derfor er "lovlig å selge". Problemet er at min sykkel er godkjent for 88 desibel. Så hvis jeg da setter ett "lovlig" SlipOn på min sykkel, så blir allikevel min sykkel "ulovlig". Skjønner?
Dette er da ikke noe problem - Er anlegget lovlig dvs. gir fra seg støy innenfor de godtatte verdiene og du har dokumentene i orden, er det bare å bestille time på en trafikksentral, vise sykkelen med det nye anlegget og ha med papirene til anlegget. Da får du et nytt vognkort med ny dB-grense...

I mitt vognkort står det 100dB(A) ved 5440 omdr. i minuttet :D

Regler for erstatningseksosanlegg:
5. Erstatningseksosanlegg
Erstatningseksosanlegg som monteres på motorsykkel skal være godkjent og merket iht. vedlegg II i direktiv 78/1015/EØF, som endret senest ved direktiv 89/235/EØF eller direktiv 97/24/EF kapittel 9.

Du har dessuten 5 dB(A) å gå på hvis det står en F bak verdien i vognkortet ditt, hvis det står en L bak har du 2 dB(A) å gå på...

Så må man jo forøvrig huske på å få oppdatert vognkortet sitt hvis man lakkerer om motorsykkelen sin også da - det er jo oppgitt farge i vognkortet også...
Det er som med øyne, ører, pupper, tommeltotter, kjær'ster etc. - det er mer enn nok med to...
Image
Bulldog

Post by Bulldog »

Guido Brasletti wrote:
Dette er da ikke noe problem - Er anlegget lovlig dvs. gir fra seg støy innenfor de godtatte verdiene og du har dokumentene i orden, er det bare å bestille time på en trafikksentral, vise sykkelen med det nye anlegget og ha med papirene til anlegget. Da får du et nytt vognkort med ny dB-grense...

I mitt vognkort står det 100dB(A) ved 5440 omdr. i minuttet :D

Er det lov å spørre om sykkelen du har er eldre enn 99-mod?
Jeg tolker regelverket slik at det ble en innstramming i 1999, og en ytterligere innstramming i 2003.
Synes 100db virker veldig høyt, men man måler jo utslippet av CO2 også.
Jeg velger å tro at de aller fleste SlipOn på markedet ikke vil komme i nærheten av utslippskravene.

Men det er vel ikke "bare, bare" å dra til en trafikksentral å få sykkelen godkjent?
De forskellige modellene og typene er jo "gruppegodkjent". Fabrikatene bygger syklene etter veldig strenge krav i EU, med tanke på både lyd, CO2 osv.
Tror ikke alle trafikkstasjoner vil godkjenne ombygging sånn helt uten videre. De som kjører Harley vet nok veldig godt hva jeg prater om.
Hver eneste lille detalje i krom er jo nesten umulig å få godkjent. De aller fleste blir bare møtt med følgende setning; -den der må du nok bare ta av. Er ikke lov det.... for så å henvise til en eller annen paragraf.

-Proove me wrong........ 8)
adoniz

Post by adoniz »

Bulldog wrote:Jeg velger å tro at de aller fleste SlipOn på markedet ikke vil komme i nærheten av utslippskravene.

-Proove me wrong........ 8)
Hva har en slipon eller "endestykke" med utslipp å gjøre? Har det kommet dit er vi vel allerede ferdig med forbrenningen?

Vet at det er noen systemer som kjører litt av eksosen tilbake som del av dette reglementet, Det gjør at mer av co'en blir forbrent, ja borte..noen sykkler kommer med katalysator osv, men har eksosen først kommet til lyddemperen, er den delen iallefall unnagjort.
Bulldog

Post by Bulldog »

Nå er ikke motor mitt sterkeste felt, jeg holder meg stort sett til kjøringen 8)
Men er ikke lyddemperen en del av helheten som skal redusere utslippet?
Hadde en bil engang som ikke ble EU-godkjent pga for høyt co2 utslipp.
Fikk da vite at årsaken var hull i potta. Etter å ha byttet potta var co2 nivået normalt og bilen ble godkjent.

Ville tro at det var noe lignende for sykkel. Et alternativ til SlipOn er jo å bytte ut hele eksosanlegget. Vil dette da ligge innenfor myndighetenes krav om utslipp.
Som jeg allerede har nevnt, så bygger jo fabrikantene sykler etter stadig strengere krav til utslipp.

Kanskje Guido vet noe om dette?
Virker som om han har betydelige kunnskaper om eksos.
SS-R

Post by SS-R »

Hei.

Grunnen til at du ikke fikk godkjent co2 målingen på bilen er ikke for at den blir høyere med hull i potta men at den ikke kan måles riktig når det er hull i potten. derfor ikke godkjent.

En lydpotte kan ofte være i samme del som den rensende delen av et eksos anlegg, men det er en egen enhet. Flere deler i eksosens vandring er med og bryter og forandrer lyden så klart men om du skal isolere lyd potten spesielt så er dens kostruksjon som oftes bare et rør med liten diameter som forkorter eksosens lydfrekvenser. Kan også ofte være perforert for å gjøre lydbildet mykere.
SS-R
....................................................................
Street freak fra Trondheim.
På gata: HD Elektra glide Street sled.
I bakken: ZXR 750R Proto bike mk3 Hillclimber
I hode: Funny/pro stock drag bike til ET klassen
.....................................................................
Post Reply