Kjøpe tysk-importert VFR 800?

Prat om tung MC.
Post Reply
Kleppa
Posts: 14
Joined: 20 May 2007 22:18

Kjøpe tysk-importert VFR 800?

Post by Kleppa »

Har vært å sett på en VFR 800 i dag, og siden jeg er veldig uerfaren når det gjelder kjøp av sykkel, så vil jeg gjerne høre noen meninger om et par ting.

Sykkelen er tysk-import via forhandler (V-Twin Horten) og blir førstegangs registrert ved evt. kjøp og servicehefte er ikke komplett. Den har snart gått 30.000 og siste service var iflg. serviceheft en plass rundt 12.000 (så ikke i heftet selv). Det følger ikke med orginal potte, men det som står på nå var BOS-slipon/bolton og var E-merket (?). Vet at det med potte bare vil være et problem når man skal på bane?

Jeg er mest bekymret for uvissheten rundt servicehefte og hva det evt. vil koste med en "storserivce" på den. Av det jeg kunne se (med et utrent øye) så den ekstremt pent brukt ut, så sånn sett tyder det på at den har fått mye pleie av forrige eier.

Den selges også med 2000km garanti, så man oppdager vel kanskje evt. problemer innen den tid.

Noen grunn til å styre unna, eller tut og kjør? \:D/

FINN: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=21822842
..Forsatt uten sykkel..
User avatar
Spiff
Posts: 14
Joined: 07 Apr 2009 17:10
MC: Honda VFR 800 Vtec

Re: Kjøpe tysk-imp. VFR 800?

Post by Spiff »

Hei!

Jeg var i akkurat samme situasjon i fjor. Helt uerfaren med tanke på kjøp av mc og veldig usikker på hva jeg burde sjekke og hvem jeg kunne stole på. Hovedproblemet var at svært mange av de private selgerne virket useriøse eller avvikende på spørsmål og at VFR'ene ble solgt svært raskt. Jeg endte da opp med å kjøpe en tyskimportert VFR Vtec fra V-Twin i Horten. Jeg googlet først butikken for å prøve å finne ut om noen hadde negative erfaringer, uten å finne noe og etter å ha snakket med Trond Toht noen ganger så valgte jeg å gamble på at alt jeg hadde fått opplyst var riktig. Jeg har egentlig ikke angret. Jeg har dog lært i etterkant at deler og ekstrautstyr til VFR'en er dyrt!! Sykkelen du ser på ser fin ut men dersom du f.eks. trenger sidekofferter og toppkofert i tillegg så kan du fort legge på 15-20.000,- Da er du oppe i rundt 90.000,- Det selges ganske mange sykler med komplette koffertsett og som har fulgt alle servicer. Det er sikkert mange meninger om dette men jeg vet ikke om det er så mye værre å kjøpe en sykkel som har gått 40-50.000 km og fulgt alle servicer enn en som har gått 30.000 men ikke fulgt de..

Ser at det jeg skriver over kanskje virker negativt men må si at jeg ikke har noe negativt å si om V-Twin og sykkelen ser veldig fin ut. Du må bare få "totalregnestykket" på plass. Hva med å ringe et Hondaverksted og forklare situasjonen. De vet hva som sjekkes på hver service og kan kanskje gi deg en pekepinn på hva du risikerer å måtte ut med. Dersom V-Twin går god for at sykkelen er gjennomgått og at de har sjekket alt så har de nok det. Da har vel manglende servicehefte kun noe å si når du evt. skal selge den igjen.

Ellers så bør du og sjekke hva garantien dekker. Tror nok det er motorhavari i utgangspunktet. Dersom de garanterer slitedeler etc. så kan du kjøre noen mil og se om du finner noe galt og så evt. ta den inn på et Hondaverksted og be de se over den før de 2000 km er gått. Da jeg skiftet dekk på min betalte jeg noen hundre kroner for at en mekaniker skulle kjøre den en halvtime og se om han fant noe galt eller noe som burde gjøres. Det fungerte bra. De fant ikke noe dirkte galt men kunne vise til hva som var begynt å bli slitt etc. Dersom du trenger nye dekk eller bremseskiver/styrelager etc. så snakker du fort om mange tusen kroner..så da er egentlig spørsmålet hva er gjort etter 12.000 km service?

Spiff
SveinT
Posts: 95
Joined: 16 Oct 2007 00:26
MC: Honda V65 Sabre -84, V45 Sabre -83, Suzuki GS750B
Location: Skien
Contact:

Re: Kjøpe tysk-imp. VFR 800?

Post by SveinT »

Hei, jeg vil bare legge til en link siden det ikke er nevnt.
http://www.vfr-forum.se er vel det beste åpne forum i Skandinavia for Honda VFR modeller.
Danskene var først ute med http://www.vfr.dk, men disse sidene er ganske så stengt for andre
enn betalende medlemmer. En norsk klubb er også i oppstartsfasen, http://www.vfr-klubben.no

Men det svenske er veldig aktivt, pr. i dag med nesten 38 000 postinger og 700 brukere.
Så der er det sikkert et og annet tips å ta med seg ! :idea:

Les forresten det her om VFR motorene,
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=152 ,
og søk på " Honda VFR og Stan Wilson" på Google
(Henning Svedberg på vfr forum er også kjent fra MC-Nytt)
Kleppa
Posts: 14
Joined: 20 May 2007 22:18

Re: Kjøpe tysk-imp. VFR 800?

Post by Kleppa »

Takk for svar!

Trond hos V-Twin var veldig hyggelig og forklart og sa ting slik det var. Siden dette var en sykkel i grensa for hva jeg ønsker å bruke ble det ikke noe kjøp på meg. Det ville fort blitt mye ektra om jeg skulle fulgt opp service-heftet og evt. byttet styrelager og laderegulator. Men VFR fra 98 til 01 er absolutt en sykkel jeg kunne tenke meg siden den er tøff og har en rimelig forsikring. :)
..Forsatt uten sykkel..
User avatar
absinna
Posts: 97
Joined: 15 Jul 2009 01:04
Location: Tønsberg
Contact:

Re: Kjøpe tysk-imp. VFR 800?

Post by absinna »

Jeg har 1998 VFR 800. og jeg må si: Fy f**n for en HELRIG sykkel. Lite/ingen feil (om laderegulatoren er byttet. Ikke altfor dyr greie om den ikke er byttet heller), Fantastisk å kjøre på både korte og lange turer. Jeg har gjort et par endringer på min, som har gjort den skikkelig bra og fin:
- Montert varmeholker (et must !!! fantastisk oppfinnelse. ca 800,- gjør det selv.)
- Kjøpt nye blinklys og baklys fra whitelights.de i LED bak da. sotete glass. Ca 1500,- ++
- Akrapovic slip-on potte
- Givi koffersett.

Lettkjørt og leken for småturer, samtidig som den er stabil og herlig på langturer.

Minus: bruker litt mye bensin.

Tror du blir veldig fornøyd med en slik sykkel. Jeg angrer i hvertfall ikke et sekund på mitt valg.
Jeg har i perioden 22 mars - 1 mai kjørt 3500 km på min sykkel. Fantastisk herlig ... :)
Kjør som om enhver bilist er en elg...!
Honda VFR 800 '98
www.explorify.no
Post Reply