Page 1 of 1
R6 som begynner sykkel
Posted: 25 May 2010 20:05
by R6 Dream
Hei godt folk!
Er en 26 år gammel kar fra Bergen, som har noen spørsmål
Har alltid vært en gutt med sansen for fart og spenning, men siden min bror døde på en MC har jeg i mangen år skånet min mor og far ved å droppe å kjøpe r sykkel. (har kjørt scooter i endel år da) Så jeg har heller holdt på med biler. Ifjord klarte jeg ikke å holde meg, og fant ut at det ville være bedre å si jeg skulle kjøpe ATV;) Kjøpte meg en Yamaha Raptor 700R, og var i ekstase. Meen, jeg kjenner at det ikke vil være inæreheten av det å ha en skikkelig sykkel mellom beina

Så nå skal jeg ta lappen og etterhvert kjøpe meg en sykkel(kjenner jeg er endel mer voksen nå enn ved 22-23 års alderen..)
Har lenge syntes at R6 er en sinnsyk deilig sykkel, og det er det jeg nå vil sjekke mer opp i.
Så hvor vil jeg med dette? Jo..
Jeg er relativt lav(etter min egen ening), er 1.73 og lurer på om R6 vil kunne passe meg, eller om jeg skal holde meg til pocket bike
Er dette en litt FOR rå sykkel, eller kan den funke som første sykkel? Tenkte å kjøpe den ny.
Har søkt litt etter forsikring og her, men er vanskelig å finne riktig alder osv.
Er som sagt 26 år. Har leilighet, og 50% bonus på raptoren. Noen på samme alder som kan røpe hva de betaler?
Sorry for langt innlegg, men tok dette litt som en presentasjon av meg selv og;)
Takk for svar:)
Re: R6 som begynner sykkel
Posted: 25 May 2010 21:46
by Jarle
Kan vel begynne med å ønske velkommen til forumet...
Og så...
Meget fornøyd med R6...
Er på min nr 2 nu...
Begynte med en 02 modell som første sykkel. Meget fornøyd.
Hadde vel denne ett par år. Ingen problemer. Gikk godt. Tar svinger som bare det.
Gikk opp til en 08 modell... Denne var mye høyere i salen. Så om du vurderer såpass ny,
burde du tenke litt på lengden... Er også litt endring effektmessig merket jeg.
Forsikring er ikke dyr, men har 75% bonus... Kikk litt i forsikringstråden så står det mange priser der. 27 år...
Uansett, kjempefornøyd.
Finnes forresten senke "sett" til disse, men da ser den nok veldig lav og tander ut...
Men 99-02 modell er ihvertfall ikke noe problem med tanke på høyde...
Edit: Så forresten nå at 03-05 modellen er lavere enn 99-02... Men så blir de enda høyere igjen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_R6
Sete høyder der...
Re: R6 som begynner sykkel
Posted: 25 May 2010 22:28
by maelling
Kan legge til at du også kan vurdere R1. De koster omtrent det samme, i allefall om du velger en brukt som er noen år gammel, og da slipper du å måtte oppgradere senere. Her har du nesten dobbelt så mye dreiemoment, så du slipper å slite ut girfoten, og det høres ikke ut som du kommer i 300 gjennom nabolaget når du egentlig kjører i 20 som man gjør med en 600. Ut over det får du lavere turtall på motorveien og mindre stress rett og slett. Ellers er forsikringspremie omtrent like ille.
R1 er bra sykler de, men R-sykkel har en del kompromisser i seg. Nå har jeg kun hatt 98-modellen, så de nyere er nok bedre, men med en R-sykkel har du konstant horn i panna og de er i grunn kun brukbare til én ting: Kjøre fort. De er sjelden noe gode tursykler, men om du allerede vet at du skal ha R, så er saken klar : ) Selv kjøpte jeg 900 RR da jeg var 19, og kjørte ørlite ulovlig på mellomtung-lapp, før jeg siden handlet meg R1. Det er ikke R-syklene som i seg selv er farlig, og det er ingen begrunnelse til å droppe R fordi de topper ulykkesstatistikken. Det er i massen mellom ørene hvor problemet ligger, og der ligger grunnen til at man ofte drar av. Selv dro jeg av med en Vespa 125 cc på langtur på vestlandet (og ødela albue og var bortevekk noen timer), mens min R1 stod i garasjen hjemme. Den hadde jeg respekt for, men med scooterne har jeg som oftest kjørt gris. Nå er dette mange år siden, men poenget er om du har lyst på R, så går du for det : ) Hopp gjerne bukk over 600 kubikk, så slipper du en del irritasjoner : )
Får håpe du kommer deg i gang med lapp, og kommer deg på en sykkel : )
Lykke til
Re: R6 som begynner sykkel
Posted: 25 May 2010 23:28
by Hchaugen
Velkommen til forumet!:D
Hadde selv en 99 R6 som første sykkel, og jeg synes det var fin sykkel å "lære" å kjøre på, selvom jeg hadde 125cc. Men at det er absolutt nødvendig å kjøpe en 600 som første sykkel syns jeg ikke. Som så mange andre her inne har sakt før: Prøv flere sykler. Sitt på dem, kjør om mulig og dann deg et inntrykk av de du kunne tenkt deg å velge mellom. Gasspådrag lærer du deg fort, uansett hvor mange hester det er.
Selv er jeg glad jeg kjøpte 750 og ikke 1000, etter jeg testa gsx-r 750 og 1k. 750'n er noe lettere, litt mer futt i enn en 600, men samtidig like lettkjørt. 150 hk er hvertfall plenty for mitt bruk!
Betaler litt i overkant av 10 lapper på fullkasko på min 750 med 30% bonus, noe som ikke er veldig ille i forhold til for eks IF/Gjensidige, som ville forsikre meg mot ca 60 000 årlig!
Lykke til;
Re: R6 som begynner sykkel
Posted: 26 May 2010 09:32
by Jarle
maelling wrote:Kan legge til at du også kan vurdere R1. De koster omtrent det samme, i allefall om du velger en brukt som er noen år gammel, og da slipper du å måtte oppgradere senere. Her har du nesten dobbelt så mye dreiemoment, så du slipper å slite ut girfoten, og det høres ikke ut som du kommer i 300 gjennom nabolaget når du egentlig kjører i 20 som man gjør med en 600. Ut over det får du lavere turtall på motorveien og mindre stress rett og slett. Ellers er forsikringspremie omtrent like ille.
Lurer på hvilke 600ccm du har prøvd som er sånn? Prøvd en del sykler gjennom årene, og ingen av 600ccm er slik du sier.
Re: R6 som begynner sykkel
Posted: 26 May 2010 09:46
by maelling
Har prøvd CBR 600, R6, Gixxer 600, og diverse andre sykler av eldre og nyere årgang, både twin og 4'ere. Det som er problemet med en 600 sykkel går på ren fysikk, hvor en 600 har rundt 65 nm ved 11000 rpm omtrent, mens en 1000 kubikk har rundt 112 Nm ved 10000rpm. ingen av 600ccm er slik jeg sier?? Det står svart på hvitt om du sammenligner, og viser seg i praksis. Prøv å finn en 600 4'er som har samme dreiemoment ved samme turtall som en 1000 kubikk 4'er, og det finner du ikke. Jeg snakker ikke om mengden hk, for det kan fortvekk være det samme, dog ikke på lavt turtall.
Det som er irritasjonen med en 600 kubikk 4'er, er at det ikke skjer en dritt under 7000 rpm, og at man hele tiden må gire. I tillegg er drevingen en del lavere (pga at en 600 ofte går til 15-16000 rpm og deromkring, men en 1000 stopper på 12-13), så du girer gjerne ferdig første og andre gir, og har tenkt inn i tredje når en 1000 kubikk slenger inn sitt andre. Dreiemoment har du ofte nok av på en 600/650 twin, men der mangler du top end ofte. Når man får en 1000 kubikk til nesten samme pris om man leter litt, så er det bare å hoppe bukk over 600.
Re: R6 som begynner sykkel
Posted: 26 May 2010 10:18
by Jarle
Var giringen jeg tenkte på... Men for all del... Var vel R1 han lurte på...
Re: R6 som begynner sykkel
Posted: 26 May 2010 10:35
by supermons
maelling, jeg har kjørt flere 600R og 1000R, og eier nå en 750R. Og den morsomste jeg har kjørt er en 600 (som jeg desverre ikke har råd til, eller så hadde jeg eid den sånn). Jeg synes det blir feil å slå bort 600 som unødvendig fordi de fleste oppgraderer til 1000 til slutt uansett. Jeg har ingen planer om å oppgradere til 1000, og det er sikkert mange som er enige med meg.
Til trådstarter, prøvekjør en R6 og se om den passer deg. Jeg er rett over din høyde og har ingen problemer med R-sykler fra den tiden du ser på.
Re: R6 som begynner sykkel
Posted: 26 May 2010 11:27
by maelling
Supermons: Smaken er som baken.
Ellers er det et godt tips å prøvekjøre. Det er den eneste måten man kan finne ut hvordan sykkelen passer en selv : )
Re: R6 som begynner sykkel
Posted: 26 May 2010 11:32
by Rimol
Har hatt en zx6 i snart 3 år nå. det er en kjempe sykkel og angrer ingenting for at jeg kjøpte 600. anbefaler at du kjøper en litt eldre 600 (ca 2000 mod) for den holder seg i meget bra i pris. hvis du går lei så er det bare å selge til samme pris som du kjøpte for og kjøpe annen sykkel. 600 er overhodet ikke kjedelig og jeg syns fremdeles at det er griseartig å kjøre! ikke no problem på tur heller så lenge du holder deg i Norge.
Re: R6 som begynner sykkel
Posted: 26 May 2010 12:08
by supermons
maelling wrote:Supermons: Smaken er som baken.
Ellers er det et godt tips å prøvekjøre. Det er den eneste måten man kan finne ut hvordan sykkelen passer en selv : )
Absolutt

Derfor er jeg litt motstander av kubikksyken (ikke rettet til deg, men spesielt på bike.no ser man dette veldig godt) nettopp fordi det er individuelt
Angående forsikring er dette veldig individuelt. Sjekk
denne tråden og ta en liten ringerunde. Eldre R6 er vel godt representert i statistikker og kan være litt dyr.
Re: R6 som begynner sykkel
Posted: 26 May 2010 14:14
by R6 Dream
Tusen takk for mange gode og nyttige tips!
Jeg regnet selvfølgelig med at det ville bli litt diskusjon frem og tilbake, men det hjelper jo meg bare enda mer.
R1 er jo en rå sykkel det og, men jeg har meeget stor respekt for disse syklene, og tror en 1000cc kan bli litt mye. Har prøvd en 600 og det funker bra nok

Så får vi se om vi ikke oppgraderer etter noen år. Men har hørt det er idiotisk å kjøpe 1000 som første gangs sykkel.
Angående årsmodell spørs det litt hva jeg gjør. Men med "ny" 08-10 mod har man denne garantien som kommer godt med. Jeg blir mer fristet av å kjøpe en med garanti enn en uten. Men disse tåler jo endel bank, så spiller vel kanskje ikke noe rolle.
Ja jeg få stikke å teste litt, får vel prøve kjøre hos forhandlere vel!?
Ang forsikring, så betaler jeg jo 13000 på raptoren, så jeg regner vel med å betale noe i nærheten av det;)
Igjen..Tusen takk for svar:)