Spørsmål ang. kjøreopplæring
Spørsmål ang. kjøreopplæring
Nærmer meg oppkjøring , men før det skal eg på banekjøring og landeveis kjøring.Hva går banekjøringen ut på ?Det er vel noe som har tatt lappen i år, og kjenner til disse nye reglene.Landeveis kjøring ligger vel i namnet, det er vel for å komme seg ut av byen og opp i 80 soner, eller ??
Re: Spørsmål ang. kjøreopplæring
Mr.kane wrote:Nærmer meg oppkjøring , men før det skal eg på banekjøring og landeveis kjøring.Hva går banekjøringen ut på ?Det er vel noe som har tatt lappen i år, og kjenner til disse nye reglene.Landeveis kjøring ligger vel i namnet, det er vel for å komme seg ut av byen og opp i 80 soner, eller ??
banekjøring er kjøring på bane der du øver på riktig kjøreteknikk
landeveis kjøring er kjøring utenfor tettbebygds strøk, mye morsomere enn vanligkjøring men finnes også 60-70-80-90 grenser i landeveis kjøring..
Hva ligger i "svingteknikker" her? Hvis de har klart å innføre "banekjøring" uten å få med skikkelig opplæring på hvor mye en MC _kan_ svinge, blir jeg mildt sagt oppgitt...TheDuke2 wrote:Jeg tok lappen i år.
Banekjøringen består av nødbrems i 40 ,60 og 80 km/t ,unnamanøver og svingteknikker. Jeg synes jeg lærte en god del der ,men jeg vet ikke helt om en ærfaren sjåfør har noe nytte av det
Jeg synes banekjøring var veldig gøy, som nevnt så dreiv vi med bremsing pluss lit annen kjøring, litt ettersom hva kjørelærreren bestemmer seg for det andre ihvertfall, jeg klarte ihvertfall å legge meg lengre ned en jeg noen gang hadde gjort før på MC, uten at det nødvendigvis sier så veldig myeKeihin wrote:Hva ligger i "svingteknikker" her? Hvis de har klart å innføre "banekjøring" uten å få med skikkelig opplæring på hvor mye en MC _kan_ svinge, blir jeg mildt sagt oppgitt...TheDuke2 wrote:Jeg tok lappen i år.
Banekjøringen består av nødbrems i 40 ,60 og 80 km/t ,unnamanøver og svingteknikker. Jeg synes jeg lærte en god del der ,men jeg vet ikke helt om en ærfaren sjåfør har noe nytte av det

AtW
Heh, såpass, var det vondt?TheDuke2 wrote:Vi lærte aktivt sporvalg og kontrastyring.
Vi kjørte på en Gokartbane(SuperMotard på gokartbane :smt023 ) så å få prøvd svinger var ikke noe problem ,dekkene mine hadde slitasje helt ut på kantene.
Jeg klarte til og med å tryne i 60km/t ,så litt lærte jeg da ,hehe.
AtW
[quote="TheDuke2"]Vi kjørte på en Gokartbane(SuperMotard på gokartbane :smt023 ) så å få prøvd svinger var ikke noe problem ,dekkene mine hadde slitasje helt ut på kantene.
Jeg klarte til og med å tryne i 60km/t ,så litt lærte jeg da ,hehe.[/quote]
Høres gøy ut det. Minus kræsj&bang, takk. :) Om det ikke er alt for forskrekkelig dyrt å slenge seg på en gang er det vel verdt det. Gjerne med lånt sykkel! Sikkert bare bra å prøve noe annet etter flere år på den samme.
Hvor lenge varer seansen? Er det teori før det begynner?
Kjøre go-cart bane er forresten noe alle burde prøve, vanvittig intenst! Nesten som å tråkle seg gjennom rushtraffiken. :)
Andreas
Jeg klarte til og med å tryne i 60km/t ,så litt lærte jeg da ,hehe.[/quote]
Høres gøy ut det. Minus kræsj&bang, takk. :) Om det ikke er alt for forskrekkelig dyrt å slenge seg på en gang er det vel verdt det. Gjerne med lånt sykkel! Sikkert bare bra å prøve noe annet etter flere år på den samme.
Hvor lenge varer seansen? Er det teori før det begynner?
Kjøre go-cart bane er forresten noe alle burde prøve, vanvittig intenst! Nesten som å tråkle seg gjennom rushtraffiken. :)
Andreas
Jeg måtte også kjøre på bane. Der var det først noen minutter med "innledning" på et møterom. Jeg var visstnok helt alene med læreren, og fikk beskjed om å kjøre forsiktig siden føret var vått.TheDuke2 wrote:Vi lærte aktivt sporvalg og kontrastyring.
Vi kjørte på en Gokartbane(SuperMotard på gokartbane :smt023 ) så å få prøvd svinger var ikke noe problem ,dekkene mine hadde slitasje helt ut på kantene.
Jeg klarte til og med å tryne i 60km/t ,så litt lærte jeg da ,hehe.
Så trente vi "aktivt sporvalg" "unnamanøver" "nødbremsing/nedbremsing i sving" "nødbremsing på rett strekning" "stoppe-fullstendig-se-seg-for-og-kjøre-videre"
Og det var vel det meste, utenom et kvarter/en halvtime med teori på slutten hvor vi summerte opp alt som hadde skjedd, og hva "vi" hadde lært.