Smeller og putrer i potta
- RidersNeverDies
- Posts: 47
- Joined: 10 Oct 2008 21:21
- MC: R1 2000mod
Fzr 600cc 92Mod x2
Tzr 125cc (170cc) 96mod - Location: Stavanger/porsgrunn
Smeller og putrer i potta
Heisann, jeg har en R1 2000 modell som putrer straks jeg slipper gassen det er såvidt jeg hører det, men om jeg har litt turtall, fart, girer ned og bremser smeller den sinnsykt høyt! Jeg kan nesten sverge på at jeg ser lysglimt i sidesynet en gang i blandt og jeg har sett flammer. Den putrer og smeller ikke om jeg bare ruser den litt når den står rolig.
Sko gjerne blitt kvitt det selv om det er litt tøft, men er redd den ikke har godt av det.
Det sitter på uorginal carbon ram-air luftfilterboks, factory nåler og ett yamaha france racing slip-on. Jeg har ikke satt på noe av dette selv, det var på da jeg kjøpte den.
Må nok justere noe på forgassere eller styre med noe dyser, men er det noen som har litt mer peiling enn og kan forklare litt?:)
Sko gjerne blitt kvitt det selv om det er litt tøft, men er redd den ikke har godt av det.
Det sitter på uorginal carbon ram-air luftfilterboks, factory nåler og ett yamaha france racing slip-on. Jeg har ikke satt på noe av dette selv, det var på da jeg kjøpte den.
Må nok justere noe på forgassere eller styre med noe dyser, men er det noen som har litt mer peiling enn og kan forklare litt?:)
Re: Smeller og putrer i potta
Såvidt jeg veit, så er vel alle motorsykler sånn. Ihvertfall de med effektanlegg. Trur ikke det er noe å bekymre seg for egentlig! (rett meg om jeg tar feil)
Re: Smeller og putrer i potta
Sannsynligvis for tynn blanding. Å få den justert i benk hos noen som kan forgassere er sikkert det beste. Kjører du med for mager blanding kan du rissikere detonasjon og motorhavari i verste fall.
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Re: Smeller og putrer i potta
Mener du detonasjoner i eksosen?
Har en kompis som har en sykkel som blåflammen står ut av når han slepper gassen rundt 4000 rpm.
Og hvorfor for tynn blanding? ville no ha tippet at den var for rik og at en del av ekosen inneholdt bensindamp??
Du som kan dette må jo utdype dette
Har en kompis som har en sykkel som blåflammen står ut av når han slepper gassen rundt 4000 rpm.
Og hvorfor for tynn blanding? ville no ha tippet at den var for rik og at en del av ekosen inneholdt bensindamp??
Du som kan dette må jo utdype dette
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Smeller og putrer i potta
Hvis du sjekker pluggen, kan du finne ut om du kjører rikt eller magert : ) Er den veldig hvit er det ikke noe godt tegn, er den svart, er det i allefall ikke farlig, men ugreit. Har ellers hørt at mager blanding gir poff og pang, men hvis man kjører så rikt at det spruter bensin inn i eksosanlegget, gir det også poff og smell. Du får reserache litt : )
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Smeller og putrer i potta
Detonasjon er når blandingen blir for mager slik at den eksploderer FØR pluggen tenner. Dette går ut over både pluggen, toppen og stempelet. I værste fall kan du kanskje risikere varmskjæring (siden bensinen skal være med på å kjøle motoren), selv om jeg tror det skal godt gjøres på en firtakter.
Akkurat hvorfor det smeller når motoren får for tynn blanding har jeg ikke satt meg inn i (ikke relevant for totaktere), men jeg har ihvertfall hørt det nok ganger til at jeg tror på det.
Akkurat hvorfor det smeller når motoren får for tynn blanding har jeg ikke satt meg inn i (ikke relevant for totaktere), men jeg har ihvertfall hørt det nok ganger til at jeg tror på det.
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Re: Smeller og putrer i potta
Men er det innsprøytning når man triller da?
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Re: Smeller og putrer i potta
Har no gjort litt mer research og komt frem til følgende.
Det finnes ett system som heter PAIR ( om din sykkel har det aner eg ikkje) og dette systemet skal ta inn luft fra luftfilterboksen og fore eksosanlegget med frisk luft og dermed antenne eventuell bensindamp. Dette var visst for miljøet.
I orginale ekosanlegg er dette dempet menst det da i uorginale anlegg er det langt mer hørbart.
Du kan tette dette hølet i filterboksen uten problemer.
Det som og er blitt nevnt er å hive inn større tomgansdyser.
Høres dette fornuftig ut gutter? Inunf?
Ingen kloke hoder som vil skrive en lang avhandling om hva som eventuellt kan gjøres ??
Det finnes ett system som heter PAIR ( om din sykkel har det aner eg ikkje) og dette systemet skal ta inn luft fra luftfilterboksen og fore eksosanlegget med frisk luft og dermed antenne eventuell bensindamp. Dette var visst for miljøet.
I orginale ekosanlegg er dette dempet menst det da i uorginale anlegg er det langt mer hørbart.
Du kan tette dette hølet i filterboksen uten problemer.
Det som og er blitt nevnt er å hive inn større tomgansdyser.
Høres dette fornuftig ut gutter? Inunf?
Ingen kloke hoder som vil skrive en lang avhandling om hva som eventuellt kan gjøres ??
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Re: Smeller og putrer i potta
Høres ikke dumt ut med PAIR-ventilen nei. Større tomgangsdyser for å gjøre blandingen rikere på lukket gass høres også riktig ut. Er forskjell mellom forgasserene, men noen har også luftdyser som kan skiftes ut (mindre luftdyse -> rikere blanding).
- RidersNeverDies
- Posts: 47
- Joined: 10 Oct 2008 21:21
- MC: R1 2000mod
Fzr 600cc 92Mod x2
Tzr 125cc (170cc) 96mod - Location: Stavanger/porsgrunn
Re: Smeller og putrer i potta
Har vært litt opptatt i det siste så har ikke fått sjekka svarene før nåå:) Men jeg skal ta å sjekke fargen på pluggene og finne ut mer om denne PAIR ventilen(om jeg har en). Jeg vet det går en slange fra luftfilterboksen, men tror ikke det var PAIR ventilen. Jeg troor det var ett annet navn på det, men jeg får sjekke hva den går til vertfall! Så må jeg sjekke fargen på pluggene, og om dem er normale får jeg informere dere så dere kan gruble litt på det:) Får vell også gjøre litt research selv i haynes boka til den så kanskje jeg finner ut noe!
Re: Smeller og putrer i potta
Ta gjerne et bilde av pluggene i godt lys hvis du vil ha en vurdering av de
- RidersNeverDies
- Posts: 47
- Joined: 10 Oct 2008 21:21
- MC: R1 2000mod
Fzr 600cc 92Mod x2
Tzr 125cc (170cc) 96mod - Location: Stavanger/porsgrunn
Re: Smeller og putrer i potta
Da har jeg vært ute å sjekka og fant litt av hvert:)Plugg 1:svart/brun
Plugg 2:Grå/svart
Plugg 3:Grå/hvit
Plugg 4:Grå/svart
Dem som er grå/svart ser nesten ut som om dem er på vei til å bli grå/hvite
Jeg fant også på nette noen som hadde skrevet dette, og jeg må si det høres VELDIG likt ut som min oppfører seg. Banker og sliter litt på lavere turtall når den er skikkelig varm. feks når jeg skal ut av ett stillestående kryss kreves litt ekstra gass og clutch bruk. Syns også den virker mer dau noen dager enn andre dager:) Dette gjelder spesielt på høyere turtall. Jeg har nesten flippa sykkel pga turtallskicket som kommer på 7-8000 omdreininger og hadde forventet at det var slik hele tiden^^ Men det er det alså ikke. Av og til drar det og av og til drar det ikke så godt. Syns også sykkelen lager litt ekstra lyd... Lurer nesten på om jeg skal filme det:)
Dette ble skrevet i en annen tråd:
Utseende: En ekstremt hvit og noen ganger skinnende isolator, små flekker av
smeltet avleiring, noe mer avleiringer på jord elektroden Problem: Tap av effekt ved høy hastighet / mye last, banking ved akselerasjonMulig årsak: For tynn blanding, feiljustert tenning, for lav oktan,for varm plugg"
Syns dette var veldig likt min kanskje?
Jeg har også lurt på om den ramair luftfilterboksen som sitter på suger til seg småstener inn i sylinderen og lager riper eller skader stempelringene på en måte. Men om det er slik burde kanskje tennpluggene vært oljete?
Jeg vet ikke så mye så håper jeg får noe svar her:)
Legger ut et bilde av pluggene her så får dere som kan dette litt mer se:)
Om dere høyre-klikker og trykker åpne bilde i ny fane eller noe så kommer den siste pluggen også opp:) den forsvant visst her!
Takker for hjelpen så langt!
Plugg 2:Grå/svart
Plugg 3:Grå/hvit
Plugg 4:Grå/svart
Dem som er grå/svart ser nesten ut som om dem er på vei til å bli grå/hvite
Jeg fant også på nette noen som hadde skrevet dette, og jeg må si det høres VELDIG likt ut som min oppfører seg. Banker og sliter litt på lavere turtall når den er skikkelig varm. feks når jeg skal ut av ett stillestående kryss kreves litt ekstra gass og clutch bruk. Syns også den virker mer dau noen dager enn andre dager:) Dette gjelder spesielt på høyere turtall. Jeg har nesten flippa sykkel pga turtallskicket som kommer på 7-8000 omdreininger og hadde forventet at det var slik hele tiden^^ Men det er det alså ikke. Av og til drar det og av og til drar det ikke så godt. Syns også sykkelen lager litt ekstra lyd... Lurer nesten på om jeg skal filme det:)
Dette ble skrevet i en annen tråd:
Utseende: En ekstremt hvit og noen ganger skinnende isolator, små flekker av
smeltet avleiring, noe mer avleiringer på jord elektroden Problem: Tap av effekt ved høy hastighet / mye last, banking ved akselerasjonMulig årsak: For tynn blanding, feiljustert tenning, for lav oktan,for varm plugg"
Syns dette var veldig likt min kanskje?
Jeg har også lurt på om den ramair luftfilterboksen som sitter på suger til seg småstener inn i sylinderen og lager riper eller skader stempelringene på en måte. Men om det er slik burde kanskje tennpluggene vært oljete?
Jeg vet ikke så mye så håper jeg får noe svar her:)
Legger ut et bilde av pluggene her så får dere som kan dette litt mer se:)
Om dere høyre-klikker og trykker åpne bilde i ny fane eller noe så kommer den siste pluggen også opp:) den forsvant visst her!
Takker for hjelpen så langt!
Re: Smeller og putrer i potta
Dette blir en forumdiagnose, men for meg ser det ut som at plugg 1 og 2 er på grensen og nr. 3 har definitivt gått for tynt. Er nok der problemet ditt ligger. Glem småstein i innsuget, du har da luftfilter vel?
Sjekk at alle dysene er rene og at du har samme dyser i alle forgasserene (med spesielt fokus på nr. 3).
Sjekk at alle dysene er rene og at du har samme dyser i alle forgasserene (med spesielt fokus på nr. 3).
- RidersNeverDies
- Posts: 47
- Joined: 10 Oct 2008 21:21
- MC: R1 2000mod
Fzr 600cc 92Mod x2
Tzr 125cc (170cc) 96mod - Location: Stavanger/porsgrunn
Re: Smeller og putrer i potta
Da har jeg sjekka igjen:) Står i 145 dyse i alle forgasserne og det så rent å pent ut..kanskje litt vanskelig å se med øynene?
Men jeg rensa tennpluggene litt og merka den gikk bedre med en gang. Men det er jo irriterende at dem skal bli ødelagt så fort. Kjøpte dem nye for 2mnd siden.
Men burde jeg skifte dyse eller bør jeg kanskje rense forgasserne? Det er jo bare 1-3 som blir hvite. Om jeg skifter så bli jo den tennpluggen som var normal ikke helt bra? Å det blir litt feil å kjøre med forskjellige dyser:)
Jeg har luftfilter ja:) Men de eldre R1 har ikke orginalt Ram-air luftfilter.
Det jeg har er ett uorginalt carbon ram-air luftfilter som helt sikkert er mye mer åpnere. Det sitter også på sånne Dynojet forgasser nåler. Har hørt at disse ikke er så bra, men nå kjøpte jeg sykkelen med alt dette her montert så da tenkte jeg at det fikk være. Men vurderer få tak i orginal luftfilter boks og orginale nåler igjen for å se om det kan bedre seg!
Men jeg rensa tennpluggene litt og merka den gikk bedre med en gang. Men det er jo irriterende at dem skal bli ødelagt så fort. Kjøpte dem nye for 2mnd siden.
Men burde jeg skifte dyse eller bør jeg kanskje rense forgasserne? Det er jo bare 1-3 som blir hvite. Om jeg skifter så bli jo den tennpluggen som var normal ikke helt bra? Å det blir litt feil å kjøre med forskjellige dyser:)
Jeg har luftfilter ja:) Men de eldre R1 har ikke orginalt Ram-air luftfilter.
Det jeg har er ett uorginalt carbon ram-air luftfilter som helt sikkert er mye mer åpnere. Det sitter også på sånne Dynojet forgasser nåler. Har hørt at disse ikke er så bra, men nå kjøpte jeg sykkelen med alt dette her montert så da tenkte jeg at det fikk være. Men vurderer få tak i orginal luftfilter boks og orginale nåler igjen for å se om det kan bedre seg!
Re: Smeller og putrer i potta
Mulig at det er dette som gjør at den går for magert. Prøv å finn deg et forum med folk som har erfaring fra din sykkel med denne mod'en. Jeg driver mest med totaktere og har egentlig ikke lyst til å uttale meg så mye om problemet ditt. Hvis dette er en vanlig mod så er det sikkert noen som har vært borti problemet før og kan gi deg noen gode råd. Er ikke alltid nødvendig å finne opp kruttet på nytt.