Borgerplikt og politikerforakt

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Borgerplikt og politikerforakt

Post by Ragnhild »

Går ut fra at alle stemmeberettigede skal avgårde og avgi stemme ved forestående Stortingsvalg.
Det er mange som har sterke meninger om styre og stell, om politikere og om hvordan de samme politikerne snur og vender seg for å slippe unna ansvaret de har påtatt seg.
Men jeg synes at en forutsetning for å kunne kritisere det som skjer i samfunnet, og som er styrt av de samme politikerne er at man har avlagt stemme ved valget.
Ved ikke å stemme har man sagt fra om at jeg ikke gidder å bry meg om hvem som styrer her i landet. Og da får man også ta i mot det styret som blir.
Ved å avgi stemme har man sagt i fra om at jeg vil at de og de politikerne skal styre landet de neste fire årene. Og da er man fullt berettiget til å si fra om at "dette liker jeg ikke".
Sofademokratene har lite og ingenting de skulle sagt der de sitter uten å umake seg til å vise at de mener det de sier på sitt myke sete.

Godt valg :)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

Dette er jo helt dustete sagt da Ragnild. Seff har man rett til å kritisere om man ikke stemmer. Man er da en like stor del av samfunnet om man stemmer eller ikke, og man har like mye man bør få lov å si. Er ikke alle som er for det bedritne demokratiet her til lands vettu..
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Stemmer ikke selv og føler ingen trang til å utbrodere dette noe videre. :)
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

R wrote:Dette er jo helt dustete sagt da Ragnild. Seff har man rett til å kritisere om man ikke stemmer. Man er da en like stor del av samfunnet om man stemmer eller ikke, og man har like mye man bør få lov å si. Er ikke alle som er for det bedritne demokratiet her til lands vettu..
Har du et alternativ som funker, som gir tilnærmet lik sjanse til å få utdanning, jobb, bolig, ikke falle utenfor samfunnets støtteordninger og som gir alle en sjanse til å si sin mening via stemmeseddelen, ikke bare til skrik fra sofakroken :?:
Det er faktisk en grunn til at vi bor i et av verdens beste land ( i følge FN), og det er ikke bare pga av at vi tilfeldigvis har en mengde olje vi kan selge til gode priser.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
vega
Posts: 579
Joined: 08 May 2005 19:35
Location: Tr.heim

Post by vega »

det er jo de som nekter å stemme fordi de har gitt opp demokratiet for de partiene vi har er så like at det er ett fett hvemsom styrer AS norge. å du vet jo planen min ragnhild......jeg skal bli en snill diktator (aldri blitt prøvd før så det fuker sikkert) :idea: :roll: :twisted:
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Syns det blir for tamt å si at man har gitt opp å stemme fordi partiene er for like.
Da er det bedre å stille opp og stemme blankt. Med 25 - 30 % blanke stemmer, istedetfor 25 - 30% stemmer som ikke er avgitt. Viser vi at vi mener noe, at vi ikke respekterer de partiene/politikerne som stiller til valg. Men vi respekterer demokratiet og vår stemmerett.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

Eh... prøv å tenk deg litt om da. Om man ikke er enig i styresettet her, så skal man ikke få lov å mene noe?? Vet ikke om du bare ordla deg litt feil as...
Det finnes forøvrig forskjellige typer av demokrati, og med det demokratiet her til lands for aldri noen gjennom en kløyva skit... Det er for mye preik og alle skal bestemme på en gang. Men det er heller ikke grunnen til at jeg ikke gidder å stemme.
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Det med at ikke man kan kritisere om ikke man har stemt tror jeg er noe noen har funnet på for å få flere til å stemme. Dette valget er et av de mest kontrastrike vi har hatt på lenge, men desverre føler jeg at FrP og SV gjør at det blir litt pest eller kolera. SV er supersosialister uten spesielt mye økonomisk sans, mens FrP er et populistisk vingleparti som hovedsaklig ser ut til å fokusere på bensinpriser. For meg det mye viktigere med en viss sosial sikkerhet for alle, enn om bensinen koster 8 eller for den saks skyld 15 kroner literen. Folk som ikke ser noen mulighet til å få et levelig liv begynner altfor lett å gjøre desperate ting, og dermed blir det mye mer kriminalitet.

Hadde AP kunnet få rent flertall, hadde jeg definitivt stemt det, og hadde høyresiden kunne fått flertall uten FrP, hadde jeg stemt det, for å unngå å herpe økonomien med for mye SV-politikk. Nå ser det ut til at topplederene i SV nærmer seg AP, så jeg kommer nok til å stemme AP, men SV er tydeligvis veldig splittet, og det kan jo slå ut begge veier. Har heller ikke så mye til overs for KrF. "Verdiene" de snakker om går altfor mye ut på å gjøre hverdagen vanskelig for folk som lever på en annen måte enn den de aksepterer.
V4 fun
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Ragnhild wrote:Da er det bedre å stille opp og stemme blankt.
Er nokså sikker på at blanke stemmer ikke blir telt. Dermed må man i stedet stemme på et tulleparti. Før pleide folk å anbefale FrP til denslags bruk, men nå har de blitt så store at det ikke er spesielt trygt lenger.
V4 fun
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

frp står for mye annet og fokuserer kanskje mest på å øke fengsels staffene i norge og slutte og "imporere" gerilja ledere fra midt-østen, dessuten med frp for vi bruke mer av olje fondet, og dette betyr mere penger = billigere for oss, uten at noen tar noe skade av det
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Disse diskusjonene mine med deg tar alltid helt av, så jeg får heller la være å svare. De fleste av sakene du tar opp har jeg kommentert før, så om noen er spesielt interesserte får de heller søke i gamle meldinger.
V4 fun
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Jeg skal gjøre min borgerplikt. Og det uansett hva andre mener om hvor mye det nytter å stemme.
Godt valg,folkens!
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
HÃ¥vi
Posts: 405
Joined: 26 Apr 2005 08:00
Location: Sandnes

Post by HÃ¥vi »

Ingenting og tape på å stemme vel?

dere som kan kjøre motorsykkel til lokalene og alt....
User avatar
Bernt`ern
Posts: 165
Joined: 01 May 2005 23:18
Location: Lørenskog

Post by Bernt`ern »

Ragnhild skrev:
Ved å avgi stemme har man sagt i fra om at jeg vil at de og de politikerne skal styre landet de neste fire årene. Og da er man fullt berettiget til å si fra om at "dette liker jeg ikke".
Ja hadde det bare vært slik...... :?

Husker du hva som skjedde ved forrige stortingsvalg - jeg tenker da på antall stemmer Venstre fikk....

De fikk faktisk ikke stemmer nok til å få noen representanter på tinget - og hva skjedde - jo de har faktisk sittet der i 4 år nå - var det noen som kalte det et demokratisk valg - er det vi som velgere som skal bestemme hvem som skal styre dette landet??
Jeg avgir min stemme, men har det noen særlig betydning, våre kjære politikere gjør tydligvis hva som helst for å få flertall for sitt program.......
godt valg (dersom det er mulig)!!
Living is Riding....
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

For noen år siden var jeg med og talte opp stemmer etter et kommune- og fylkestingsvalg. Valgleder i kommunen fortalte da en litt morsom historie om hvordan Hanna Kvanmo ble valgt inn på stortinget tidlig på syttitallet. Etter opptelling så det ut til at SV ikke fikk inn representanten Kvanmo inn på tinget. Helt til noen fant en valgurne som hadde blitt hensatt/gjenglemt i valglokalet. Stemmene ble talt opp og det førte til at Kvanmo faktisk kom inn på tinget. Så moralen må bli at HVER stemme teller.

Og til de som påstår at demokratiet i Norge ikke er verdt en dritt må jeg få lov til å si at de kan ikke ha vært mye rundt i verden. Man vet ikke hvor godt man har det før man har forlatt skjørtekanten til mor. (Noe jeg mistenker at flere her ikke har gjort enda)
Post Reply