Hva har skjedd her? Pluggene går!

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
mwrings

Hva har skjedd her? Pluggene går!

Post by mwrings »

Kjører en Cagiva Mito Sp525.
Sykkelen er en totakter med en sylinder, 125 ccm.
Den er trimmet med Effektanlegg og er perfekt innstilt.

Kjørte hjem fra jobb her en dag, så begynte sykkelen å dø ut. Deretter fikk jeg ikke start.
Fikk tauet sykkelen hjem. Jeg tenkte det var pluggen så jeg skrudde ut pluggen, den satt veldig hardt.
Pluggen ser slik ut:
Image

''Bøylen'' ble er bøyd helt inn til piggen som gir gnist.

Etter denne hendelsen så byttet jeg plugg. Sykkelen gikk deretter som normalt.
2 mils kjøring og det samme skjer igjen, sykkelen dør ut på e6 og jeg må trille den til en kamerat av min far.(som heldigvis bodde i nærheten)
Sykkelen er ikke skrudd på etterpå.

Noen her som vet hva det kan være?
Litt kjedelig da det er knallvær nå og den brukes daglig til og fra jobb..

Er veldig, veldig takknemlig om noen her har svar å by på!

Med vennlig hilsen, Magnus Ringsrød.
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Re: Hva har skjedd her? Pluggene går!

Post by maelling »

Her klør jeg meg i hodet like mye som du gjør, for at bøylen bender seg helt inn virker snodig. Det første jeg da ville gjort, ville være å bøye den tilbake igjen så du får kjørt hjem (ha med en flat skrutrekker på tur), men det løser da ingen problemer :P Men det ser jo ut som du går rikt nok i allefall, for den ser jo nesten oljete ut. Kjører du med for mye olje? Hva med å prøve med en annen type plugg? Finnes det alternativer? Tror du bør prøve andre alternativer. Det kan se ut som temperaturen på pluggen er for lav (?) Ellers skjønner jeg ikke hvorfor den bender seg, for lav temp, eventuelt rik blanding, burde ikke bende plugg. Ellers trenger man ikke å dra til mongohardt på pluggen, bare greit-hardt :)

Kanskje at pluggen har stått for nærme stempelet som har gjort den bøyd? Løsningen er dermed kaldere plugg og muligens magrere blanding? Nei, får håpe noen med mer peil har et svar :=)

http://www.motorguiden.no/index.php?opt ... 64&lang=nb

Image

Symptom: Vanskelig å starte, feiltenning

Årsak:

* Problem med stempelringer, sylinder eller ventiltettninger.
* For mye olje i drivstoffet (totaktsmotorer)

Her er en fin guide for å lese plugg. Plugger gir mye info om hva som foregår inni motoren.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
mwrings

Re: Hva har skjedd her? Pluggene går!

Post by mwrings »

Takk for svar!

Alt skal være perfekt justert..
Den er ikke for kald..
Fulgte med på tempen når jeg hadde byttet plugg..
Kjølesystemet lå stabilt på 50 grader, og når dette skjedde så dør den bare ut og tempen er brått på 80 grader..
Nei, den er ikke skjert!
Men når dette skjedde så hadde jeg jo kjørt sykkelen over 100 mil med samme oppsett..
Så skjedde det en gang, og med ny plugg etter 2 mil.
Noen som vet at det kan skyldes noe tull med coilen?
Post Reply