Nytt kjøreutstyr!

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
AdrianK
Posts: 298
Joined: 09 Oct 2010 05:56
MC: Nå: Kawasaki ZX 6r - 1997 mod (ombygget til streetfighter)
X: Kawasaki Z 750 - 2005 mod
X: Kawasaki GPZ 500S - 2001 mod
Location: Bergen

Nytt kjøreutstyr!

Post by AdrianK »

Heisann!

Det er jo nå salg hos de fleste mc forhandlerene rundt om i landet, hvertfall her i Bergen ( inkl. nettsider ). Men ting er fortsatt ganske så dyrt for en student som meg selv, så eg har vudert å kjøpe ting på nettet. Så da lurer eg på om det e noen som har noe erfaring med nettstedet: http://www.fc-moto.de? De har flere fete Bandit hjelmer, noe eg har sykt lyst på! Og så tenkte eg å kjøpe meg en skinndress. Har kjørt rundt på min blå GPZ med røde klær, og det liker eg fint lite, ting skal matche! :P

Takker for svar!
Nå: Kawasaki ZX 6R - 1997 mod (Ombygget til streetfighter)
X: Kawasaki Z 750 - 2005 mod
X: Kawasaki GPZ 500 S - 2001 mod
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Nytt utstyr!

Post by inunf »

Har handlet på FC moto, synes servicen var god. Vet det er folk som har hatt litt problemer, men det gjalt ikke meg.

Hjelm MÅ du prøve før du kjøper. Synes å huske noe om at Bandit-hjelmene ikke er godkjente og at de støyer ganske mye, stemmer det?
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Nytt utstyr!

Post by FV »

Jeg prøvde å kjøpe hjelm fra FC-moto for noen år siden uten at jeg hverken fikk noen hjelm eller forklaring på hvorfor den aldri kom. Har boikottet dem siden men får tilbudsmailer til stadighet og de har jo mye fine priser.
Hør på Inunf, stol heller på regelen enn unntakene.
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Nytt utstyr!

Post by Trond_V »

Ingen erfaring med nevnte butikk. Slenger meg imidlertid på de to før meg i tråden når det kommer til kjøp av hjelm. Dette er ting som må prøves for å finne rett størellse. Og min erfaring er at størrelsene kan variere fra hjelm til hjelm.
AdrianK
Posts: 298
Joined: 09 Oct 2010 05:56
MC: Nå: Kawasaki ZX 6r - 1997 mod (ombygget til streetfighter)
X: Kawasaki Z 750 - 2005 mod
X: Kawasaki GPZ 500S - 2001 mod
Location: Bergen

Re: Nytt utstyr!

Post by AdrianK »

inunf wrote:Har handlet på FC moto, synes servicen var god. Vet det er folk som har hatt litt problemer, men det gjalt ikke meg.

Hjelm MÅ du prøve før du kjøper. Synes å huske noe om at Bandit-hjelmene ikke er godkjente og at de støyer ganske mye, stemmer det?
Nei selvfølgelig det varierer jo, noen har mer uflaks enn andre. Eg har allerede prøvd en Bandit hjelm på Harley senteret i Bergen, men husker ikkje ka størrelse den var og eg husker eg ikkje følte meg særlig velkommen ettersom eg kom kjørende på en kawasaki inn i Harley miljøet, var ikkje en eneste som sa verken "Hei" eller "kan jeg hjelpe deg med noe?" så eg kom meg ut der i fra ganske fort.. Og ja, har lest et sted at de ikkje alle e godkjente. Men eg tror den nye typen deres er "Bandit Street" den ser ut til å ha større synsvinkel. Når det kommer til støy, så driter eg i det :P
FV wrote:Jeg prøvde å kjøpe hjelm fra FC-moto for noen år siden uten at jeg hverken fikk noen hjelm eller forklaring på hvorfor den aldri kom. Har boikottet dem siden men får tilbudsmailer til stadighet og de har jo mye fine priser.
Hør på Inunf, stol heller på regelen enn unntakene.
Oi, ja det kan jo være skjer med meg også. Tilbyr de muligheten å betale på postkontoret? Ja, de har meget fine priser, med tanke på at du får kjøpt skinndresser som andre steder koster 10k til 3-4k og de bandit hjelmene e sykt dyre, her i Bergen koster de rundt 4k mens på nettstedet koster de alt i fra 1k til 4k..
Trond_V wrote:Ingen erfaring med nevnte butikk. Slenger meg imidlertid på de to før meg i tråden når det kommer til kjøp av hjelm. Dette er ting som må prøves for å finne rett størellse. Og min erfaring er at størrelsene kan variere fra hjelm til hjelm.
Ja, blir nødt til å gjennomføre en prøving av hjelmen, AGV'en eg har no bruker eg størrelse L, har ganske så stort hode :)
Nå: Kawasaki ZX 6R - 1997 mod (Ombygget til streetfighter)
X: Kawasaki Z 750 - 2005 mod
X: Kawasaki GPZ 500 S - 2001 mod
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Nytt utstyr!

Post by inunf »

Godt mulig at du driter i vindstøy nå, men tror du kommer til å angre etterhvert.
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Nytt utstyr!

Post by Jarle »

Hvis du har tenkt å kjøre lenger enn til butikken, så er vindstøy en vesentlig ting...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nytt utstyr!

Post by tshansen »

Vindstøy reduseres veldig enkelt med ørepropper :-)
Jeg har en hjelm som suser en del, men kjører alltid med ørepropper. Gambler ikke med hørselen...
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Nytt utstyr!

Post by FV »

Hjelm, dress og andre plagg prøver du hjemme slik at du finner størrelsen din før du bestiller, er ikke verre enn det.
Når det kommer til matching så ville jeg styrt klar. Du skriver at du kjører rundt med rød dress på blå sykkel og vil kjøpe en dress som matcher - hva gjør du da når du den dagen du skifter til gul sykkel, kjøper ny dress igjen?
Kjøp noe anonymt som går til alt, du vil nødig at valget av dress skal styre sykkelvalgene dine i framtiden.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nytt utstyr!

Post by tshansen »

Jeg er typen som liker når kjøredress, hjelm, hansker og sko krasjer helt med fargen på sykkelen! Er alt for mange som trør rundt med svart eller svart og hvit dress i dag..

Ikke at det er noe negativt ;-) Men er jævlig stilig når noen skiller seg helt ut.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
AdrianK
Posts: 298
Joined: 09 Oct 2010 05:56
MC: Nå: Kawasaki ZX 6r - 1997 mod (ombygget til streetfighter)
X: Kawasaki Z 750 - 2005 mod
X: Kawasaki GPZ 500S - 2001 mod
Location: Bergen

Re: Nytt utstyr!

Post by AdrianK »

Joda støy er jo viktig, om det blir for høyt og blir hørselsdrepende så er det jo ikkje så gøy lengre :/ Så det blir nok en ting eg kommer til å spørre om når eg prøver hjelmen, det opptimale hadde jo vært å prøve den når eg har muligheten til å teste hjelmen men da er det ikkje "jule salg" lengre..
Når det kommer til skinndressen så skal eg dra rundt å prøve forskjellige og se ka som passer best og ka størrelse eg må ha, hadde eg planlagt å kjøpe svart/hvit eller svart/grå har sett på denne slik at den passer til det meste, for eg har planer om å forhåpentligvis bytte sykkel til våren igjen, blir sikkert en ninja :)

Men lurer også på om noen vet noe om det kommer noe tillegg når eg kjøper såpass store ting, tenker på toll og sånt. Noen som har peiling på sånt? Om det blir mye i toll eller avgifter for å få varene inn i Norge så blir det til slutt ikkje så billig lengre...
Nå: Kawasaki ZX 6R - 1997 mod (Ombygget til streetfighter)
X: Kawasaki Z 750 - 2005 mod
X: Kawasaki GPZ 500 S - 2001 mod
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Nytt utstyr!

Post by Jarle »

Trodde du bare måtte betale moms på klær, men ser ikke slik ut iflg toll.no
Toll
De fleste varer er tollfrie, men kjøper du klær, tekstiler eller næringsmidler, for eksempel håndklær, sengetøy, gardiner og lignende, må du som regel betale toll.
Aner ikke hvor nøye dem er på sånt. Hvis ikke så er det jo moms av varen (inkl. frakt?) og forenklet tollbehandling (198,-) som du må betale...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
AdrianK
Posts: 298
Joined: 09 Oct 2010 05:56
MC: Nå: Kawasaki ZX 6r - 1997 mod (ombygget til streetfighter)
X: Kawasaki Z 750 - 2005 mod
X: Kawasaki GPZ 500S - 2001 mod
Location: Bergen

Re: Nytt utstyr!

Post by AdrianK »

hmm, det står at: Price incl. VAT, plus Shipping. Eg tipper at VAT e det samme som moms? Og om tollen på klær ikkje e mer enn rundt 200 lappen så e det jo ikkje nokke stress :)
Nå: Kawasaki ZX 6R - 1997 mod (Ombygget til streetfighter)
X: Kawasaki Z 750 - 2005 mod
X: Kawasaki GPZ 500 S - 2001 mod
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Nytt utstyr!

Post by supermons »

VAT er det samme som moms (mva). Handler man i utlandet kan man i de fleste tilfeller trekke fra denne og betale den norske momsen. Vet ikke om man får til det ved netthandel.

Har du sjekket hva tollen blir? Du kan bruke denne tollkalkulatoren.

Ifølge kalkulatoren er skinnklær og skinnhansker tollfri vare :)
AdrianK
Posts: 298
Joined: 09 Oct 2010 05:56
MC: Nå: Kawasaki ZX 6r - 1997 mod (ombygget til streetfighter)
X: Kawasaki Z 750 - 2005 mod
X: Kawasaki GPZ 500S - 2001 mod
Location: Bergen

Re: Nytt utstyr!

Post by AdrianK »

Eg registrerte meg på siden og da fikk eg valgt at eg bodde i Norge, la det produktet eg ville ha i handlekurven og da stod det at pga landet eg bodde i så forsvant noe VAT altså mva/moms og fikk da - 500 på regnestykket.. så det virket jo som eg godt tegn :)
Nå: Kawasaki ZX 6R - 1997 mod (Ombygget til streetfighter)
X: Kawasaki Z 750 - 2005 mod
X: Kawasaki GPZ 500 S - 2001 mod
Post Reply