Page 1 of 1
Fusking på lavt turtall
Posted: 01 Dec 2010 10:33
by tillung85
Hei. Har ein Yamaha fz 750 fra 85-. Den går utrolig fint og er ganske sprek, men når eg kommer på lavt turtall og møter en motebakke så begynner den å fuske ganske mye. gir seg ved et lite knepp på cluchen. Hva kan dette være? Har fått foreslått alt fra falsk luft til shimsing av ventiler... Takker for all respons:)
Re: Fusking på lavt turtall
Posted: 01 Dec 2010 13:45
by Flydude
Dårlig justert tomgang? Finnes det en enkel måte å justere det på på sykkelen? På min er det en liten plasttapp på høyre side, stikkende ut fra kåpen, som kan vris på for å justere tomgangen (turtall). Fusker den på tomgang også?
Re: Fusking på lavt turtall
Posted: 01 Dec 2010 15:27
by tillung85
nei sykkelen går fin på tomgang, men begynner å fuske under kjøring på lavt turtall når den får litt motstand...
Re: Fusking på lavt turtall
Posted: 01 Dec 2010 15:54
by inunf
For rik blanding på liten gassåpning? Lenge siden forgasserene ble renset eller justert? Har det blitt endret på noe i det siste? Eksos, gassere eller luftfilter/innsug?
Re: Fusking på lavt turtall
Posted: 01 Dec 2010 16:51
by tillung85
det er påmontert effektanlegg. har vert montert powerfilter men disse er fjernet. forrige eier fikk den ikkje til å gå orntlig med dei påmontert..
sykkelen har gått litt langt so det kan jo hende at ventilene er slitt?
Re: Fusking på lavt turtall
Posted: 01 Dec 2010 17:05
by inunf
For å utelukke ventilene kan du ta komptest og sjekke ventilklaringen. Begge deler er relativt enkelt. At den går bra på tomgang og på høyere turtall får meg til å tro at det er relatert til bensinblandingen på en gitt gassåpning, men det kan være greit å utelukke ventilene også. Sitter det original luftfilterboks på nå med originalt luftfilter? Er det slip-on eller helanlegg?
Re: Fusking på lavt turtall
Posted: 01 Dec 2010 17:27
by tillung85
orinal luftbox, og slippon potte.
Re: Fusking på lavt turtall
Posted: 01 Dec 2010 19:51
by inunf
Da holder jeg på min opprinnelige teori. Rens gasserene, sjekk pilotdysene og hvis det ikke hjelper prøv å stille på pilotskruen om den finnes, eller bytt til mindre pilotdyser.
Re: Fusking på lavt turtall
Posted: 01 Dec 2010 21:33
by Onsløv
tillung85 wrote:det er påmontert effektanlegg. har vert montert powerfilter men disse er fjernet. forrige eier fikk den ikkje til å gå orntlig med dei påmontert..
Dette her forteller meg at tidligere eier kanskje har skrudd blandingsskruene i hytt og pine.
Re: Fusking på lavt turtall
Posted: 02 Dec 2010 08:37
by tillung85
Takker for gode svar!
Re: Fusking på lavt turtall
Posted: 05 Dec 2010 12:27
by RH racing
dårlige plugger? pluggkabler? coil? pleier da egentlig ikke å gi seg om du clutcher den... men enkelt å bytte.
kan og være at den får for mye bensin, så den surner litt på pluggene ved laverer turtall...
skjekk plugger.. juster gasserer. så er du nok langt på vei...
jeg bytter selv plugger hver sessong.... koster ikke stort...og er verdt å ikke stoppe pga en plugg.....
Re: Fusking på lavt turtall
Posted: 13 Mar 2012 23:07
by tillung85
Har endelig sumla meg til å opne gasserene og det viser seg å være ganske store dyser. i min clymer verkstedhandbok står det at det skal være 105 på sylinder 1 og 4 og 100 på sylinder 2 og 3. stod 128 på alle:p
MEN kan ikkje sjønne koffor det skal være størst dyser ytterst.. motoren er vannkjølt så det burde vel være like dyser på alle 4?
luftkjølt motor er vanlig med størst dyser i midten pga varme men det som står i boka er jo litt på trynet mener eg..
Prata med ein lokal yamahaforhandler og han sa det skulle være 102,5 på alle 4. men siden sykkelen er litt trimma så tur eg det er lurt med litt større dyser en orginalt, så eg slipper å brenne ventiler og stempel pga for mager blanding. noen som har erfaring med dette? kansje hvor store dyser eg skal prøve med?
Re: Fusking på lavt turtall
Posted: 16 Mar 2012 13:03
by inunf
Hoveddysene påvirker hovedsaklig blandingen ved fult gasspådrag. Det er nok mer sannsynlig at det er pilotdysene eller blandingsskruen det er noe feil med. Enig i at det er rart med størst dyser ytterst. Kanskje de ytterste sylinderene har bedre tilgang på kald luft?
Hva legger du i litt trimmet?