Har en slik en som har stått i en garasje noen år, og trenger nok litt arbeid for å få den istand igjen. Det jeg lurer på om det er noen sjangs for at det vil være verdt å gjøre det fremfor å kjøpe en ny moped? Vet den trengs å borres og få nytt stempel pluss pakninger.
Nå skal det nevnes at jeg har ingen erfaring i gjøre dette selv, men vil si at jeg er ganske teknisk anlagt av meg, og kanskje finnes det en hayes bok der ute som kan hjelpe meg?
Hva sier dere folkens, kan jeg "renovere" denne syklen selv?
(selvsagt må jeg få ett verksted til å borre for meg da men...)
Den har gått ca 15000km, finnes det fortsatt reservedeler å få tak i til den?
Hadde det vært verdt å legge 3-4 tusen i den for å få den istand igjen?
Med vennlig hilsen
Steffen
Last edited by lancaster on 10 Sep 2005 21:39, edited 1 time in total.
Jøss, ja jeg har sett at mtx'ene går for endel. Hvorfor gjør de det? Har det blitt ett lite nisje marked eller? Ser liksom bare scootere og kan ikke huske sist gang jeg så en gir moped.
Vet du om noen ressurser (bøker, forum) som kan være nyttige for meg?
Jeg ville nok også "renovert" den . Finnes fremdeles reservedeler til denne. Spør f.eks. Mc-deler om de har noen deler på lager eller kan bestille. Crash'n Burn har trimdeler til MTX, om du er interessert i å trimme den litt
Har du lyst til å trimme den?
I følge Crash'n Burn:
Honda MTX: Ved montering av trimsett, må både forgasser og frampotte også byttes ut dersom man skal oppnå skikkelig effektøkning. MTX er en "kranglete" moped når det gjelder trimming.
Noe annet jeg fant:
Så, MTX er en "kranglete" moped når det gjelder trimming?
Dette er informasjonen de fleste MTX eiere har lett lenge etter!
En "Anders" på Mopedportalen.com skrev dette;
Effektanl:
-Malossi (tror dette er rimelig fett, har litt lyst på det selv)
-Proma 80cc enduro (Værstinganlegget..... dette er visstnok best til MTX)
-Homoet (lowboy-anl. ser fett ut, men er dessverre veldig vanskelig å få tak i)
-Tecno (billigpotte, litt vrien å få tak i)
-Homoet Racing Special (dette er et lowboy-anl, men er lettere å få tak i enn vanlig
Homoet, dette er dog det dyreste)
-Gianelli (denne har jeg lite info om, man må visst kutte noen cm av tre kjøleribber for å få den til å passe, importerer man fra utlandet får man tøffere lyddemper enn den som finnes i Norge, for den ser litt stusselig ut)
-Jama (grei pris, en potte på hver side av sykkelen, Jama er så vidt jeg vet konkurs, men det går sikkert an å skaffe brukt i utlandet...)
Sylindere:
-Eurocilindrio 70cc (brukbar visstnok)
-Malossi 45,5mm 70cc (Værstingsylinderen.... rett og slett suveren, sportslige porter, men dyrest av dem alle)
-Zeta 45.5mm 70cc (Rimelig vill sylinder etter som jeg har hørt, men vanskleig å få tak i, en del billigere enn Malossi)
-Parmakit 45mm (dette er en kopi av Zeta, men jeg finner det litt merkelig at den har 0.5mm mindre diameter enn Zeta, så jeg vet ikke...)
-MCD Express 45.5mm 70cc (støpejern, kan borres til 47mm)
-Airsal (har ingen info om denne)
Det finnes også en del vannkjølte, men antar at konventering fra luft til vann kjøling ikke er noe for deg.
Topper:
-Vannavkjølt topp finnes, men jeg har mistet linken
Forbrenningskammer
Spesiallages bla. i Sverige.
Clutsh
Vartdal har forstrekede lameller og fjører fra Honda CR80 & 125. Når man har dette kan clutshen også shimses litt opp (vanlige små skiver kan benyttes, da med litt modifisering). Dette gir en meget, meget kontant clutsh. Har selv gjordt dette, det ble bra og anbefales.
I Sverige (hos et racingfirma) selges clutsh senter for 4 lameller (denne koster skjorta, men er verdt det hvis du ikker er sterk nok i lanken for overnevnte).
Forgassere:
-Malossi 21mm
-Dellorto 21/24mm (liker desse best pga. enkel topp)
-Mikuni 21/24mm (liker desse mindre enn Dellorto pga. vanskelig topp)
Innsug
50cc.nl selger vinklede, lange innsug (jeg vet at mange har problemer med å fikse dette selv, jeg er selvsagt ikke en av de. Jeg satt derimot en del industrifirma i arbeid og fikk det spesiallaget i 6161 aluminium)
CDI-units:
-50cc.nl har en som gir 1000rpm ekstra, vet ikke hvordan det er med tennings-retard på denne.
Reeds:
-Malossi MHR reedcage+blader (4 lepper, funker meget bra, men dog den dyreste)
-Boyesen Dualstage reeds (monter desse i Malossi reedcage og man får meget flott aks på høye og lave turtall)
-KPL reedcage+blader (har ikke prøvd denne, 3 lepper)
-Eurocilindro reedcage+lepper (4 lepper, spesiellt for samme sylinder med stort innsug, dette er den billigste av dem alle)
-Adige reedcage+reeds (2 lepper)
-Adige reedcage+reeds (4 lepper)
Finnes div. andre som jeg ikke kommer på i farten.
Luftfilter:
Mix og trix som du selv vil, personlig har jeg fått laget et speisal filter av den originale luftfilterboksen.
Veivparti:
-Top Racing std (denne er lik std veiv)
-Top Racing Competition / Race (denne fyller veivhus maksimalt for best mulig kompressjon)
Det finnes andre også, men kommer ikke på dem i farten (er forresten vanskelige å få tak i)
Stroking er selvsagt mulig, men neppe aktuelt for dere.
Det er forresten greit å modifisere litt på smurningskanalene til veivlagerene for å få bedre "flow".
-Malossi tenningsplate (*kommer*)
-HPI Racing (*kommer*)
-PVL programmerbar tenning (bla. tenningsretard kan programmeres)
Vakumbokser/ vakumfødepumper
-Athena (denne oser det kvalitet av)
-Doppler (denne er tilnermet identisk med Athena)
-Malossi (dette er en slags "pumpe" med fjær)
-Polini (denne ser litt stusselig ut)
-"Universal" (denne ser også litt stusselig ut)
-Keihin (ingen info, er visstnok veldig billig)
-Lektronis (denne ser litt enkel ut, men vet at en del proffer bruker denne)
-Kitacos YICS (denne brukes også av proffer, og er helt klart dyrest av dem alle)
-Top Racing (utenom at Top Racing er et bra merke, har jeg ingen info om denne. )
Sikre kilder sier at alle vakumbokser er like og fungerer på samme måte, og at man derfor velger akkurat den man har lyst på.
Når det gjelder trimming er jeg ikke helt sikker, men jeg begynner å lure på om det vil være nødvendig ettersom det kanskje ikke finnes alt av reservedeler lenger?
Jeg vil i utgangspunktet beholde den orginal, men hvis jeg skulle finne ut at jeg vil trimme, så må det være noe som ikke lager lyd i alle fall. Men har nettopp begynt å lese om dette så det er litt vanskelig for meg å ta noen stilling til dette foreløpig. Jeg er jo en lovlydig medborger og er primært interisert i få den i original/standard stand.
Mange originale reservedeler kan være dyre, så trimdeler kan være en mulighet. Skal du f.eks. en gang kjøpe en ny sylinder vil nok en original en være temmelig dyr, så da kan en trimsylinder være en mulighet. For ikke å snakke om veiver, de skal visst nok være veldig mye dyrere enn en trimveiv (som også tåler høyere turtall). Dette gjelder stort sett alle mopeder/scootere.
Bare så du vet det, jeg har en ubrukt trimsylinder her. Kjøpte den til min gamle mtx som ble stjelt.
Har bare åpnet pakka.
Dette kan jo være et alternativ til den orginale sylinderen din?
Send meg en pm hvis du vil ha den. Selger den for 700kr inkl postoppkrav og frakt.
Det er en MCD Sylinder som skal gi 9hk. Pakninger og stempel følger med. Du bruker den orginale toppen.
Den koster 1199kr ny på mc-deler.
Dette er en støpejernsylinder som kan borres opp igjen hvis den sjulle skjære seg.
Beklager, 9 hk blir for heftig for meg... Dessuten, dette er ett noe langsiktig prosjekt og den skal ikke stå ferdig før våren igjen. Men som på alle prosjekter liker jeg å gjøre skikkelig research.
Føler vel egentlig ikke at noe trim er nødvendig i første omgang. Tror jeg vil konsentrere meg på å få den tilnærmet originalt.
Men, bare for å stille nysgjerrigheten, hva kunne jeg byttet ut som ikke ville gå inn på lyden? Jeg liker nemlig den "orginale" lyden veldig godt...
hk for heftig? Den gir ikke 9hk for seg selv da. Den gir 9hk med fulltrim (effektanlegg, powerfilter, gasser, tenning osv)
Men trimsylinder alene gir det ikke så utrolig mye mere effekt, men du vil merke at du får sterkere bunndrag.
lancaster wrote:Men, bare for å stille nysgjerrigheten, hva kunne jeg byttet ut som ikke ville gå inn på lyden? Jeg liker nemlig den "orginale" lyden veldig godt...
Spørs hva som er nødvendig å bytte ut eller hva du konkret mener? Tenker du på trim eller slitedeler da eller? Liker du den "originale" lyden, vil du nok like lyden med power filter enda bedre. Blir mye dypre og grommere lyd
Jeg ville nok ha kjøpt meg en trimsylinder og droppet å borre opp den originale, kan fort bli dyrt (vet ikke helt prisene på slikt). Når en borrer opp må en vell også kjøpe stempel med litt større diameter?
Husk å skift til større dyse i tilfelle du har lyst til å trimme.
Men hvilke deler vil dere anta som sannsynlig MÅ byttes etter at det har stått noen år?
Jeg kan tenke meg at støtdemperne må byttes, alle kulelagre, alle wire (speedometer, turteller, brems og clutch (ingen glemt nå? )), bremeklossene må kanskje byttes også, de var riktig nok nesten nye når jeg sluttet å kjøre den men. Trenger nytt stempel, som da passer den nye "boringen" ? Ellers vil det jo bli slark og dårlig kompresjon? Nye slanger og nytt luftfilter? Nytt framdekk ettersom dette var relativt slitt, mens bakdekket må jeg se ann siden det var ganske nytt.
Noen kommentarer til dette, er sikkert mer som må byttes, og er vel forberedt på å legge kanskje 5 tusen i den? Noen som tror det blir mer?
_Adler_ : så posten din nå imens jeg skrev det over, lar det stå og svarer deg her :
Vel ja, vil jo trenge en noe bredere stempel som passer i den "nye" sylinderen hvis jeg får den borret, og da kan kanskje ny sylinder istede lønne seg, men er veldig opptatt av at den ikke høres ut som noen blodtrimma moped, den skal høres stille og kultivert ut som den gjorde når den var orginal. Det er vel egentlig ikke så farlig om den blir litt trimmet, kan vel nedskalere drevet slik at den ikke går så fort eventuelt? Eller hindre høyt turtall på noen annen måte?
Og grunnen til at jeg ikke vil ha blodtrimmet moped, er 1. sikkerhet, har ikke kompetanse til å kjøre fort på to hjul (selvom det ikke er no stress liksom, har jo billappen og kjørt lett sykkel i syden), og 2. det at mopeden ikke er laget for det, bremsene er jo ikke dimensjonert for kraftigere saker?
Åja, så det ikke er noen misforståelser, jeg vil ikke ha noen "heftig" lyd. hehe
Tror ikke du trenger å kjøpe nye bremseklosser, hvis de var fine da du sluttet å kjøre med den. Luftfilter er vell heller ikke nødvendig, men ta og vask filteret som er inne i luftfilterboksen. Slanger og wire er sikkert lurt å skifte ut, så har du også muligheten til å finstille alt i en og samme opereasjon
Det er vel egentlig ikke så farlig om den blir litt trimmet, kan vel nedskalere drevet slik at den ikke går så fort eventuelt? Eller hindre høyt turtall på noen annen måte?:
Du kan sette på andre drev ja, slik at den får dårligere toppfart. Kan jo satse på å dreve den slik at du får bra aks da.
For å forhindre høyt turtall kan du jo kjøpe deg en turtallsperre, den kutter tenningen på et visst antall rpm, så det er nok en mulighet
Det at mopeder ikke er laget for mer enn 45 km/t er en myte som ikke stemmer. De fleste mopeder og scootere er laget for langt høyere hastigheter enn 45 km/t, de kjører jo mye raskere i andre land: lovlig. En MTX kjører vell mer enn 45 km/ originalt, ca. 60 kanskje?
Før var det nemlig slik at en maks. kunne ha 2.5 hk, og "ubegrenset" toppfart.
Ja, bra aks hadde vært fint...heh, men litt kjipt å putre frem i 45 km/t på 10 000 omd...
Men en ting jeg ikke helt skjønner her, ang sylindre. Det finnes egene sylindre som passer til mtx blokka? Og det er helt kurant å bytte ut sylinderen fremfor å borre og kjøpe passende stempel?
Er det kun potta som "bestemmer" hvordan lyden blir?