Page 1 of 1

Importering av tung-mc. Nedregistere til 34hk før reg.?

Posted: 05 Apr 2011 02:17
by Bonnis
Hei

Vurder sterkt å importere en Honda X11 fra Sverige. Spørsmålet er om jeg kan montere strupekit etter kjøp, her i Norge, for så å betale førstegangsregistreringsavgifter som 34hk?
Hva må da eventuelt betales når sykkelen skal regges som tung om et års tid? Eller må hele avgiften som tung-mc betales?

Er snakk om å spare ca 20 000 om den kan registreres som mellomtung ved førsteregg, så det hadde vært utrolig flott om det var mulig.

Takk for alle svar :D

Re: Importering av tung-mc. Nedregistere til 34hk før reg.?

Posted: 05 Apr 2011 07:43
by Northman
Tror du kan strupe og betale avgift i forhold til hk du har på, og at du igjen betaler avgift når du skal åpne den igjen.

Ta en kjapp telefon til vei/toll-vesenet? Tipper de kan gi deg 100% riktig svar :)

Re: Importering av tung-mc. Nedregistere til 34hk før reg.?

Posted: 05 Apr 2011 18:44
by RH racing
du kan momse den inn først. så montere strupekit + godkjenne dette. så tolle.
men da blir den regget som en laveffekkter og det vil stå i alle papirer. + du må betale nye avgifter om den skal regges opp til tyngre...
men toll og avgiftskontoret, eller hva det heter nå har svar på det meste.

Re: Importering av tung-mc. Nedregistere til 34hk før reg.?

Posted: 06 Apr 2011 13:12
by Bonnis
Suverent. Moms er 25 % av kjøpesum? Kjøpesum sjekkes ikke utover tallet jeg kommer med, så dette tallet kan "justeres". Riktig?
Avgiftene ved fulleffektsregistrering vil da synke med årene, slik at det for meg vil lønne seg å vente en viss tid? Eller er tallet endelig og vil ikke endres?

Takk for svært gode svar :)

Re: Importering av tung-mc. Nedregistere til 34hk før reg.?

Posted: 06 Apr 2011 15:44
by moto
etter hva jeg har hørt så er jeg redd det kan ta lang tid fra du begyner til du får skilter på den, så om du har tenkt deg ut og kjøre om 3-4 uker så ville gjørt dette før, og funnet ut hvor lang tid det faktisk vil ta..

Re: Importering av tung-mc. Nedregistere til 34hk før reg.?

Posted: 06 Apr 2011 17:50
by RH racing
har du alt av papirer i orden tar ikke dette lang tid.. men så lenge du må ned og godkjenne denne med 34hk så tar det tid... går raskere om du godkjenner denne med 34hk i sverige FØRE import kanskje? så slipper du norske trege papirmøller

Re: Importering av tung-mc. Nedregistere til 34hk før reg.?

Posted: 06 Apr 2011 22:36
by Bonnis
Tror nok ikke selger er interessert i såpass mye styr. Men det kan jo hende det er en forholdsvis enkel og billig prosess i Sverige, så jeg skal prøve å få undersøkt litt. :)

Re: Importering av tung-mc. Nedregistere til 34hk før reg.?

Posted: 06 Apr 2011 23:21
by RockeRolf
Først: Applaus for originalt valg av sykkel. Me like, selv om vel dette ikke var Hondas mest vellykkede modell.

Du begir deg ut på en kronglete vei her. Du bør sjekke nøye opp hvorvidt det finnes godkjente (TUV) nedstrupningssett til disse. Selv om motoren, i forskjellige tuningsgrader, er brukt i flere modeller, må dokumentasjonen klart si at dette er for en X11. Modellen ble bare produsert et eller to år, og i et forholdsvis svært lite antall. Da er nok best å være sikker på at disse nedstrupningssettene i det hele tatt finnes.

Re: Importering av tung-mc. Nedregistere til 34hk før reg.?

Posted: 07 Apr 2011 07:47
by Northman
Jeg hadde vært forsiktig med "justeringene"

Blir du tatt for dette kan det koste deg mye, og tollvesenet kan reagere på at prisen er urimelig.

Er det verdt det? Det må nesten du avgjøre selv :)