

DEKK:
* Mønsterdybde - min. 1,6mm, se etter slitasjevarslere
* Fremedlegme - dekket er mykt og "tynt", stor fare for steiner/glasskår skal punktere dekket
* Dekkdimensjon - skal stemme med vognkortet
* Hastighetsmerking - skal minst være som angitt i vognkortet
* Monteringsstripe - kontroller at den følger felgkanten jevnt
* Rotasjonspil - mønsteret er IKKE symmetrisk, må derfor kjøres i riktig retning
* Produksjonsdato - dekk er ferskvare merket (3402) angir uke 24 år 2002
* Ventilstilling - er ventilen dratt skjevt, er det tegn på at slangen ligger i strekk og kan ryke. (kun dekk med slange)
* Lufttrykk -se i instruksjonsboken. Er viktig for å kunne oppnå riktig temperatur i dekket under kjøring
BREMSER FORRAN:
* Hendel - fastspenning, låsemutter, bøy "endekule"
* Vandring - full bremseeffekt før 2/3 av full vandring
* Dødgang - Hendelen skal kunne beveges 2-3 mm før bremsene begynner å virke, målt i nebbgapet
* Bremselys - lyset skal tennes i dødgangsperioden
* Innvendig lekasje - hold et løst trykk i ca. 5 sek. Hendelen skal ikke sige eller gi etter
* Utvendig lekasje - hardt trykk i 5 sek. Hendelen skal ikke sige eller gi etter
* Visuelt kontrollere slanger, koblinger og bremseklo for slitasje
* Trykkprøve - skal tåle et trykk på minst 50kg
* Bremseslanger - se etter skader, sprekker og at slangene ikke er blitt tørre og morkne
* Bremsevæskebeholder - skal være over minimumsmerket, synker med slitasjen på bremseklosser eller v/utvendig lekkasje
* Bremseklosser - min 1-2mm friksjonsbelegg, tynt belegg øker faren for at bremsevæsken koker. Slites belegget helt ned vil bremseskivene skades
* Bremsevæske - trekker til seg vann, noe som reduserer kokepunktet, må derfor skiftes etter 1-2 år
BREMSER BAK:
* Samme som forbrems med to unntak: 100klg trykk og 2-3 cm dødgang
MOTOR:
*Olje - kontrollere nivå, oljetrykkslampe, se etter lekkasje
* Kjøleanlegg - kontrollere nivå, se etter lekkasje, smuss i radiator
* Bensin - Fastspenning tank, funksjon til bensinkran, se/lukte etter lekkasje
STØTDEMPER/FJÆR
* Støtdemper - kontrollere funksjon, lekkasje, fastspenning, skade
* Fjær - kontrollere for brudd, instilling, funksjon
LAGRE:
* Styrelager - kontrollere for slitasje ved å bevege styret sakte sideveis og kjenne etter slitasjepunkt v/midstilling, kontrollere for slakk ved å "rugge" forgaffel rolig frem og tilbake
* Hjullager - smøre hjulet rundt for å kontrollere funksjon, kontrollere om det er slark
* Svingarmslager - kontrollere funksjon, kjenne etter slark sideveis
VIKTIG: Slark i lagre vil kunne medføre Wobbling.. Noe du ikke vil ha!
EKSOSANLEGG:
* Eksosanlegg - Eksosanlegget skal begrense støy, måles i desibel og kan være oppgitt i vognkortet
* Lekkasje - Tette eksosåpning med hånden og høre etter lekkas
* Fastspenning
KJEDE/DREV
* Smøring - Benytte kjedeolje som ikke skader O-ringene
* Slakk - For stramt kjede kan hindre svingarmens bevegelse, for mye slakk gir rykkete kraftoverføring og fare for at kjedet "sporer" av
* Stramming - skal kunne beskrive og utføre stramming
* Kjedelås - Dersom sik er montert, kontroller retning på lås
* Kjedekasse - Beskrive hensikt og kontrollere fastspenning
LYS OG EL ANLEGG:
Hele og rene - Kontroller særlig at reflektor ikke er blitt matt.
* Funksjon - Alle lys som er montert skal virke
* Lyd/lyssignal
* Stoppbryter
* Hovedledninger - klemfare og skade
* Batteri - fastspenning, lekkasje, syrenivå (hvis mulig), ikke irr på polene, + polen isolert fra gods
PARKERING:
* Skal kunne trille sykkel med motor av i minimum 10 meter og sette sykkelen på sidestøtte og midtstøtte!