Page 1 of 1
Ferje og stropping
Posted: 31 May 2011 13:32
by herkit
Så er turen komt for min første ferjetur med sykkel, reiser til Florø enten i morra eller torsdag og skal over Sognefjorden. Eg er litt usikker på om eg må stroppe sykkelen der, eller er det trygt å sette sykkelen på sidestøtte og i gir? Kva kriterier bedømmer dåkke erfarne mc førere etter når avgjørelsen om stropping skal tas? Sist men ikkje minst, korleis stropper dåkke? Må gjerne tegne og forklare

Re: Ferje og stropping
Posted: 31 May 2011 13:42
by Onsløv
Er det ikke så store bølger, så går det greit uten å stroppe. Sett sykkelen på sidestøtte med motoren avslått og i gear. Sett gjerne en borrelås/strips/hurtigstropp på frembremsen som "håndbrekk".
Er det store bølger, gjør som over, og i tillegg så stropp fra styret og ned, og dra litt til, slik at demperene får komprimert seg litt.
På Lavik -> Oppedal-ferga er det nok ganske trygt.
Spør fergemannskapet.
Jeg har engang stroppet fra bagasjeholderen på høyre side av sykkelen og over setet og bort til et rekkverk på venstre side av sykkelen. For at sykkelen ikke skal tippe over ved sideveis bølger.
Re: Ferje og stropping
Posted: 31 May 2011 13:59
by herkit
Deauville00 wrote:Er det ikke så store bølger, så går det greit uten å stroppe. Sett sykkelen på sidestøtte med motoren avslått og i gear. Sett gjerne en borrelås/strips/hurtigstropp på frembremsen som "håndbrekk".
Ok, takker, det ante meg at det var slik. Ordner meg en håndbrekk for å være sikker
Deauville00 wrote:Er det store bølger, gjør som over, og i tillegg så stropp fra styret og ned, og dra litt til, slik at demperene får komprimert seg litt.
Er det nok å berre stroppe frå styret i slike tilfeller? Ingen stropper bak?
Re: Ferje og stropping
Posted: 31 May 2011 14:27
by Onsløv
Er i grunnen nok å stroppe sykkelen med to stropper i styret og komprimere gaffelen.
Har du stroppet riktig, står sykkelen fjellstøtt uten at støtten er nedi.
Re: Ferje og stropping
Posted: 31 May 2011 14:28
by Flattop
Sett sykkelen i 1 gir.
Engasjer sidestøtten.
Trill sykkelen med clutchen ute til at den "tar" dvs ikke klarer å trille lenger.
Vær hos sykkelen den korte tiden det tar å reise over Sognefjorden. A la 30 minutter.
STROPPING
Er så forskjellig fra sykkel til sykkel. Noen sykler er "åpne og ærlige" mens slik som jeg har er noe mer knotete å sette fast. Om det skulle være behov for det kan du alltids be mannskapet om hjelp.
Noen liker å bruke en over salen og ned i dørken på ferga, samt ett eller to over styret og til festepunkter som det finnes der. Bruk rimelige fra F.eks Biltema eller andre,
OK kasta bort litt tid før posting, så jeg ser du fikk et anna tilsvarende respons
Re: Ferje og stropping
Posted: 31 May 2011 14:46
by Northman
Tok en tur fra Kristiansund og sørover til Bergen.
Jeg gjorde det så enkelt, spurte mannskapet om det var behov på de forskjellige fergene, endte med at jeg ikke stroppet noe sted.
Fra ferga til Lysebotn til Stavanger trengte jeg heller ikke stroppe, men når jeg skulle av hadde en av mannskapet satt en liten gummikloss under på motsatt side av støtta så den sto støtt.
Uansett, stropp fast skikkelig, det tar tid og er litt mer pes, men du verden så mye mer ro man har i sjela

Re: Ferje og stropping
Posted: 31 May 2011 15:15
by Swellpretty
Jeg tok Hurtigruta fra Bergen til Trondheim en gang...
Der slapp jeg å tenke på noe som helst.
Mannskapet der var mer enn villig til å stroppe fast sykkelen for meg, og de tok hensyn til plast og lakk!
Antar at folk generelt er oppegående og serviceinnstilte, og hjelper deg med stroppinga..
God tur

Re: Ferje og stropping
Posted: 31 May 2011 18:39
by herkit
Takk for alle innlegg

Blir nok bra dette. Sykkelen leverte eg inn for 1000km service i dag så da kan eg reise avgårde med god samvittighet i morra kveld
