Vil sterk vind kunne tippe parkert mc?
Vil sterk vind kunne tippe parkert mc?
Hei
Ny til sykkelverden og lurer rett å slett på om sterk vind kan tippe over sykkelen mens den står parkert eller trenger jeg ikke engste meg?:) bor en plass med til tider mye vind og sykkelen står ute
Om dette forekommer vindstyrke snakker vi om da?
Ny til sykkelverden og lurer rett å slett på om sterk vind kan tippe over sykkelen mens den står parkert eller trenger jeg ikke engste meg?:) bor en plass med til tider mye vind og sykkelen står ute
Om dette forekommer vindstyrke snakker vi om da?
- Hokky
- MC: 1999 CBR 1100XX Super Blackbird
Re: Vil sterk vind kunne tippe parkert mc?
Har vært inne på tanken når det blåser som værst her og, men vinden har ikke engang rikket sykkelen. Jeg tror nok det skal mye til før sykkelen velter i vinden.
Om du skulle være i tvil er det vel berre å snu med fronten mot vinden slik at vinden ikkje tar så godt i sykkelen.
Det skal nok veldig mye til for at vinden klarer få nokk tak i sykkelen din til å velte den.
Det du kansje burde gi en tanke er vis du har trekk på sykkelen og da passe på at dette ikke virker som et "seil" som vinden får tak i.

Det du kansje burde gi en tanke er vis du har trekk på sykkelen og da passe på at dette ikke virker som et "seil" som vinden får tak i.

- 700RR
- MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt - Location: Frstad/Bergen
som ineniørstudent så kan jeg sikkert gjøre en beregning på dette
men husk at det er mye større Kraft i kjøreretningen enn det er i vanligvis i vind. Men så klart om du befinner deg i en orkan så er du ferdig

men husk at det er mye større Kraft i kjøreretningen enn det er i vanligvis i vind. Men så klart om du befinner deg i en orkan så er du ferdig

supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard
- Hokky
Funker ikke her på vestlandet, vinden kommer jo fra alle kanter..herkit wrote:Om du skulle være i tvil er det vel berre å snu med fronten mot vinden slik at vinden ikkje tar så godt i sykkelen.

Hehe, sant nok, men som regel har den en "hovedretning".Hokky wrote:Funker ikke her på vestlandet, vinden kommer jo fra alle kanter..herkit wrote:Om du skulle være i tvil er det vel berre å snu med fronten mot vinden slik at vinden ikkje tar så godt i sykkelen.
- Hokky
Jepp, den retningen vinden lurer deg til å lene deg mot før den kommer med full kraft bakfra..herkit wrote:Hehe, sant nok, men som regel har den en "hovedretning".Hokky wrote:Funker ikke her på vestlandet, vinden kommer jo fra alle kanter..herkit wrote:Om du skulle være i tvil er det vel berre å snu med fronten mot vinden slik at vinden ikkje tar så godt i sykkelen.

Kommer først og fremst an på underlaget. Om vinden får sykkelen til å stå å "vugge", kan sidestøtta fort gå igjennom.
Deretter kommer det an på hvilken sykkel du har/utforming av sidestøtta. Aprilia og Ducati har skummelt utforma støtter på flere av syklene sine. Andre har støtter med fot str. 45
Deretter kommer det an på hvilken sykkel du har/utforming av sidestøtta. Aprilia og Ducati har skummelt utforma støtter på flere av syklene sine. Andre har støtter med fot str. 45
Er det mye vind tar jeg like greit frem depotstøtten til min sykkel. Better safe than sorry. Nå har riktignok sykkelen min en mikkemusstøtte slik RockeRolf sier, så om underlaget heller litt til venstre skal det ikke mye til før sykkelen beveger på seg.
Kommer kanskje an på hvor tung sykkelen er, og evt hvor stødig den står i tillegg til hvor den er plassert i forhold til vind og le. Men jeg hadde en 250 Virago tidligere som blåste overende.... Den sto relativt stødig hjemme her, mellom huset og garasjen. Gikk rett i bakken pga vind. Tjoret den så fast i rekkverket på trappa med tau
Blåser det hardt nok så står nok ikke en mc helt trygt.

Vennlig hilsen Juliet
Hadde en 125 Yamaha Virago som aldri blåste over ende, selv om det kan blåse nokså heftig her oppe i nord. Har kanskje noe med typen sykkel å gjøre, mulig den sto stødigere enn en R-sykkel? 

Honda CBR600F 2011

Har kansje mer med hvordan den står i forhold til underlag og vindretning, vi hadde samme type sykkelSuz wrote:Hadde en 125 Yamaha Virago som aldri blåste over ende, selv om det kan blåse nokså heftig her oppe i nord. Har kanskje noe med typen sykkel å gjøre, mulig den sto stødigere enn en R-sykkel?

Vennlig hilsen Juliet
Ja kanskje det også. Bor i Bodø, kjent for vind fra alle retninger, så vet ikke om det er mulig å beregneJuliet wrote:Har kansje mer med hvordan den står i forhold til underlag og vindretning, vi hadde samme type sykkelSuz wrote:Hadde en 125 Yamaha Virago som aldri blåste over ende, selv om det kan blåse nokså heftig her oppe i nord. Har kanskje noe med typen sykkel å gjøre, mulig den sto stødigere enn en R-sykkel?

Honda CBR600F 2011

ja absolutt en knall begynnersykkel 

Vennlig hilsen Juliet