KJøretrening utenfor offentlig vei?

Prat om tung MC.
drunt

KJøretrening utenfor offentlig vei?

Post by drunt »

Som det går fram av min nyåpnede blogg så er jeg så grønn som bare rakkern. Lappen blir et prosjekt på vårparten, og sykkel kan jeg bare ha våte drømmer om enn så lenge.

Jeg lurte på dette med med helt basic øvelseskjøring... altså få blåst støv av armer og bein (hadde jo en Tempo Comet i min pure ungdom) og fått trimma inn dette med giring og bremsing og feelingen med noen hundre kilo mellom beina. Dette er ting jeg ser for meg at jeg med fordel kan foreta på en stor parkeringsplass e.l. før jeg går igang med svinedyre kjøretimer (som jeg regner med det blir plenty med i alle fall)

Image

Hvis jeg møter litt velvilje hos min elskede så er det ikke umulig jeg får henne til å ta sin kjære GPX over til grannelandet en tur på vårparten og stille opp. Problemet er at hun ikke har hatt lappen i 5 år, så derfor er øvelseskjøring på offentlig vei utelukket. men hvordan stiller dette med kjøretrening seg når det IKKE er på offentlig vei? Noen som vet?

Og - er det noen som vet om et sted i eller i nærheten av Oslo hvor noe slikt ville være kurant å gjøre? Hvis det er lov da.

PÅ forhånd takk :)
Kosh

Re: KJøretrening utenfor offentlig vei?

Post by Kosh »

drunt wrote:Problemet er at hun ikke har hatt lappen i 5 år, så derfor er øvelseskjøring på offentlig vei utelukket. men hvordan stiller dette med kjøretrening seg når det IKKE er på offentlig vei? Noen som vet?
Samme regler, ikke lov.
V4 fun
Tore^NSR

Post by Tore^NSR »

du kan kjøre hva du vil på privat vei?
R

Post by R »

Tore^NSR wrote:du kan kjøre hva du vil på privat vei?
nei, vi bor i norge...
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Vegtrafikkloven gjelder over alt, også på privat vei.
turboman

Post by turboman »

men det er da vel ikkje så lett å bli tatt på privat vei heller da? så kven bryr seg om regler alltid?.. han er da en voksen mann, og politiet kan vel ikkje vere så strenge med det? eg vedder på at dei aller fleste her "øvde litt eller kjørte litt uten at det var heilt lovlig før lappen!... så det går nok bra vil eg tru :P
no: Honda cbr 600F 1998 mod
(x) 125ccm daelim daystar 01 mod
(x) 50 ccm yamaha salient 85 mod
drunt

Post by drunt »

R wrote:
nei, vi bor i norge...
... og med det er vel det meste sagt :( . Velferd og FN-ranking be damned, her i landet kan det virke som det er en naturlov at folk ikke skal være i stand til å tenke en fornuftig tanke, langt mindre ta avgjørelser som ene og alene angår en sjøl. Er det ikke byråkratisk behandlet og Kjell-Magne-godkjent har det ingen verdi. Staten, og staten alene, vet hva som er bra for deg, og.... argh... passe på blodtrykket nå.

Ja ja... så blir det vel en sabla masse timer til våren da. Noen som tjener på det og :?
Lupo

Post by Lupo »

Privat vei, nei, lukket område, ja.

Problemet med privat vei er at der kan du møte på andre traffikanter, som alle forventer at du har lappen og oppfører deg der etter. Om du kjører rundt i stuen, hagen eller din egen racingbane er det ingen som klager.

Det er vel ikke så overfornuftig? :)

Kjøretimer er dyrt, men det er verdt å få lært de riktige rutinene fra dag en. Om du lærer deg selv å kjøre, f.eks. på scooter, vil du risikere å bruke mer penger på kjøretimene etterpå. Tar mye lengre tid å avlære dårlige vaner enn å lære dem korrekt første gangen. Snakker av personlig erfaring.. Tror det er best å vente til et stykke ut i opplæringen før du evnt. bærter rundt på egenhånd.

Mvh. Andreas
R

Post by R »

Nei, trafikkreglene gjelder også på privat område.
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Banditbiker wrote:
Vegtrafikkloven gjelder over alt, også på privat vei.
Hold deg utafor veien...
Kosh

Post by Kosh »

Lupo wrote:Kjøretimer er dyrt, men det er verdt å få lært de riktige rutinene fra dag en. Om du lærer deg selv å kjøre, f.eks. på scooter, vil du risikere å bruke mer penger på kjøretimene etterpå. Tar mye lengre tid å avlære dårlige vaner enn å lære dem korrekt første gangen.
Jeg leide en tung MC og brukte de samme øvelsene som man bruker på oppkjøringen, dagen før jeg begynte med timer. Jeg syntes det var veldig nyttig, og jeg brukte mye kortere tid i kjøregården med lærer enn jeg ellers ville gjort. Jeg hadde imidlertid også satt meg litt inn i kontrastyring før jeg begynte.

Ang. trafikkreglene er det avhengig av hva slags kjøretøy hvor de gjelder. For de fleste motoriserte kjøretøy gjelder den overalt, inkl. hjemme i stua.
V4 fun
Banditbiker

Post by Banditbiker »

turboman wrote:men det er da vel ikkje så lett å bli tatt på privat vei heller da? så kven bryr seg om regler alltid?.. han er da en voksen mann, og politiet kan vel ikkje vere så strenge med det? eg vedder på at dei aller fleste her "øvde litt eller kjørte litt uten at det var heilt lovlig før lappen!... så det går nok bra vil eg tru :P
Nå var det vel ikke det som var spørsmålet, eller ???
Banditbiker

Post by Banditbiker »

R wrote:Nei, trafikkreglene gjelder også på privat område.
Trafikkreglene gjelder for all trafikk på vei. Hva som er å regne for vei, står definert i reglene. Vegtrafikkloven gjelder over alt, også hjemme i din egen hage.
Last edited by Banditbiker on 20 Sep 2005 17:08, edited 1 time in total.
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

R wrote:Nei, trafikkreglene gjelder også på privat område.
Hvorfor har man da lov til å kjøre traktor på gården uten førerkort, men ikke på veien?

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

ATWindsor wrote: Hvorfor har man da lov til å kjøre traktor på gården uten førerkort, men ikke på veien?
Og hvor står dette ?
Post Reply