GSX-r lovlig etter banekjøring ???

Prat om tung MC.
Post Reply
e1vind
Posts: 2
Joined: 14 Dec 2011 12:54
MC: GSXR 600 k8

GSX-r lovlig etter banekjøring ???

Post by e1vind »

Hei!
I høst tok jeg mellomtunglappen og kjøpte meg en GSXR 600 k8 :D Lurer på om hva jeg trenger for å kjøre på rudskogen til våren, tenkte da på lisens kurs osv? Jeg har fullt kjøreutstyr som jeg regner med er påbudt?

Sykkelen min er nå 34 hk, men vil jo kjøre den med orginal effekt på bane. Sperren er bare en ledning som kan klippes og ligger under salen koblet i ecu'en? er det mulig evenuelt å lodde denne ledningen igjen for å få den ned til 34 hk igjen og vil jeg få bot hvis sykkelen blir send på teknisk kontroll med loddet ledning? :-k

Takker for svar.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: GSX-r lovlig etter banekjøring ???

Post by supermons »

Du kan montere en bryter på den ledningen, så slipper du å kutte og lodde, men tviler på at Vegvesenet vil tro at du kun kjører fulleffekt på bane. Men det er jo ikke noe problem før du blir stoppet.

Skal du ta lisens må du nok ha egen banesykkel, men du kan kjøre med andre grupper (som Senior MC/NAF/Racedays) med skiltsykkel. Her er det bare å møte opp, betale og kjøre.

Fullt kjøreutstyr er påbudt på alle kurs tipper jeg på, iallefall de jeg har kjørt med.
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: GSX-r lovlig etter banekjøring ???

Post by Northman »

Trodde Senior krevde at man tok førerutviklingskurset dems før man fikk være med på bane?
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: GSX-r lovlig etter banekjøring ???

Post by supermons »

Jo, det stemmer. Ett mandagskurs og så er det bare å møte opp og kjøre. Men det er god opplæring og veldig morro, så er jo verdt det :)
User avatar
FZ1
Posts: 161
Joined: 07 Apr 2007 20:20
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE
Location: Kongsberg

Re: GSX-r lovlig etter banekjøring ???

Post by FZ1 »

Må ikke ha egen banesykkel for lisens/RR-trening, fullt mulig å preppe den du har for dette, ikke all verdens jobb. MEN spørsmålet er om du vil risikere sykkel med skilter for slik bruk med tanke på risikoen for velt. Dekkes ikke av forsikring og du får ikke igjen avgiftkronene om du ødelegger sykkelen (selv om noe bedre siden mellomeffekt). Så egen banesykkel er ikke så dumt, nei, de koster ikke all verden. Borstett fra at man nok i praksis fort investerer i kassebil+++ da :)

Hvis du ikke skal satse på RR så er nok derfor banedager litt greiere, ja, men sjekk med forsikringsselskap om dekker f.eks, senior.

Kompis med GSXR1000 ble fulgt av politiet til han stoppet hjemme hvor de sjekket om den var regget som fulleffekt. Kan tyde på at politiet er klar over Erling Sandes liberale holdning til effekt og avgifter så får du selv avgjøre om du vil ta sjansen. Men har du bare lappen på mellomtung så kan du jo havne i problemer utover avgifter. Vil tro du har en nokså dårlig sak men loddet ledning eller bryter...

Kjøreutstyr er egentlig ikke noe problem, skikkelig utstyr, ryggskinne og skinndress (lovlig med 2 delt hvis glidelåskobling i Norge også i roadracing) kreves men dette ville jeg hatt uansett hvis skal kjøre på bane. Senior og andre banedager krever vel ikke skinn men ikke tenk på å bruke noe annet.

Men bare å komme seg på bane, kjempemoro og lærerik (bare ikke ta med deg kjøringen tilbake på landeveien...been there, done that :oops: ) Ikke tenk så mye på effekt, bare en fordel å begynne med mindre, mer krevende å kjøre med høy effekt. Med lav effekt så lærer du deg å holde høyere kurvehastighet...alle kan gi full gass rett frem. Rossi og gutta begynte jo med 125 og de har klart seg bra :D
Post Reply