Hei!
Da har våret kommet og jeg har planer om å kjøpe min første sykkel.
Jeg skal kjøpe brukt og lurer litt på om det er noe jeg bør være spesielt obs på? Spesielle deler jeg bør sjekke? Noe spesielt jeg bør få vite av selger? Når har en sykkel gått mye? Når har en sykkel gått mye og hvilke deler er det da som ofte må byttes?
Gjerne kom med tips og triks
Nybakt MC-fører trenger råd om kjøp
Re: Nybakt MC-fører trenger råd om kjøp
1. Er sykkelen ren? Hvis selger ikke har fått seg selv til å vaske den når han skal selge den engang, så sier det litt om resten av vedlikeholdet også.
2. Er service heftet fulgt? Spør når neste service er, og hva som skal gjøres da. (Sjekk det selvfølgelig opp selv i service heftet) Vet eierne det? Drar han på det, eller sier at det bare er vanlig service når det i virkeligheten er storservice?
3. Peil olje. Dette sier mye om eieren, har han passet på at det ligger oppunder maks merket? Samme med bremseveske.
4. Bremser. Sjekk hvor mye som er igjen av klossene (ta med lommelykt) Video her for hvordan klosser ser ut.
5. Drev. Sjekk at det ikke er slitte drev, de skal byttes likt med kjede, så er drevene slitt, så vet du at kjedet er slitt også. Når de blir slitt blir det tennene haifinne aktig som på dette bildet
6. Vognkort. Sjekk at sykkelen er registrert på den som du kjøper den av. Og be om legg når man inngår kontrakt, man vet aldri, og kjekt å være føre var. Sjekk at det er riktig HK antall og at eventuelt ombygginger er godkjent i vognkortet.
7. Clutch. Sett sykkelen i 4. gir og prøv å kjør igang uten å bruke gass. Dersom clutchen er slitt så vil du merke sluringen før motoren kvæles.
8. Dekk. Se om dekkene er slitte. Selv om det er igjen mønster, så kan bakdekket være såpass slitt på midten at det er ubehagelig å kjøre med. Sjekk om det er slitt helt ut i kanten på dekket eller som det er chicken strips. Pek isåfall på eieren og le av ham
9. Ellers tar du kontrollen som står i teoriboka til lappen, og sjekker for slark lekkasjer osv som beskrevet der.
2. Er service heftet fulgt? Spør når neste service er, og hva som skal gjøres da. (Sjekk det selvfølgelig opp selv i service heftet) Vet eierne det? Drar han på det, eller sier at det bare er vanlig service når det i virkeligheten er storservice?
3. Peil olje. Dette sier mye om eieren, har han passet på at det ligger oppunder maks merket? Samme med bremseveske.
4. Bremser. Sjekk hvor mye som er igjen av klossene (ta med lommelykt) Video her for hvordan klosser ser ut.
5. Drev. Sjekk at det ikke er slitte drev, de skal byttes likt med kjede, så er drevene slitt, så vet du at kjedet er slitt også. Når de blir slitt blir det tennene haifinne aktig som på dette bildet
6. Vognkort. Sjekk at sykkelen er registrert på den som du kjøper den av. Og be om legg når man inngår kontrakt, man vet aldri, og kjekt å være føre var. Sjekk at det er riktig HK antall og at eventuelt ombygginger er godkjent i vognkortet.
7. Clutch. Sett sykkelen i 4. gir og prøv å kjør igang uten å bruke gass. Dersom clutchen er slitt så vil du merke sluringen før motoren kvæles.
8. Dekk. Se om dekkene er slitte. Selv om det er igjen mønster, så kan bakdekket være såpass slitt på midten at det er ubehagelig å kjøre med. Sjekk om det er slitt helt ut i kanten på dekket eller som det er chicken strips. Pek isåfall på eieren og le av ham
9. Ellers tar du kontrollen som står i teoriboka til lappen, og sjekker for slark lekkasjer osv som beskrevet der.
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Nybakt MC-fører trenger råd om kjøp
Vedlikehold er mye viktigere enn kilometerstand på en motorsykkel. Heller en som har gått litt mer og er godt vedlikeholdt enn en som har gått kort med dårlig tilsyn. Men selvsagt alt med måte.
Hva slags sykler ser du på?
Hva slags sykler ser du på?
Re: Nybakt MC-fører trenger råd om kjøp
Tusen takk for informativ og utfyllende svar, "bzzlink". Dette vil komme til bruk.
"supermons": Hva er "litt mer"? Er 55 000 km mye? (2000 modell)
Jeg har dessverre bare lov til å kjøre 34 HK fram til neste år. Markedet for disse syklene er noe begrenset ser jeg. Sjekket ut litt om supermotard, men slo fra meg tanken da jeg ønsker å ha muligheten til å dra på lengre turer. Er stor fan av Honda Hornet. Har også sett på noen R-sykler. Ninja 250, R6, GSXR. Noe formeninger?
"supermons": Hva er "litt mer"? Er 55 000 km mye? (2000 modell)
Jeg har dessverre bare lov til å kjøre 34 HK fram til neste år. Markedet for disse syklene er noe begrenset ser jeg. Sjekket ut litt om supermotard, men slo fra meg tanken da jeg ønsker å ha muligheten til å dra på lengre turer. Er stor fan av Honda Hornet. Har også sett på noen R-sykler. Ninja 250, R6, GSXR. Noe formeninger?
- Trixie_basics
- Posts: 83
- Joined: 09 Sep 2009 22:55
- MC: Suzuki GSX1300R '09
Re: Nybakt MC-fører trenger råd om kjøp
Kjørte mine to første sesonger på Hornet, den kan trygt anbefales. Veldig gode råd du fikk over, ingenting å tilføre der... Lykke til!!
Suzuki GSX1300R ' 09
X: Suxuki TL1000R '01 - 18 000 livsfarlige km (2014-2016)
X: BMW K1200S '06 - 41 000 flotte km på tur (2011-2014)
X: Honda CB600FS '02 - 17 000 trofaste kilometer (2009-2011)
X: Suxuki TL1000R '01 - 18 000 livsfarlige km (2014-2016)
X: BMW K1200S '06 - 41 000 flotte km på tur (2011-2014)
X: Honda CB600FS '02 - 17 000 trofaste kilometer (2009-2011)
Re: Nybakt MC-fører trenger råd om kjøp
55000 på en 2000 modell høres ganske gjennomsnittlig ut, man bør kjøre minimum 5000 per sesong om man liker å kjøre sykkelFilFlu wrote:"supermons": Hva er "litt mer"? Er 55 000 km mye? (2000 modell)
Re: Nybakt MC-fører trenger råd om kjøp
Jeg liker å kjøre sykkel, men kom ikke i 5000 i 2010 av den grunn Dog kjørte jeg 8500 året førherkit wrote:55000 på en 2000 modell høres ganske gjennomsnittlig ut, man bør kjøre minimum 5000 per sesong om man liker å kjøre sykkel
Men det finnes jo 2000-modeller som bare har kjørt 30-40 000 også, uten at de stiger sykt i pris av den grunn. Finner du en av de, så vil jeg tørre påstå at det er en fordel. Mener også at man bør se kilometerstanden i sammenheng med hvilken sykkel det faktisk er, og selvfølgelig (som nevnt over) at vedlikehold har blitt fulgt.
ingen KiM, ingen kos
Re: Nybakt MC-fører trenger råd om kjøp
Da liker du det ikkje nok Hadde ingen problem å nå nesten 7000 til tross for at sesongen min begynte føst 10. maiKiM wrote:Jeg liker å kjøre sykkel, men kom ikke i 5000 i 2010 av den grunn Dog kjørte jeg 8500 året førherkit wrote:55000 på en 2000 modell høres ganske gjennomsnittlig ut, man bør kjøre minimum 5000 per sesong om man liker å kjøre sykkel