"Øvelseskjøring" med mc regler?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

"Øvelseskjøring" med mc regler?

Post by alexanderyi »

Hei!
Sjelden jeg er innom for tiden, men kribler like mye hver gang snøen smelter etter å få kjørt mc igjen :)


Som tittelen sier så lurer jeg litt på relger når det kommer til øvelseskjøring med motorsykkel, og jeg veit forsåvidt åssen det er, men bare er i tvil åssen det vil gjelde for meg...

Jeg er født i 1992 og er derfor fylt 19 år, og gjør 20 i oktober.
I fjord sommer (9.juni) kjørte jeg opp til og tok førerkort på kl.A (med begrenset effekt til 34hk til fylte 21 eller hatt lappen i 2 år).
Min far er 51 og har hatt lappen på kl. A1 (125ccm) siden han tok førerkort på bil, og tok kl.A for 4 år siden (2008).

Som kjent for de fleste så må en ha hatt lappen i 5 år og fylt 25 år for å være med som ledsager under øvelseskjøring, men hvordan stiller dette seg når jeg faktisk har lappen? Er det fortsatt ulovelig å øvelseskjøre på fulleffekt da, eller stiller det seg annerledes?
Skal ta en telefon til Statens Vegvesen og sjekke i løpet av kommende uker, men ville bare sjekke her først :)

--
Alex
Last edited by alexanderyi on 13 Mar 2012 22:14, edited 1 time in total.
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: "Øvelseskjøring" med mc regler?

Post by herkit »

alexanderyi wrote:Hei!
Sjelden jeg er innom for tiden, men kribler like mye hver gang snøen smelter etter å få kjørt mc igjen :)


Som tittelen sier så lurer jeg litt på relger når det kommer til øvelseskjøring med motorsykkel, og jeg veit forsåvidt åssen det er, men bare er i tvil åssen det vil gjelde for meg...

Jeg er født i 1992 og er derfor fylt 19 år, og gjør 20 i oktober.
I fjord sommer (9.juni) kjørte jeg opp til og tok førerkort på kl.A (med begrenset effekt til 34hk til fylte 21 eller hatt lappen i 2 år).
Min far er 51 og har hatt lappen på kl. A1 (125ccm) siden han tok førerkort på bil, og tok kl.A for 4 år siden (2010).

Som kjent for de fleste så må en ha hatt lappen i 5 år og fylt 25 år for å være med som ledsager under øvelseskjøring, men hvordan stiller dette seg når jeg faktisk har lappen? Er det fortsatt ulovelig å øvelseskjøre på fulleffekt da, eller stiller det seg annerledes?
Skal ta en telefon til Statens Vegvesen og sjekke i løpet av kommende uker, men ville bare sjekke her først :)

--
Alex
Du må vel uansett ha ledsager med klasse A, trur ikkje du kommer langt med å "lure deg til" å kjøre fulleffekter med tanke på at du ikkje trenger å kjøre opp for å "oppgradere" til fulleffekt når du har kjørt i 2 år.
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Re: "Øvelseskjøring" med mc regler?

Post by alexanderyi »

Du kan øvelseskjøre med fulleffekt fra du er fylt 19, og min far(ledsager) har hatt lappen i 4 år, så spørsmålet var om jeg kunne øvelseskjøre med han..

Men har hatt kontakt med en bekjent som er sensor i statens vegvesen, og en må ha ledsager som har fylt 25år og hatt lappen i 5år for å kunne øvelseskjøre med fulleffekt, selv om jeg har kl.A som blir automatisk fulleffekt om 1 år..

Case closed...

--
Alex
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Re: "Øvelseskjøring" med mc regler?

Post by Moses »

alexanderyi wrote:tok kl.A for 4 år siden (2010).
:-k
Image
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Re: "Øvelseskjøring" med mc regler?

Post by alexanderyi »

Moses wrote:
alexanderyi wrote:tok kl.A for 4 år siden (2010).
:-k
Les hele setningen du siterte deler av 3-5 ganger til, og trenger du mer forklaring da, så får du si fra hva du mener..

--
Alex
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: "Øvelseskjøring" med mc regler?

Post by Lord Erik »

Jeg forstår heller ikke hvorfor du skrev 2010 i parantes bak setningen hvor du sier at faren din tok klasse A for fire år siden. Jeg tolker det som at han tok klasse A i 2010, noe som ikke kan stemme dersom han har hatt den i fire år.

Uansett så tviler jeg litt på at det vil regnes som øvelseskjøring når du allerede har lappen. Jeg skal selvsagt ikke si det sikkert, men det virker merkelig at det skal være et slikt åpenlyst smutthull i loven som tillater deg å kjøre tung sykkel før du egentlig har lov. Personlig ser jeg ikke poenget med det heller - det er da gøyere å kjøre en mellomtung sykkel alene enn en tung sykkel med faren din bakpå?
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Re: "Øvelseskjøring" med mc regler?

Post by alexanderyi »

Oi.. Skriveleif der.. skulle stått 2008, my bad :-#
Har snakka med en jeg kjenner fra oppkjøring på bil som kunne fortelle at dette ikke var lov..

Hele greia med "øvelseskjøringa" er rett og slett at min far har en 98' Honda CB750 som blir kjørt maks 1000km i året, og jeg ikke har planer om å prioritere 2-hjuls kjøp denne sommeren da jeg kan kjøre fulleffektere om et år. Var derfor bare for å kunne kjøre litt med ledsager.

Men får evt stille som passasjer et par turer, så får en heller kjøre mer selv om et års tid ;)
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: "Øvelseskjøring" med mc regler?

Post by Lord Erik »

Ah. Da gir alt plutselig mer mening, men det kom ikke akkurat som en overraskelse at det ikke var tillat. Det hadde blitt litt for enkelt. ;-)
Post Reply