Import av MC fra privat selger.

Prat om tung MC.
Post Reply
Hchaugen
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000

Import av MC fra privat selger.

Post by Hchaugen »

Hei!

Har nå endelig råd til sykkel igjen, og etter å ha kjørt bak Inunf's RSV falt valget raskt på en lignende sykkel! :D
En Aprilia Rsv Factory R 06/07 mod.
Etter mye om og men, leting på Finn og AutoDB bestemte jeg meg for å sjekke utenlands. På mobile24.de fant jeg jo mange sykler, men ikke noen av de som helt slik jeg ville ha de, og gjerne dyrere enn for eksempel italia. Sær som jeg er vil jeg ha det jeg leter etter, istedenfor å "gå for den med blå felger" som er helt lik, fant jeg drømmesykkelen på Moto.it (autodb i Italia) Visste jo at dette ville gjøre importen noe vanskeligere, iogmed at de fleste importfirmaer gjerne kun importerer fra tyskland, og fra forhandlere.

http://www.moto.it/moto-usate/aprilia/r ... sg=3637836

En kamerat av meg kjenner en italiener som bor i Norge og han har da følgelig flere venner i Italia. En kamerat av ham igjen, har sjekket sykkelens stand i register (jobber i vegvesenet i italia) og faktisk kjørt 3(!) timer for å se den på ekte. Italienern som jeg kjenner gjennom kompisen min har hatt vært svært vennelig og hatt kontakt med selgeren og fått bilder, rammenummer, bilder av originale deler osv. Sykkelen er i tipptopp stand og dette er sykkelen jeg kommer til å kjøpe en gang i neste uke. Alle papirer medfølger, sett bilder av vognkort og dokumentasjon osv. MEN!

Er det noen som har peiling på om det lønner seg å hente sykkelen selv? Har henvendt meg til mange firmaer som enkelt og greit sier de ikke kan hente den, SELVOM de kjører forbi med 50 vogntog med stykkgods, i uka.
Må den da i tilfelle momses inn på grensa? Enkelt å ordne tollskilt slik at jeg får sykkelen helt hjem til Ålesund?

Er det noen som har erfaringer med import av sykkel fra privat selger i det store utland? :)

Kom med forslag og innspill;) Blir satt meget stor pris på!
AJSm20
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20

Re: Import av MC fra privat selger.

Post by AJSm20 »

Jeg har importert tre MC og en bil. Anbefaler absolutt å hente selv, med et spedisjonsfirma risikerer du skader og det er dyrt... Henter du selv får du en fantastisk tur i tillegg.

Det som er VIKTIG å huske på er at du MÅ få med deg originale registreringspapiper fra opprinnelseslandet, ellers får du ikke registrert sykkelen i Norge. Navn på tidligere eier, første gangs regdato og reg. nummer må stå der. Du må ha en form for kvittering fra selgeren.

Du må også ordne deg midlertidige skilt i Italia, hvis det ikke er skilt på den nå og eieren ikke aksepterer at du bruker hans skilt da. Forsikring ordner du selv her. Be om å få rammenummeret på sykkelen nå, ring til forsikringsselskapet og si at du skal forsikre den på dette rammenummeret. Be om skriftlig bekreftelse på at det er gjort. Kan du kjøre på hans skilt er det tut og kjør! Insisterer han på at du må ordne skilt selv må du sjekke hvordan det gjøres i Italia. Det KAN være byråkratisk og ta tid.

Vær også obs på hvordan du gjør det med overføring av penger. Det beste er å betale et (lite) depositum, dra og se på sykkelen, for deretter overføre resten av pengene når kontrakten er underskrevet. Kontakt din vennlige bankmann her og få ham til å gjøre dette online mens du venter. Avtal med selgeren på forhånd hvor og hvordan (hvilken bank) han ønsker pengene. Han kontakter så sin bank og får bekreftelse på at beløpet er inne. Du kan risikere at dette tar en dag eller to. Avtal overnatting. Avtal også henting på flyplassen hvis mulig. Sparer deg for mye stress.

Bestill overnattinger underveis. Regn med at det kan være kaldt og dårlig vær på fjelloverganger. Undersøk været og legg in slakk på turen. Når du kommer til Norge, stopp på tollen. Ikke kjør på rødt altså, men kjør till Tollspedisjonen. Regner med at du kommer med Kielferga? Da er Tollspedisjonen rett over rundkjøringen etter passkontrollen. Ha alle papirer klare. De utferdiger fortollingspapirer. Du får ca. en uke på deg til å betale moms. Det gjøres på det lokale Tollkontoret. De fyller der ut skjemaer til bruk ved registrering, og moms må betales kontant. Så kan du bestille time hos Statens Vegvesen. Da blir det visning og mer punchearbeid. Deretter en tur til til Tollkontoret for å betale reg.avgift. Så er du ferdig.

Og ja, dropp "prøveskilt". Kjør på det Italienske skiltet fra grensa til hjemstedet. No problem dette, sykkelen skal likevel fortolles.

Lykke til og god tur! Misunner deg :-)
Hchaugen
Yamaha R6 02 bane

Post by Hchaugen »

Takk for ett vanvittig bra svar!

Har som sakt "kompis av kompis" som jobber i italiensk biltilsyn som har ordnet alt av papirer, og originalt vognkort tar jeg selv med om jeg skulle hente sykkelen.
Fått tilbud på 7000 for frakt til Norge. Han jeg kjøper av ordner pakking i kasse og legger ved det ekstrautstyr som følger med (eksos++) Vet ikke enda om det er slikt det blir gjort, men for nå (iskaldt og fare for snø i tidlig mars) virker det som det letteste. Blir da selvfølgelig tatt bilder av sykkelen FØR den er pakket, og med frakten inkluderes forsikring om at varen er i samme stand som når den ble sendt. Heller litt mot dette da "frakt" til norge uansett kommer på kr.3000+ moms, selvom jeg velger å hente den selv, noe som kan koste en del i tillegg.

Slik vi har planlagt det, blir det skrevet "3" kontrakter. Ett stk vanlig norsk kjøpe-salgsmelding, en eksakt engelsk kopi, og en italiensk. Dette for å være HELT sikker på at det ikke blir noe tull. Inneholder da rammenummer, DATO (Snakket med tollvesenet på telefon i dag, og dette var vist meget viktig), PRIS (i euro) og navn/sted kontrakten er skrevet under. Eventuelt også italiensk regnr.
EVT. drar jeg ned til Italia i begynnelsen av april og henter selv, da det gjerne er litt varmere :D

Slik jeg og selger er blitt enige om, blir det betalt halvparten når sykkelen er levert på godsterminalen, og 2. halvpart når den er kommet til norge.
Dette står i kontrakten. Jeg vet ikke om det kan bli noe kluss med moms, siden sykkelen bare er halveis betalt? Byråkrati-norge er litt nazi på slikt. [-X

Trodde italienske skilter måtte leveres inn da den skal eksporteres?

Selger mangler CoC-dokumentet (Certificate of Conformity), står det i det italienske vognkortet at det er en "eu-godkjent" modell eller må dette også fremvises? Må jeg da kontakte Aprilia direkte for å få tak i dette?
Hørt at TuV også kan få tak i det samme papiret, men at det gjerne koster noen kroner.

Igjen, tusen hjertelig!
AJSm20
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20

Post by AJSm20 »

Ang. frakt til Norge hvis du henter sykkelen selv: dette blir ofte "sjablonmessig" satt til 500,- kr. Bare si at du var på ferie der likevel.

Ang. CoC: jeg er usikker på om du MÅ ha dette dokumentet. Anbefaler at du ringer Statens Vegvesen. Men det gjør det mye lettere å registrere sykkelen selvfølgelig.

Behold skiltet. Ikke ta det med når du skal vise sykkelen. Hvis de spør på Vegvesenet så si at du måtte sende det tilbake. Jeg har flere på garasjeveggen :-).

Ellers hadde jeg hentet den selv. Stoler ikke på fraktselskaper, i hvert fall ikke når det gjelder en så skjør ting som en motorsykkel. Og så får man en flott tur. Jeg lever enda på disse turene :-).

Lykke til!
Hchaugen
Yamaha R6 02 bane

Post by Hchaugen »

Hehe. Nå heller jeg litt mer mot å hente den selv, da selger sa det var greit å få pengene i April, sålenge han vet jeg vil kjøpe sykkelen. Det gjør også selve handlingen mye lettere, sålenge banken min har satt over pengene til en "sperret" konto i mitt navn i italia. Sikker på at jeg får beholde det italienske skiltet?

Hva tror dere om Nord-italia til Norge i begynnelsen/midten av april? Blir det kaldt? Snø? Lurt å ta ferga? Aldri vært ute av norge med sykkel før.

Pris på full kasko på tollskilt? Meeeget dyrt?
Post Reply