Page 1 of 2

Teknisk kontroll

Posted: 08 May 2012 20:17
by -Markus-
Jeg bare lurer på hvor ofte dere blir stoppet eller ser teknisk kontroll i løpet av mc sesongen. Da tenker jeg spesielt i Oslo området bryr de seg om alt som mini blinkers til baklykt med intrigrert blinklys osv er det noen som har erfaring fra dette ? :evil:

Re: Teknisk kontroll

Posted: 10 May 2012 18:32
by Erik89
Jeg har aldri blitt stoppa med mc, bil derimot :lol:

Re: Teknisk kontroll

Posted: 10 May 2012 18:51
by -Markus-
Erik89 wrote:Jeg har aldri blitt stoppa med mc, bil derimot :lol:
Aha har ikke fått mange svar hittil kanskje det bare er positivt :-k

Re: Teknisk kontroll

Posted: 10 May 2012 21:55
by supermons
Har blitt stoppa i teknisk på vei til Tyrigrava en solfull onsdag i mai. Ellers er det fryktelig lite sjangs for å bli stoppa.

Re: Teknisk kontroll

Posted: 11 May 2012 00:20
by -Markus-
supermons wrote:Har blitt stoppa i teknisk på vei til Tyrigrava en solfull onsdag i mai. Ellers er det fryktelig lite sjangs for å bli stoppa.
har også hørt at det kan være teknisk i nærheten av Tyrigrava på onsdager. Bare tanken av og sette på alle orginal deler igjen blir jeg redd av. [-(

Re: Teknisk kontroll

Posted: 11 May 2012 07:09
by Erik89
Er jo ikke så mye de får sjekka på teknisk? :-k

Re: Teknisk kontroll

Posted: 11 May 2012 15:47
by -Markus-
Erik89 wrote:Er jo ikke så mye de får sjekka på teknisk? :-k
Det som jeg vet er at de skal ta deg på alt på Teknisk. Vis sykkern ikke er i 100% orginal stand så blir det nok en mangel lapp. Men jeg kan ikke si noe sikkert siden jeg ikke har blitt stoppet før.

Re: Teknisk kontroll

Posted: 11 May 2012 16:11
by Erik89
Slik er det ihvertfall på bil.

De får ikke sjekka hk på sykkelen (tung/mellomtung), så allerede er det ikke noe tungt arbeid med i stoppet.
Kanskje de ber deg bytte potta til original om ikke den står i vognkortet, men da kan man heller kjøpe en som ser mer original ut, evt fjerne merket på potta.
Meen, om du kjører en ombygd sykkel, og det er tydelig at den er ombygd, så blir du nok stoppet i håp om at de kan ta deg for et eller annet.

Jeg har aldri blitt stoppa i teknisk, selv om jeg har kjørt forbi en god del kontroller (med mc).

Re: Teknisk kontroll

Posted: 11 May 2012 17:05
by -Markus-
Erik89 wrote:Slik er det ihvertfall på bil.

De får ikke sjekka hk på sykkelen (tung/mellomtung), så allerede er det ikke noe tungt arbeid med i stoppet.
Kanskje de ber deg bytte potta til original om ikke den står i vognkortet, men da kan man heller kjøpe en som ser mer original ut, evt fjerne merket på potta.
Meen, om du kjører en ombygd sykkel, og det er tydelig at den er ombygd, så blir du nok stoppet i håp om at de kan ta deg for et eller annet.

Jeg har aldri blitt stoppa i teknisk, selv om jeg har kjørt forbi en god del kontroller (med mc).
Det er bra og høre men får vell håpe på og ikke bli stoppet da. Kanskje jeg bare bekymrer meg for mye over det men takk for svar =D>

Re: Teknisk kontroll

Posted: 11 May 2012 20:23
by Babelfisken
Miniskilt og eksospotte er vel omtrent det eneste de fokuserer på og da fortrinnsvis rundt tyrigrava.
Har selv fått mangellapp på orginalpotter som "bråket for mye" (uten db måler selvsagt) som hevn for at jeg sleit litt med å klare å stoppe ;)
men det var på en sånn vognkort/førerkort/blåse alkometer kontrol en sen søndagskveld.

Re: Teknisk kontroll

Posted: 11 May 2012 23:01
by -Markus-
Babelfisken wrote:Miniskilt og eksospotte er vel omtrent det eneste de fokuserer på og da fortrinnsvis rundt tyrigrava.
Har selv fått mangellapp på orginalpotter som "bråket for mye" (uten db måler selvsagt) som hevn for at jeg sleit litt med å klare å stoppe ;)
men det var på en sånn vognkort/førerkort/blåse alkometer kontrol en sen søndagskveld.
Pottene mine er jo "E merket" får prøve og bruke det som en unnskyldning.

Re: Teknisk kontroll

Posted: 11 May 2012 23:12
by 1352cc
Erik89 wrote:Slik er det ihvertfall på bil.

De får ikke sjekka hk på sykkelen (tung/mellomtung), så allerede er det ikke noe tungt arbeid med i stoppet.
Kanskje de ber deg bytte potta til original om ikke den står i vognkortet, men da kan man heller kjøpe en som ser mer original ut, evt fjerne merket på potta.
Meen, om du kjører en ombygd sykkel, og det er tydelig at den er ombygd, så blir du nok stoppet i håp om at de kan ta deg for et eller annet.

Jeg har aldri blitt stoppa i teknisk, selv om jeg har kjørt forbi en god del kontroller (med mc).
På orginal potta står det stemplet et serie nr, ved visning bør det nok stemme. Eg veit om en som importerte en HD eldre en 2003, detn var det uorginale potter på og orginale følgte ikkje med, var en voldsom leik med å få taki potter som stemte med serie nr.
Så får du mangel lapp så må du kansje inn til visning og då hjelper det ikkje med noke som ser ut som orginalt. Skifter en til effekt potter så behold orginalen.

Re: Teknisk kontroll

Posted: 11 May 2012 23:24
by -Markus-
Men er det sånn vis du får mangel lapp på pottene trenger du bare og skifte tilbake til orginal. Eller må du begynne og bytte ut alt uorginale deler fra sykkern. Sjekker de hele sykkern når du går og viser den eller bare det som står på mangel lappen ?

Re: Teknisk kontroll

Posted: 12 May 2012 01:12
by Babelfisken
1352cc wrote:
Erik89 wrote:Slik er det ihvertfall på bil.

De får ikke sjekka hk på sykkelen (tung/mellomtung), så allerede er det ikke noe tungt arbeid med i stoppet.
Kanskje de ber deg bytte potta til original om ikke den står i vognkortet, men da kan man heller kjøpe en som ser mer original ut, evt fjerne merket på potta.
Meen, om du kjører en ombygd sykkel, og det er tydelig at den er ombygd, så blir du nok stoppet i håp om at de kan ta deg for et eller annet.

Jeg har aldri blitt stoppa i teknisk, selv om jeg har kjørt forbi en god del kontroller (med mc).
På orginal potta står det stemplet et serie nr, ved visning bør det nok stemme. Eg veit om en som importerte en HD eldre en 2003, detn var det uorginale potter på og orginale følgte ikkje med, var en voldsom leik med å få taki potter som stemte med serie nr.
Så får du mangel lapp så må du kansje inn til visning og då hjelper det ikkje med noke som ser ut som orginalt. Skifter en til effekt potter så behold orginalen.
Hva salgs serie nummer snakker du om? På min honda stå det flere nummer men det var så vidt jeg husker diverse delenummer og referanser men ikke noe som kunne relateres til sykkel.
Sliter med å se at sakkyndig skal ha noe slags register de uten videre kan slå opp i.
Når jeg viste min var det heller ingen kontroll av disse annet enn at sakkyndig så på dem med store kloke øyene som lyste av kunnskap om akkurat dette mens ha sa noe slikt som at "dersom jeg synes det bråker for mye må du få den støymålt uansett om det er orginalpotter eller ikke" også godkjente han dem.
Det jeg også vet er at om du har e-merket potte og produsenten har alt på stell skal det bare være å få tilsendt godkjenningspapirene på din modell og du viser disse så får det stemplet inn vognkortet av motvillige biltilsyn. Av samme grunn tror jeg ikke de er veldig hissige på å ta de med E-merket potte.

Re: Teknisk kontroll

Posted: 12 May 2012 12:05
by Erik89
De gangene jeg har vært innom for å få godkjent ting på bilen, og da venner har fått mangellapp på bil, så har de bare sjekket det du kommer dit for ;)
Alt annet betyr jo mer jobb for dem :P